Command Palette

Search for a command to run...

Ophævelse af tilladelse til diskotek: Planmæssig forskel på restaurant og diskotek

Dato

20. juni 2017

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Aabenraa Kommunes indirekte afgørelse om, at et diskotek er umiddelbart

Aabenraa Kommune meddelte den 1. juli 2016 byggetilladelse til indretning af et diskotek på ejendommen [adresse1]. Tilladelsen var baseret på en indirekte afgørelse om, at etableringen var umiddelbart tilladt i henhold til den gældende Lokalplan M79 for Aabenraa bymidte.

To parter klagede over afgørelsen: ejeren af naboejendommen og ejeren af 1. salen i den pågældende ejendom. Klagerne anførte, at et diskotek ikke kan sidestilles med en restaurant, som er tilladt i lokalplanen. De mente, at et diskotek med natåbent ville stride imod lokalplanens formål om at skabe et aktivt handelsliv i dagtimerne og medføre betydelige støjgener.

Lokalplanens bestemmelser

Lokalplan M79 har til formål at sikre områdets position som handelscenter. I det pågældende delområde (A) tillader planens § 3.1 kun:

  • Detailhandelsbutikker
  • Restauranter
  • Mindre håndværks- og servicevirksomheder, som efter byrådets skøn passer til detailhandlen

Kommunens argumentation

Kommunen argumenterede for, at begrebet "restaurant" dækker alle serveringssteder omfattet af restaurationsloven, herunder diskoteker. Da lokalplanen ikke eksplicit forbyder diskoteker, mente kommunen, at de var tilladte. Kommunen vurderede desuden, at et diskotek kunne styrke erhvervslivet i området og henviste til, at man for at forhindre etableringen skulle have nedlagt et forbud efter planlovens § 14 og udarbejdet en ny lokalplan.

Planklagenævnet ophævede Aabenraa Kommunes afgørelse og gav klagerne medhold. Nævnet fastslog, at etablering af et diskotek på ejendommen ikke var umiddelbart tilladt i henhold til lokalplanen.

Planmæssig forskel på restaurant og diskotek

Nævnets centrale konklusion var, at et diskotek ikke planmæssigt kan sidestilles med en restaurant. Der blev lagt vægt på de faktiske forskelle mellem de to virksomhedstyper:

  • Åbningstider: Diskotekets natåbent (kl. 22-05) adskiller sig markant fra en typisk restaurants åbningstider.
  • Gæster og støj: Antallet af gæster om natten og typen af støj fra et festende publikum kan ikke sammenlignes med et spisende publikum.

Planklagenævnet fandt det uden betydning, at lokalplanen ikke eksplicit forbyder diskoteker. Lokalplanens anvendelsesbestemmelse i § 3.1 opremser udtømmende de tilladte anvendelser, og et diskotek falder ikke inden for disse.

Krav om ny lokalplan

Da anvendelsesbestemmelsen udgør et af lokalplanens bærende principper, vurderede nævnet, at en ændring til diskoteksdrift var en så væsentlig afvigelse, at den ikke kunne tillades ved dispensation. En sådan ændring kræver i stedet tilvejebringelse af en ny lokalplan i henhold til planlovens § 19, stk. 2.

Kommunens indirekte afgørelse om, at diskoteket var umiddelbart tilladt, blev derfor ophævet som ugyldig.

Lignende afgørelser