Afslag på dispensation til etablering af legeplads inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen ved Voergård Voldsted
Dato
22. august 2017
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Afgørelse i sag om dispensation til etablering af legeplads indenfor fortidsmindebeskyttelseslinjen
Sagen omhandler en klage over Brønderslev Kommunes afgørelse om dispensation til etablering af en legeplads inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen ved Voergård Voldsted. Dispensationen blev givet til [fond1], der ejer og forvalter [ejendom1], med det formål at gøre ejendommen mere attraktiv for børnefamilier og øge besøgstallet.
Ansøgning og placering
Ansøgningen omfattede etablering af hegn, en legeplads og lovliggørelse af en ridebane. Klagen vedrører dog udelukkende dispensationen til legepladsen. Legepladsen, der er ca. 200 m² stor og udstyret med traditionelle/moderne legeredskaber, ønskes placeret i den gamle have nord for adgangsvejen, ca. 40-50 meter fra voldanlægget. Området er omfattet af fortidsmindebeskyttelseslinjen omkring Voergård Voldsted (nr. 081534), som er et velbevaret voldsted med en vandfyldt voldgrav og et renæssanceslot.
Kommunal behandling og vilkår
Brønderslev Kommunes Teknik- og Miljøudvalg behandlede ansøgningen. Forvaltningen indstillede til afslag, da legepladsen var placeret i den inderste del af beskyttelseslinjen og ville ændre tilstanden i området samt delvist hindre indsigten til voldgraven. Udvalget besluttede dog at dispensere under forudsætning af, at legepladsen tilpasses omgivelserne med minimale terrænændringer og jordbearbejdning. Kommunen meddelte dispensationen med en række vilkår, herunder krav om forundersøgelse og godkendelse fra Vendsyssel Historiske Museum, brug af specifikke materialer (træ, reb uden maling), begrænsning af gravearbejde og krav om byggetilladelse. Ansøger afviste alternative placeringer uden for beskyttelseslinjen, da disse blev anset for skæmmende.
Klagen fra Slots- og Kulturstyrelsen
Kulturstyrelsen (nu Slots- og Kulturstyrelsen) påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet (nu Miljø- og Fødevareklagenævnet). Klager anførte, at Voergård er et velbevaret og autentisk anlæg, der er sårbart over for selv mindre ændringer. En legeplads ville virke påtrængende, sløre oplevelsen af voldstedsmiljøet og påvirke anlæggets autenticitet og uforstyrrethed. Klager argumenterede desuden for, at etableringen af legepladsen ikke udgjorde et "særligt tilfælde", der kunne begrunde dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 18, og at eksisterende beplantning ikke var et gyldigt argument for dispensation. Endelig mente klager, at der burde kunne findes en anden placering på Voergårds omfattende arealer.
Miljø- og Fødevareklagenævnet har truffet afgørelse i sagen efter Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, jf. Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1. Nævnet ændrer Brønderslev Kommunes afgørelse af 11. november 2015 om dispensation til etablering af en legeplads til et afslag.
Fortidsmindebeskyttelseslinjens formål
Nævnet bemærker, at Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1, er en forbudsbestemmelse, der forbyder ændringer i tilstanden af arealer inden for 100 meter fra fortidsminder. Formålet med fortidsmindebeskyttelseslinjen er at sikre fortidsmindernes værdi som landskabselementer, herunder indsyn til og udsyn fra fortidsminderne, samt at beskytte de arkæologiske lag i området.
Vurdering af dispensation
Kommunen kan i særlige tilfælde meddele dispensation fra forbuddet, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2. Praksis for dispensation er dog meget restriktiv. Nævnet vurderede, at den ansøgte legeplads ikke er omfattet af en undtagelse fra forbuddet i Naturbeskyttelsesloven § 18, stk. 1, og at der ikke er påvist forhold, der kan begrunde, at etableringen af legepladsen kan anses for et "særligt tilfælde".
Påvirkning af fortidsmindet
Nævnet lagde vægt på, at en 200 m² stor legeplads med moderne legeredskaber, placeret 40 meter fra fortidsmindet, ville forstyrre den samlede oplevelse af Voergård Voldsteds autentiske og uforstyrrede fremtoning som landskabselement. Legepladsen ville ændre området og delvist hindre indsyn til og udsyn fra fortidsmindet, især da det omkringliggende område er fladt og åbent. Det forhold, at beplantning i nogen grad formindsker legepladsens synlighed, kan ikke føre til et andet resultat, da beplantningen kan fjernes.
Arkæologiske hensyn og præcedens
Nævnet lagde desuden vægt på Vendsyssel Historiske Museums udtalelse om, at området er arkæologisk interessant, og at etablering og vedligeholdelse af en legeplads kan skade arkæologiske genstande i jorden. Endelig indgik den restriktive praksis inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen i nævnets vurdering, idet en dispensation ville kunne skabe præcedens i strid med beskyttelsens formål.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1.
Lignende afgørelser