Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om dispensation for glasværn i Jyllinge Nordmark

Dato

3. september 2018

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Roskilde Kommunes dispensation fra lokalplan til opsætning

Roskilde Kommune meddelte den 13. oktober 2017 dispensation fra lokalplan nr. 1.37, Boligområdet Jyllinge Nordmark, § 7.4, til opsætning af et glasværn på en ejendom i Jyllinge. Lokalplanens § 7.4 regulerer bebyggelsens afstand til skel, herunder krav om minimum 2,5 meter for boliger og særlige regler for garager, carporte og udhuse.

Baggrund for dispensationen

Ejendommen, der ligger umiddelbart syd for klagerens ejendom, var omfattet af lokalplan nr. 1.37, vedtaget den 24. juni 1998. Tidligere byggetilladelser fra 2015 havde allerede givet dispensation fra lokalplanens § 5.1 (afstand til vejskel), § 7.1 (bebyggelsesprocent) og § 7.4 (afstand til naboskel) for opførelse af et enfamilieshus og en hævet terrasse på 7 m² mod vest. Disse dispensationer var betinget af, at det hævede opholdsareal blev placeret mindst 2,5 meter fra naboskel.

Ansøgning og klagers indsigelser

Den 2. april 2017 ansøgte ejendommens ejer om opsætning af et 1,02 meter højt gennemsigtigt hærdet glasværn på taget af bygningen mod vest. Roskilde Kommune partshørte klageren, en nabo, som den 20. april 2017 fremkom med indsigelser. Klageren anførte, at glasværnet ville give mulighed for at anvende et ikke-godkendt areal som terrasse, hvilket ville medføre indbliksgener i klagerens hus, altan og have. Klageren mente desuden, at dispensationen ville være i strid med tidligere byggetilladelser, lokalplan nr. 612 (som senere blev ophævet) og gældende byggelovgivning, herunder Planloven § 18.

Kommunens afgørelse og genoptagelse

Roskilde Kommune meddelte den 23. juni 2017 dispensation fra lokalplanens § 7.4 til opsætning af glasværnet. Kommunen begrundede afgørelsen med, at glasværnet sikrede tilfredsstillende lysforhold, ikke ændrede på indbliksgener, da arealet tættere på skel end 2,5 meter ikke var godkendt til beboelse, og ikke adskilte sig væsentligt fra områdets karakter. Klageren påklagede afgørelsen den 17. juli 2017, hvorefter kommunen genoptog sagen. Den 13. oktober 2017 fastholdt kommunen sin afgørelse og vurderede, at opsætning af glasskærmen krævede dispensation fra lokalplanens § 7.4, men ikke byggetilladelse, da der ikke skete en udvidelse af etagearealet eller en væsentlig anvendelsesændring.

Klagen til Planklagenævnet

Klageren påklagede kommunens afgørelse til Planklagenævnet den 25. oktober 2017. Klagen fastholdt, at dispensationen var i strid med byggetilladelser og gældende byggelovgivning. Klageren anførte desuden, at glasværnet allerede var monteret, og at ansøgeren jævnligt opholdt sig på det ikke-godkendte areal, hvilket var til stor gene. Klageren anmodede om, at dispensationen blev omstødt, og at ansøgeren blev påbudt at retablere arealet. Adressaten indsendte billeder, der viste, at glasværn og inderhegn var opsat.

Planklagenævnet ophæver Roskilde Kommunes afgørelse af 13. oktober 2017 om dispensation til etablering af glasværn, da forholdet ikke kræver dispensation efter lokalplanens § 7.4.

Planklagenævnets kompetence

Planklagenævnet kan alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet har derfor ikke kompetence til at behandle spørgsmål vedrørende byggeloven, som er videresendt til Statsforvaltningen. Klagerens anbringender om ulovlig brug af tagterrassen falder under kommunens tilsynspligt efter Planloven § 51, stk. 1, og nævnet kan ikke tage stilling hertil, da kommunen ikke har truffet afgørelse om lovligheden af brugen.

Vurdering af dispensationsbehov

Planklagenævnet bemærker, at lokalplan nr. 612, som klageren henviste til, blev ophævet den 21. april 2017 og derfor ikke er gældende. Kommunens afgørelse er truffet i medfør af lokalplan nr. 1.37, § 7.4. Nævnet fastslår, at lokalplanens § 7.4 alene omfatter placeringen af selve boligbebyggelsen (samt garager, carporte og udhuse) og ikke etablering af et glasværn på en allerede etableret terrasse. Da ansøgeren allerede havde fået dispensation fra lokalplanens § 7.4 til at opføre enfamilieshuset og den hævede terrasse tættere på naboskel, er etableringen af et glasværn på terrassen umiddelbart tilladt i forhold til lokalplanen, selvom det er tættere på naboskel end 2,5 meter. Forholdet kræver derfor ikke dispensation.

Afgørelse og gebyr

På baggrund heraf ophæver Planklagenævnet Roskilde Kommunes afgørelse om dispensation. Nævnet har ikke taget stilling til klagerens indsigelser vedrørende partshøringen eller til, om opsætningen af glasværnet kræver dispensation efter andre bestemmelser i lokalplanen, da kommunen ikke har truffet afgørelse herom. Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser