Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om byggetilladelser til sommerhuse i Kolding Kommune
Dato
21. december 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Kolding Kommunes byggetilladelser til opførelse af to nye sommerhuse
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Kolding Kommunes byggetilladelser af 20. november 2015 til opførelse af to nye sommerhuse på ejendommene [adresse1] og [adresse2] i Grønninghoved By, Vejstrup. Klagen blev indgivet af ejeren af en nærliggende ejendom den 18. december 2015.
Klagen omhandlede flere punkter vedrørende byggetilladelserne og lokalplanen:
Klagepunkter
- Kolding Kommune havde angiveligt taget udgangspunkt i niveauplaner fra tidligere bortfaldne byggetilladelser.
- Reglerne om niveauplaner i byggelovgivningen burde ikke finde anvendelse, da en ny lokalplan var vedtaget.
- De anvendte niveauplaner ville medføre, at bygningerne fremstod som svævende over terrænet.
- Bebyggelsen ville fremstå som mere end én etage i strid med lokalplanens § 7.1.3.
- Afgørelserne stred mod lokalplanens § 7.1.2 og § 7.1.1, da højden skulle måles fra oprindeligt terræn og ikke fra niveauplaner.
Lokalplan og Kommunens Svar
Ejendommene er omfattet af lokalplan nr. 1333-61 Grønninghoved Strand – et sommerhusområde, vedtaget den 18. maj 2015. Lokalplanens formål er at fastholde området som sommerhusområde og sikre det naturlige terræn. Lokalplanen fastsætter, at bebyggelse maksimalt må have en højde på 5 meter (lokalplanens § 7.1.1), at sammenskæring mellem ydervæg og tag højst må være 3 meter over oprindeligt terræn langs mindst én facade (lokalplanens § 7.1.2), og at bebyggelse højst må opføres i én etage (lokalplanens § 7.1.3). Desuden må ingen del af en bygning være højere end 1,2 gange afstanden til skel (lokalplanens § 7.2.3).
Kolding Kommune fastholdt sine afgørelser og oplyste, at de havde indlagt niveauplaner i medfør af bygningsreglementet. Kommunen vurderede, at de påtænkte sommerhuse kun var bebyggelse i én etage, da der kun var ét beboelseslag. Kommunen havde desuden dispenseret fra lokalplanens § 7.2.3 og oplyste, at terrænet ikke måtte reguleres nærmere skel end 0,5 meter jf. lokalplanens § 10.2. Kommunen havde også sikret, at byggeriet overholdt højdegrænsen på 5 meter efter en dialog med ansøger og havde besigtiget byggeriet den 15. april 2016, hvor det blev fundet i overensstemmelse med tilladelserne.
Natur- og Miljøklagenævnet traf den 16. august 2016 delafgørelse om, at klagen ikke blev tillagt opsættende virkning.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Det er et retligt spørgsmål, om Kolding Kommunes vurdering af de planlagte byggerier er i overensstemmelse med lokalplanens bestemmelser.
Det følger af Planloven § 18, at lokalplanbestemmelser er bindende for borgerne.
Etageantal
Lokalplanens § 7.1.3 fastsætter, at bebyggelse højst må opføres i én etage. Da hverken planloven eller byggelovgivningen definerer "én etage" entydigt, lagde nævnet vægt på bebyggelsens ydre fremtræden i forhold til lokalplanens hensyn. Nævnet henviste til almindelig praksis, hvor en kælder, der frilægges på grund af terrænspring, ikke medregnes som etage, forudsat at frilæggelsen ikke er kunstigt fremkaldt, og at adgang til vej gør en sådan udformning naturlig. Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at der var tale om byggeri i én etage, især da boligen kun indeholdt ét beboelseslag.
Bygningshøjden
Lokalplanens § 7.1.1 fastsætter en maksimal bygningshøjde på 5 meter, og lokalplanens § 7.1.2 kræver, at sammenskæring mellem ydervæg og tag højst er 3 meter over oprindeligt terræn langs mindst én facade. Fastsættelse af niveauplaner sker efter byggelovgivningen (bygningsreglementet), ikke planloven. Natur- og Miljøklagenævnet har ikke kompetence til at tage stilling til kommunens fastsættelse af niveauplaner, da dette er Statsforvaltningens ansvarsområde som klagemyndighed efter byggelovgivningen. På baggrund af kommunens oplysninger om besigtigelse af byggeriet fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte Kolding Kommunes vurdering af, at byggeriet var i overensstemmelse med lokalplanens § 7.1.1 og § 7.1.2.
Natur- og Miljøklagenævnet kunne på den baggrund ikke give medhold i klagen over Kolding Kommunes byggetilladelser af 20. november 2015. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser