Natur- og Miljøklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over afslag på dispensation fra lokalplan
Dato
24. januar 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Nyborg Kommunes afgørelse om afslag på dispensation fra lokalplan
En ejer af en ejendom beliggende [adresse1], Ullerslev By Ullerslev, har påklaget Nyborg Kommunes afgørelse af 24. august 2016. Afgørelsen vedrørte et afslag på dispensation fra lokalplanen til at ændre ejendommens anvendelse fra erhverv til boligformål. Klager gjorde navnlig gældende, at ejendommens anvendelse skulle ændres til boligformål.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af Lokalplan nr. 41 for centerområde i Ullerslev By, vedtaget i 2002. Ifølge lokalplanens § 3.1 må området kun anvendes til centerformål, herunder erhverv som butikker, kontorer, restauranter, klinikker, offentlige formål og lignende erhverv, der naturligt hører til området.
Sagsforløb hos kommunen
Klager ansøgte den 19. maj 2016 Nyborg Kommune om dispensation til at omregistrere ejendommen fra erhverv til privat helårsbeboelse. Kommunen meddelte afslag den 24. august 2016. Begrundelsen var, at den ansøgte anvendelse til beboelse ville stride mod lokalplanens formåls- og anvendelsesbestemmelser og dermed lokalplanens principper, jf. Planlovens § 19, stk. 1. Kommunen oplyste desuden, at en ny lokalplan for området var under udarbejdelse, og at det ikke kunne afvises, at ejendommene i fremtiden kunne anvendes til privat beboelse, med forventet vedtagelse omkring årsskiftet 2018-19.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Klager påklagede kommunens afgørelse den 23. september 2016. Klager anførte, at ejendommen ligger afgrænset fra andre erhvervsdrivende, og at en ændring til boligformål ikke ville pålægge erhvervsdrivende skærpede krav. Klager mente desuden ikke at være en del af centerområdet, da ejendommen er placeret i udkanten.
Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Nyborg Kommunes afgørelse af 24. august 2016. Afvisningen skete i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet mulighed for at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven.
Begrundelse for afvisning
Klagen blev afvist, da den var indgivet efter udløbet af klagefristen. Ifølge Planlovens § 60, stk. 1, skal en klage indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Klager modtog afgørelsen pr. mail den 24. august 2016, hvilket betød, at klagefristen udløb den 21. september 2016. Klagen blev dog først modtaget i klageportalen den 23. september 2016.
Nævnet bemærkede, at kommunen havde vejledt korrekt om klagefristen. Natur- og Miljøklagenævnets praksis vedrørende klagefrister er restriktiv, og en klage indgivet efter fristens udløb afvises normalt, selv ved kort overskridelse. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige forhold i den konkrete sag, som kunne begrunde, at nævnet så bort fra overskridelsen af klagefristen.
Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser