Planklagenævnets afgørelse om opsætning af flagstænger i Østerbrogade Kaserne-området
Dato
20. december 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Københavns Kommunes afslag på godkendelse efter lokalplan
Københavns Kommune afslog den 6. april 2017 en ansøgning om opsætning af tre flagstænger på ejendommen [adresse1], som er omfattet af lokalplan nr. 224 for Østerbrogade Kaserne. Afslaget blev begrundet med, at flagstængerne ville være for dominerende i byrummet og fjerne fokus fra pladsens karakter samt de bevaringsværdige bygninger, og at opsætningen ikke ville tilvejebringe en god helhedsvirkning i området.
Lokalplanens bestemmelser
Lokalplan nr. 224 har til formål at muliggøre en bymæssig og funktionsblandet bebyggelse med respekt for områdets bevaringsværdige bygningsanlæg og arkitektoniske udtryk, jf. lokalplanens § 1. Lokalplanen indeholder bestemmelser om bebyggelsens omfang og placering i § 5, samt om bebyggelsens ydre fremtræden i § 6. Særligt relevant er lokalplanens Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8, som fastslår, at skiltning, reklamering og facadeudstyr kræver Magistratens godkendelse og skal udformes, så der opnås en god helhedsvirkning i forhold til bebyggelsens arkitektoniske udtryk. Ubebyggede arealer er reguleret af lokalplanens Lokalplan nr. 224 § 9, stk. 3, som omhandler belægninger, belysning, inventar og beplantning.
Ansøgning og kommunens afslag
Klageren ansøgte den 16. december 2016 om tilladelse til opsætning af flagstængerne med den begrundelse, at de skulle anvendes til reklame for butikkerne og dermed begrænse behovet for skilte på jorden. Kommunen afslog ansøgningen med henvisning til, at den ikke opfyldte bestemmelserne om skiltning i lokalplanen, og at kommunen ikke ønskede at dispensere fra Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8.
Klagen og kommunens bemærkninger
Klageren indbragte afgørelsen for Planklagenævnet den 4. maj 2017. Klageren anførte, at Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8 alene omhandler bygningernes arkitektoniske fremtræden og ikke pladsens indretning med flagstænger. Klageren henviste desuden til et billede i lokalplanstillægget, der viser en flagstang i området, og argumenterede for, at Lokalplan nr. 224 § 9, stk. 3 om ubebyggede arealer ikke forbyder flagstænger.
Kommunen fastholdt sin afgørelse og argumenterede for, at ”bebyggelse” i Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8 skulle fortolkes i overensstemmelse med Byggeloven § 2, stk. 2, som omfatter ”faste konstruktioner og anlæg”, herunder flagstænger. Kommunen mente, at de ansøgte flagstænger faldt ind under lokalplanens bestemmelse om bebyggelsens ydre fremtræden og krævede dispensation. Kommunen bemærkede også, at placeringen ud mod Østerbrogade ikke var sædvanlig i området.
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Nævnet vurderede, om kommunens fortolkning af lokalplanens bestemmelser var korrekt.
Planklagenævnets vurdering af kommunens afgørelse
Nævnet fastslog, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende, jf. Planloven § 18, og at dispositioner i strid med lokalplanen kræver dispensation efter Planloven § 19. Lokalplanens Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8 er en kompetencenorm, der giver kommunen mulighed for at godkende facadeudstyr.
Planklagenævnet fandt dog, at Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8 ikke regulerer flagstænger, der opstilles på terræn og er fysisk adskilt fra bygningerne. Nævnet lagde vægt på, at både § 5 og § 6 i lokalplanen efter deres ordlyd regulerer ”bebyggelsen” med sigte på de eksisterende eller nye bygninger. Det har ingen betydning, om flagstænger kan betragtes som ”bebyggelse” i byggelovens forstand i denne sammenhæng. Nævnet fremhævede desuden, at ubebyggede arealer er reguleret af Lokalplan nr. 224 § 9, stk. 3, som omhandler inventar og beplantning på friarealerne. Derfor forhindrer Lokalplan nr. 224 § 6, stk. 8 ikke opstilling af flagstænger på terræn, og dette er umiddelbart tilladt og kræver ikke dispensation eller godkendelse.
Afgørelse
Planklagenævnet ophævede Københavns Kommunes afgørelse af 6. april 2017 om afslag på godkendelse af opsætning af 3 stk. flagstænger på ejendommen [adresse1]. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser