Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afvisning af klage over forslag til lokalplan og kommuneplantillæg grundet manglende endelig vedtagelse

Dato

21. december 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Hillerød Kommunes forslag til lokalplan 401 og kommuneplantillæg

Sagen omhandler en klage indgivet af [Forening1] til Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) den 28. oktober 2015. Klagen vedrørte Hillerød Kommunes offentliggørelse af forslag til lokalplan 401 for Erhvervstrekanten og tillæg nr. 9 til Kommuneplan 2013, samt den tilhørende miljøvurdering og VVM-redegørelse for Upcyclingcenter Nordsjælland. Kommunen havde offentliggjort forslagene den 6. oktober 2015.

Klagepunkter

[Forening1] klagede over flere forhold, herunder:

  • At miljøvurderingsrapporten og VVM-redegørelsen var mangelfulde.
  • At VVM-proceduren var indledt under et forkert bilag og listepunkt i godkendelsesbekendtgørelsen, hvilket burde medføre, at behandlingen skulle gå om hos Naturstyrelsen som rette myndighed.
  • At VVM-redegørelsen ikke kunne udarbejdes på grund af en tinglyst brugsret til områdets skov, som tilhørte en skole på nabomatriklen, og hvorom der pågik en juridisk tvist.
  • At screening for særlige beliggenhedskrav i henhold til planloven manglede.
  • At kommunen havde givet bygherre ret til at påbegynde byggeriet utidigt.
  • At området var ændret fra landzone til byzone med blandet erhverv uden at informere områdets borgere.

Kommunens bemærkninger

Hillerød Kommune bemærkede, at planerne endnu ikke var endeligt vedtaget, og at en endelig beslutning tidligst kunne træffes i januar 2016. Kommunen oplyste desuden, at området blev udlagt til erhverv i forbindelse med vedtagelsen af Kommuneplan 2013, hvor der blev afholdt generelle høringer. Kommunen redegjorde også for, hvorfor den anså sig selv for rette myndighed for VVM og miljøgodkendelse, og anførte, at tinglyste rettigheder var et privatretligt spørgsmål, der ikke forhindrede planlægning for området. Der var ikke givet tilladelse til byggeri i området, og eventuelle byggetilladelser ville kræve godkendelse efter relevant lovgivning, herunder miljøbeskyttelsesloven, byggeloven og naturbeskyttelsesloven, efter lokalplanens vedtagelse.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Nævnet afviste at realitetsbehandle klagen over forslag til lokalplan 401 og kommuneplantillæg nr. 9 samt den tilhørende miljøvurdering og VVM-redegørelse.

Nævnets praksis for klagebehandling

NMK's praksis er, at klager over en miljøvurdering eller VVM-redegørelse først behandles, når den plan, som vurderingen knytter sig til, er endeligt vedtaget. Denne praksis bygger på to hovedhensyn:

Hensynet til offentlighedsperioden

Kommuner offentliggør ofte planforslag og miljørapporter samtidigt. Planloven § 24, stk. 3 og Miljøvurderingsloven § 8, stk. 3 samt Planloven § 11g, stk. 3 fastsætter en høringsfrist på mindst 8 uger. Ved at behandle klager først efter endelig vedtagelse sikres det, at offentlighedens input i høringsperioden kan bidrage til oplysningsgrundlaget og eventuelle ændringer i planforslaget.

Planens potentielle ændring eller opgivelse

Efter høringsperioden skal kommunalbestyrelsen beslutte, om planen skal vedtages endeligt, og om der skal foretages ændringer. Høringssvar eller andre forhold kan føre til ændringer i både plan og projekt, eventuelt behov for en ny miljørapport, eller at planen helt opgives. Det ville derfor være uhensigtsmæssigt at behandle en klage over et forslag, der potentielt kan ændres eller bortfalde.

Afvisning af klage over forslag

Da klagen var indgivet, inden planerne var endeligt vedtaget, afviste NMK at behandle klagen på nuværende tidspunkt. Nævnet oplyste, at såfremt Hillerød Kommune vedtager forslag til lokalplan 401 og kommuneplantillæg nr. 9 endeligt, vil både planvedtagelsen, miljøvurderingen og VVM-redegørelsen, samt de heraf følgende procedurespørgsmål, kunne påklages til Natur- og Miljøklagenævnet i henhold til Miljøvurderingsloven § 16 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 4.

Afvisning af klage over Kommuneplan 2013

NMK afviste desuden klagepunktet vedrørende procedurespørgsmålene om høring af områdets beboere i forbindelse med ændring af områdets anvendelse til blandet erhverv i Kommuneplan 2013. Denne plan blev vedtaget den 25. september 2013 og offentliggjort den 7. oktober 2013. Klagefristen, som er 4 uger efter offentlig bekendtgørelse jf. Planloven § 60, stk. 1, udløb den 4. november 2013. Klagen var derfor for sent indkommet i forhold til Kommuneplan 2013.

Lignende afgørelser