Afgørelse om Skanderborg Kommunes dispensation til Lilleskolefestivalen
Dato
7. januar 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Skanderborg Kommunes dispensation til Lilleskolefestivalen – [
Sagen omhandler en klage over Skanderborg Kommunes afgørelse af 29. juli 2015, hvor kommunen meddelte dispensation fra Lokalplan nr. 1041 til afholdelse af Lilleskolefestivalen på ejendommen beliggende [adresse1]. Festivalen skulle inkludere campering og indkvartering af 2000 mennesker.
Klager, bosiddende på [adresse2], anførte, at de burde have været naboorienteret i henhold til Planlovens § 20 forud for dispensationen. Klager kritiserede desuden, at der gentagne gange gives dispensationer fra en ellers "fin og gennemarbejdet lokalplan" til hvert enkelt arrangement på området.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af Lokalplan nr. 1041 – Festival- og Eventområde ved Horsensvej. Lokalplanens formål er at sikre, at området kan anvendes til festival- og eventformål samt tilhørende faciliteter. Den fastsætter også, at udendørs arrangementer kun må finde sted i perioden fra den 15. maj til 1. oktober.
Lokalplanens § 3 opdeler området i fire delområder, hvoraf delområde D er udlagt til rekreativt grønt område og festival- og eventaktiviteter. For hele lokalplanområdet gælder, at ubebyggede arealer må anvendes til camping og markparkering i forbindelse med festival- og eventaktiviteter.
Lokalplanens § 3.3, punkt 2, fastsætter maksimale antal udendørs arrangementer og deltagerantal:
- SmukFest Camping inkl. LiveCamp.
- 5 endags musikbårne arrangementer (maksimalt 2 med 10.000-20.000 deltagere).
- 3 ikke-musikbårne endags arrangementer (100-500 deltagere).
- 3 ikke-musikbårne flerdages arrangementer (500-1000 deltagere).
Kommunens dispensation og begrundelse
Horsens Kommune meddelte dispensation fra lokalplanens § 3.3, punkt d, til Lilleskolefestivalen, som forventedes at have 2000 deltagere. Kommunen bemærkede, at teltslagning for op til 2000 personer krævede dispensation fra lokalplanen.
Kommunen havde hørt ejere og beboere af naboejendomme, der grænser umiddelbart op til campingområdet. Kommunen vurderede, at klager ikke havde partsstatus, da klagers ejendom ikke matrikulært grænsede op til området, og der ville være en afstand på mindst 300 meter til de nærmeste telte.
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål. Dette inkluderede spørgsmålet om kommunens hjemmel til at dispensere fra lokalplanens § 3.3, punkt d, samt overholdelse af naboorienteringsreglerne.
Vurdering af dispensationens lovlighed
Nævnet henviste til Planlovens § 19, stk. 1, som tillader dispensation fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2.
Nævnet fastslog, at principperne i en lokalplan omfatter planens formålsbestemmelse og de anvendelsesbestemmelser, der er fastsat ud fra formålet. Lokalplan nr. 1041's formål om festival- og eventformål udmønter sig i arealanvendelsesbestemmelserne i § 3, herunder § 3.3, punkt d, som derfor udgør en del af planens principper.
Natur- og Miljøklagenævnet vurderede, at en dispensation fra en anvendelsesbestemmelse kun kan meddeles i særlige tilfælde, hvor anvendelsen ligger meget tæt på det umiddelbart tilladte. Nævnet fandt, at en fordobling af deltagerantallet fra 1000 til 2000 for denne type arrangement ikke opfyldte betingelsen om at ligge "meget tæt" på det tilladte.
Afgørelse
På baggrund heraf konkluderede Natur- og Miljøklagenævnet, at dispensationen var i strid med principperne i Lokalplan nr. 1041. Kommunen havde derfor ikke hjemmel til at meddele dispensationen som sket.
Natur- og Miljøklagenævnet ophævede Skanderborg Kommunes afgørelse af 29. juli 2015 om dispensation til afvikling af Lilleskolefestivalen med 2000 deltagere. Nævnet bemærkede desuden, at dispensationen også var i strid med vilkår 2 d) i den meddelte VVM-tilladelse af 20. juni 2013. På grund af ophævelsen fandt nævnet ikke anledning til at tage stilling til spørgsmålet om naboorientering. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser