Command Palette

Search for a command to run...

Ikke medhold i klage over afgørelse om, at der ikke skal foretages en miljøvurdering

Dato

18. juli 2018

Nævn

Miljø- og Fødevareklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Miljøvurdering af konkrete projekter

Højdepunkt

Ikke medhold i klage over afgørelse om, at der ikke skal foretages en miljøvurdering

Sagen omhandler en klage fra Danmarks Naturfredningsforening Rebild over Rebild Kommunes afgørelse af 13. februar 2017. Kommunen havde besluttet, at der ikke skulle foretages en miljøvurdering for tillæg nr. 5 til Rebild Kommunes Spildevandsplan 2014-2017. Klagen blev indbragt for Miljø- og Fødevareklagenævnet den 12. marts 2017.

Planområdet ligger nord for Skørping By og er udlagt til boligformål. Området er karakteriseret ved at ligge i et område med drikkevandsinteresser, og der er en privat drikkevandsboring, som skal fjernes. Desuden ligger Natura 2000-område nr. 18, Rold Skov, Lindenborg Ådal og Madum Sø, cirka 1 km fra planområdet.

Baggrund for afgørelsen

Rebild Kommune offentliggjorde forslag til tillæg nr. 23 til Kommuneplan 2013 og forslag til lokalplan nr. 298 den 9. september 2016. Samtidig traf kommunen afgørelse om, at der ikke skulle udarbejdes en miljøvurdering for disse planer. Den 13. februar 2017 offentliggjorde kommunen forslag til tillæg nr. 5 til Spildevandsplanen og traf samtidig afgørelse om, at der ikke skulle foretages en miljøvurdering af dette tillæg, jf. den tidligere gældende Miljøvurderingslov § 4, stk. 1.

Tillægget til spildevandsplanen er udarbejdet i forbindelse med det nye boligområde og fastsætter, at området skal spildevandskloakeres, og at spildevandet skal afledes til Aalborg Renseanlæg Vest. Dette vil medføre en øget belastning på ca. 83 PE. Overfladevand fra tagflader, terrasser og indkørsler skal nedsives på egen grund, mens overfladevand fra veje skal nedsives i regnbede i rabatarealet, forudsat at afstandskrav til drikkevandsboringer overholdes.

Kommunens miljøvurderingsscreening

Rebild Kommune benyttede samme miljøvurderingsscreening for spildevandstillægget som for lokalplan nr. 298 og kommuneplantillæg nr. 23. Screeningsskemaet, der er vedlagt spildevandstillægget, vurderer, at alt regnvand skal håndteres og nedsives på egen grund. Kommunen anerkender, at området er uegnet til nedsivning på grund af et tyndt lerlag, hvilket nødvendiggør renseforanstaltninger inden nedsivning. Kommunen vurderede, at indvirkningen på overfladevand og grundvand ville være neutral, og at den samlede indvirkning på miljøet ikke var væsentlig nok til at kræve en egentlig miljøvurdering.

Klagerens anbringender

Danmarks Naturfredningsforening Rebild anførte navnlig, at:

  • De berørte myndigheder ikke var blevet hørt inden afgørelsen om, at der ikke skulle foretages en miljøvurdering af tillægget til spildevandsplanen. Klager henviste til vejledningen om miljøvurdering af planer og programmer, som angiver, at både interne og eksterne berørte myndigheder skal høres i forbindelse med screeningsafgørelser.
  • Der ikke var foretaget en tilstrækkelig vurdering af den miljømæssige påvirkning fra planen, herunder påvirkningen på grundvand og jordbund. Klager mente, at risikoen for forurening af grundvandsressourcer øges, når skov erstattes af et boligområde, og at kommunen ikke havde vurderet påvirkningen fra jordhåndtering og flytning.

Klager bemærkede desuden, at screeningen for lokalplan nr. 298 ikke var fulgt af en korrekt klagevejledning, og at de derfor benyttede muligheden for at klage over screeningen for miljøvurdering nu, hvor den var offentliggjort sammen med spildevandstillæg nr. 5.

Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter den tidligere gældende Miljøvurderingslov § 3, stk. 2 og Miljøvurderingslov § 16, stk. 2, jf. den nugældende Miljøvurderingslov § 57, stk. 2. Nævnet gav ikke medhold i klagen over Rebild Kommunes afgørelse af 13. februar 2017 om, at der ikke skulle foretages en miljøvurdering for tillæg nr. 5 til Rebild Kommunes Spildevandsplan 2014-2017. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17.

Prøvelsens omfang

Miljø- og Fødevareklagenævnet begrænsede sin prøvelse til de retlige spørgsmål, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Dette omfattede spørgsmålet om, hvorvidt Rebild Kommunes screening af spildevandstillægget opfyldte miljøvurderingslovens krav. Nævnet behandlede ikke skønsmæssige spørgsmål eller klager vedrørende lokalplan nr. 298 og kommuneplantillæg nr. 23, da disse falder uden for nævnets kompetence, jf. Miljøvurderingslov § 16, stk. 1 og Planloven § 58, stk. 1.

Høring af berørte myndigheder

Nævnet fandt, at Rebild Kommune havde opfyldt kravet om høring af berørte myndigheder, jf. Miljøvurderingslov § 4, stk. 3. Det blev vurderet, at kommunen selv er den forvaltende myndighed for grundvand og overfladevand og dermed den primært berørte myndighed. Nævnet lagde vægt på kommunens oplysning om, at relevante interne faggrupper havde deltaget i udarbejdelsen af screeningen, og at planerne var udarbejdet sideløbende.

Screeningens tilstrækkelighed

Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at Rebild Kommune havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af planens indvirkning på miljøet. Nævnet lagde vægt på, at vurderingen var foretaget i henhold til kriterierne i Miljøvurderingslov Bilag 2, herunder en vurdering af planens påvirkning på grundvand og overfladevand. Kravene til screeningens omfang og detaljeringsgrad afhænger af planens indhold og skal tilpasses den konkrete vurdering i henhold til lovens formål, planområdets sårbarhed og udstrækning, eksisterende planlægning samt de muligheder, planlægningens realisering medfører.

Nævnet bemærkede dog, at det havde været hensigtsmæssigt, hvis der var udarbejdet et selvstændigt screeningsdokument til brug for afgørelsen af, om der skulle foretages en miljøvurdering af spildevandstillægget.

Lignende afgørelser