Klage over dispensation til skur i strid med lokalplanens bestemmelser om afstand til skel og terrænregulering
Dato
4. november 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Assens Kommunes afgørelse om lovliggørende dispensation fra gældende
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Assens Kommunes afgørelse af 12. oktober 2015. Afgørelsen omhandlede en lovliggørende dispensation fra gældende lokalplan til et skur på ejendommen [adresse1], Glamsbjerg By, Køng. Klagen blev indbragt af ejeren af naboejendommen, [adresse2].
Klagers Anbringender
Klager anførte primært, at kommunens dispensation var i strid med lokalplanens formålsbestemmelse, specifikt § 1.3, som skal sikre, at området forbliver i harmoni med omgivelserne. Klager mente, at denne bestemmelse, sammen med § 7.4, var en videreførelse af en tidligere skovbyggelinje på 300 meter, der beskyttede skovbrynene. Desuden påpegede klager, at kommunen havde undladt at behandle sagen i forhold til lokalplanens bestemmelser om terrænregulering, §§ 9.1 og 9.2, og at der angiveligt var udført væsentlige terrænreguleringer på op til +0,5 meter uden fornøden plan.
Lokalplanens Bestemmelser
Ejendommen er omfattet af Lokalplan nr. 0.48 for et boligområde nord for Krengerupvej, vedtaget i november 1991. De relevante bestemmelser er:
- § 1 Formål:
- 1.1: Fastlæggelse af området til boligbebyggelse og erhverv.
- 1.2: Retningslinjer for byggeri og anlæg.
- 1.3: Sikring af områdets harmoni med omgivelserne.
- § 7.4 Generel placering af bebyggelse: Kræver, at alt byggeri mod lokalplanområdets ydre grænser holdes i en afstand af mindst 10 meter. I delområde 2 og 3 skal bygningsreglementets højde- og afstandsforhold overholdes.
- § 9 Terrænregulering, hegn og ubebyggede arealer:
- 9.1: Kræver fremsendelse af plan over terrænregulering ved byggeandragende.
- 9.2: Skrånings- og støttemure skal holdes i en afstand af mindst 50 cm fra naboskel, medmindre anden aftale opnås.
Sagsforløb og Kommunens Udtalelse
Assens Kommune meddelte den 12. oktober 2015 lovliggørende dispensation for skuret, idet det var under 2,5 meter højt og placeret bag en tæt hæk mod naboejendommen. Dispensationsansøgningen havde været i 14 dages nabohøring. Efter klagen den 2. november 2015 udtalte kommunen den 3. november 2015, at skuret ikke havde væsentlig påvirkning på lokalplanområdets harmoni, og at dets påvirkning af naboen begrænsedes af høje træer. Kommunen anførte desuden, at dispensationsafgørelsen ikke vedrørte terrænreguleringer, og at skuret var placeret 1,5 meter fra skel, hvilket ikke var i strid med lokalplanens § 9.2, da terrænforskellene var begrænsede. Klager kommenterede den 24. november 2015 kommunens udtalelse og fastholdt sin fortolkning af lokalplanens formål og byggelinjer. Klager nævnte også, at der var kendskab til yderligere ulovlige bygninger på [adresse1] og [adresse3].
Natur- og Miljøklagenævnet afgjorde, at nærværende sag udelukkende omhandlede prøvelsen af Assens Kommunes afgørelse af 12. oktober 2015 vedrørende dispensation til skuret på [adresse1]. Forholdene på [adresse3] faldt uden for nævnets prøvelse og var kommunens tilsynsansvar.
Nævnets Prøvelseskompetence
Nævnet kan efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Dette omfatter, hvorvidt kommunens afgørelse er i overensstemmelse med planloven og den gældende lokalplan. Lokalplanbestemmelser er bindende over for borgerne i henhold til Planlovens § 18, hvilket betyder, at dispositioner i strid hermed kræver dispensation.
Dispensation fra Lokalplanen
Nævnet var enig med Assens Kommune i, at det ansøgte skur krævede dispensation fra lokalplanens § 7.4. En kommune kan dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper, jf. Planlovens § 19, stk. 1. Videregående afvigelser kræver tilvejebringelse af en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2.
Principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse og anvendelsesbestemmelser, samt den planlagte struktur og fordeling mellem friarealer og bebyggede arealer. De omfatter derimod som hovedregel ikke de mere detaljerede bestemmelser om bebyggelsens omfang, udformning og placering, medmindre disse er fastlagt for at fastholde en særlig udformning.
Nævnet fandt, at Assens Kommunes dispensation fra lokalplanens § 7.4, som lokalplanens formålsbestemmelse er udformet, ikke var i strid med planens principper. Afgørelsen lå dermed inden for kommunens dispensationskompetence efter planloven, og kommunens skønsmæssige vurdering kunne ikke efterprøves af Natur- og Miljøklagenævnet.
Terrænregulering og Lokalplanens § 9
Vedrørende klagers anbringender om lokalplanens §§ 9.1 og 9.2 om terrænregulering, bemærkede nævnet:
- § 9.1: Der var tale om en begrænset regulering i forhold til de eksisterende forhold, som de bestod før området blev udstykket til bebyggelse.
- § 9.2: Denne bestemmelse vedrører placering af skrånings- og støttemure mindre end 0,5 meter fra skel. Da byggeriet var placeret 1,5 meter fra naboskel, og der ikke var opført skrånings- eller støttemure, fandt nævnet, at denne bestemmelse ikke var relevant for nærværende afgørelse.
På baggrund af ovenstående kunne Natur- og Miljøklagenævnet ikke give medhold i klagen over Assens Kommunes afgørelse af 12. oktober 2015 om lovliggørende dispensation til skuret.
Lignende afgørelser