Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om tilladelse til opstilling af gittermast i Odsherred Kommune

Dato

21. juni 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Odsherred Kommunes tilladelse til opstilling af gittermast

Sagen omhandler Odsherred Kommunes afgørelse af 22. december 2015, hvor der blev givet tilladelse til opførelse af en 42 meter høj gittermast med fremtidige antenner og teknikskabe på en ejendom i Ellingelyng, Højby. Den eksisterende 24 meter høje flagstangsmast skulle i den forbindelse nedtages. Kommunen meddelte byggetilladelsen på baggrund af en helhedsvurdering i henhold til bygningsreglementet, da masten ifølge kommunen ikke var reguleret af byggeretten i sommerhusområder.

To naboer påklagede kommunens afgørelse til Natur- og Miljøklagenævnet. Klagerne anførte, at den tilladte gittermast ville dominere området, som primært består af lav sommerhusbebyggelse. De fremhævede, at masten ville kaste lange skygger, dominere udsigten og påvirke ejendomsværdien negativt. Klagerne var uenige i kommunens vurdering af, at træerne i området ville skærme masten. Desuden gjorde de gældende, at masten overskred den tilladte byggehøjde på 5 meter med 840 %. En af klagerne anførte også, at borgmesteren på forhånd havde godkendt placeringen, idet han offentligt havde udtalt, at tilladelsen var givet, før forvaltningen formelt traf afgørelse. Området er ikke omfattet af en lokalplan.

Kommunen anmodede Natur- og Miljøklagenævnet om at tage stilling til, om klagen havde opsættende virkning.

Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Odsherred Kommunes afgørelse om tilladelse til opstilling af gittermasten. Nævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Da der blev truffet en samlet afgørelse i sagen, fandt nævnet ikke anledning til at træffe en delafgørelse om klagens opsættende virkning.

Nævnets kompetence og byggelovgivning

Nævnet bemærkede indledningsvist, at klagepunktet vedrørende kommunens helhedsvurdering relaterede sig til overholdelse af byggelovgivningen. Natur- og Miljøklagenævnet har ikke kompetence til at tage stilling til spørgsmål efter byggelovgivningen. En eventuel klage over manglende overholdelse af bygningsreglementet skulle derfor rettes til Statsforvaltningen, som er klageinstans efter byggelovgivningen.

Kommuneplanens bindende virkning

Klagerne gjorde gældende, at masten oversteg den tilladte byggehøjde på 5 meter med 840 %. Da ejendommen ikke er omfattet af en lokalplan, antog nævnet, at klagerne henviste til kommuneplanen for området. Nævnet fastslog, at bestemmelser i en kommuneplan primært tager sigte på kommunens lokalplanlægning og fastsætter rammerne for indholdet af lokalplaner. Rammerne er således alene bindende for kommunens efterfølgende lokalplanlægning, men er derimod – i modsætning til bestemmelser i lokalplaner – ikke bindende for borgere/bygherrer. Den tilladte gittermast krævede derfor ikke tilladelse eller dispensation fra kommuneplanrammen.

Borgmesterens udtalelser

Vedrørende klagepunktet om borgmesterens forhåndsgodkendelse af placeringen, fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke, at det forhold, at borgmesteren havde udtalt sig offentligt om den konkrete sag, havde betydning for afgørelsens gyldighed.

Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser