Natur- og Miljøklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over Skanderborg Kommunes forbud mod ændring af enfamiliehus til flerfamiliehus
Dato
11. april 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Skanderborg Kommunes forbud mod ændring af et eksisterende enfamiliehus
Sagen omhandler en klage over Skanderborg Kommunes afgørelse af 7. december 2015, der forbød ændring af et eksisterende enfamiliehus til et flerfamiliehus (to boliger) på ejendommen [matrikel1], Siim By, Dover, [adresse1]. Klagen blev indgivet til Natur- og Miljøklagenævnet den 4. januar 2016 af en repræsentant på vegne af ejendommens ejere. Ejendommen er omfattet af Kommuneplan 13 – Skanderborg, rammeområde 50.B.05 – Ry, som er udlagt til boligområde – åben lav bebyggelse. Kommunen begrundede sit forbud med henvisning til Planloven § 12, der pålægger kommunen at virke for kommuneplanens gennemførelse. Kommunen vurderede, at den ansøgte opdeling ville ændre bygningen til en etageejendom, hvilket stred mod kommuneplanens bestemmelser for området, der kun tillader enfamiliehuse, selvom huset fysisk er i to etager. Kommunen havde tidligere i 2009 meddelt afslag på en lignende anmodning om opdeling af boligen i to ejerlejligheder. Klager gjorde gældende, at afslaget ville have skæbnesvangre økonomiske konsekvenser for anpartshaverne, da det forhindrede en egentlig opdeling af gælden i huset. Klager anførte desuden, at den ønskede ændring udelukkende var af formel karakter i BBR (fra kode 120 til 140) og ikke ville medføre fysiske ændringer af ejendommen eller gener for naboerne.
Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Skanderborg Kommunes afgørelse. Nævnet henviste til Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som fastslår, at nævnet kun kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Dette indebærer, at nævnet kan efterprøve, om kommunen har haft den fornødne hjemmel til at træffe en afgørelse, men ikke uenighed i afgørelsens indhold eller hensigtsmæssighed.
Nævnets vurdering af klagen
Nævnet fortolkede klagen som værende relateret til hensigtsmæssigheden af kommunens forbud mod opdeling af enfamiliehuset til to boliger. Da klagen ikke indeholdt retlige spørgsmål, som nævnet kunne behandle, blev den afvist.
Afgørelsens endelighed
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser