Køge Kommunes dispensation fra Lokalplan nr. 1027 til opførelse af biograf
Dato
6. januar 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Køge Kommunes afgørelse om dispensation fra Lokalplan nr. 1027
Sagen omhandler en klage over Køge Kommunes afgørelse af 30. juni 2015, hvor kommunen meddelte dispensation fra Lokalplan nr. 1027 til opførelse af en biograf bag Rådhuset på byggefelt B2Ø. Klagen blev indbragt for Natur- og Miljøklagenævnet af omboende, der anførte flere kritikpunkter ved kommunens afgørelse og sagsbehandling.
Lokalplanens rammer
Ejendommen er beliggende i byggefelt B2Ø i Lokalplan nr. 1027, der omhandler "Stationsområdet i Køge" og blev endeligt vedtaget den 25. juni 2013. Lokalplanens formål er at sikre en varieret udformning af bebyggelse og veje, der refererer til Køge bymidtes eksisterende struktur, samt at udlægge området til centerformål, herunder biograf. Lokalplanen fastsætter detaljerede bestemmelser for bebyggelsens omfang og placering, herunder en maksimal bygningshøjde på 12 meter (med mulighed for op til 15,5 meter efter tilladelse) og et maksimalt etageareal på 4.400 m² for byggefelt B2Ø.
Ansøgning og kommunens dispensation
Den 20. maj 2015 ansøgte virksomheden [virksomhed2] om dispensation fra Lokalplan nr. 1027 for at opføre et skitseprojekt til en biograf. Ansøgningen fremhævede projektets arkitektoniske kvalitet og skala i forhold til omkringliggende bygninger. Køge Kommune foretog en høring fra den 8. juni til den 24. juni 2015 og meddelte den 30. juni 2015 dispensation fra lokalplanens § 5.2 (justering af byggefelt), § 5.3 (bygningshøjde op til 15 meter), § 5.4 (samlet bygningsvolumen uden taghave mellem længderne og flytning af taghave) og § 5.7 (samlet etageareal på maks. 4.430 m²).
Klagerens anbringender og kommunens svar
Klagerne gjorde gældende, at:
- Der burde have været udarbejdet en særskilt lokalplan for projektet.
- En høringsfrist på 14 dage var utilstrækkelig.
- En VVM-redegørelse burde have været udarbejdet, og screeningen burde ikke ske efter dispensationen.
- Der var tale om inhabilitet, da ansøgeren, [virksomhed2], er et selskab delvist ejet af kommunen.
- Krav om arkæologiske undersøgelser blev tilsidesat.
Køge Kommune udtalte, at dispensationen var inden for lokalplanens principper og dermed inden for rammerne af Planloven § 19. Kommunen afviste inhabilitet med henvisning til Forvaltningsloven § 3, stk. 1 og Forvaltningsloven § 3, stk. 3, idet det er normal praksis for kommuner at agere både bygherre og myndighed. Kommunen fastholdt, at den eksisterende lokalplan var tilstrækkelig, og at en VVM-screening ville blive foretaget før byggetilladelsen. Vedrørende arkæologiske undersøgelser henviste kommunen til, at Museum Sydøstdanmark ikke havde indsigelser, og at projektet var ændret for at minimere påvirkningen af fortidsminder.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, hvilket betyder, at nævnet kun kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter planloven. Nævnet kan således ikke efterprøve kommunens skønsmæssige vurdering af, hvorvidt dispensationen er hensigtsmæssig eller rimelig.
Krav om ny lokalplan
Nævnet vurderede, at Lokalplan nr. 1027 ikke er en rammelokalplan, men indeholder tilstrækkeligt detaljerede retningslinjer til at danne grundlag for et lokalplanpligtigt projekt, herunder med dispensationer. Ifølge Planloven § 18 er lokalplanbestemmelser bindende, men Planloven § 19, stk. 1 giver kommunen hjemmel til at dispensere, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper. Principperne omfatter planens formålsbestemmelse og anvendelsesbestemmelser, men som hovedregel ikke de mere detaljerede bebyggelsesregulerende bestemmelser, medmindre disse er fastlagt for at fastholde en særlig udformning. Nævnet fandt, at lokalplanens formålsbestemmelse ikke specifikt nævner bygningshøjde, etageantal eller byggefelter på en måde, der ville gøre en dispensation fra disse bestemmelser stridende mod planens principper. Kommunen havde derfor hjemmel til at dispensere fra lokalplanens § 5.2, § 5.3, § 5.4 og § 5.7.
Naboorientering og høringsfrist
Klagerens anbringende om en utilstrækkelig høringsfrist på 14 dage blev afvist. Nævnet konstaterede, at Køge Kommune havde overholdt kravet i Planloven § 20, stk. 1 om en høringsfrist på to uger.
VVM-screening og VVM-redegørelse
Nævnet fandt ikke, at VVM-reglerne var til hinder for kommunens afgørelse om dispensation. Det blev bemærket, at en byggetilladelse forudsætter en VVM-screening, og at kommunen havde oplyst, at denne screening ville blive foretaget, før en byggetilladelse blev meddelt.
Inhabilitet
Vedrørende spørgsmålet om inhabilitet, hvor kommunen er medejer af projektet, fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke, at Køge Kommunes afgørelse var ugyldig. Nævnet henviste til, at Forvaltningsloven § 3 omhandler personers inhabilitet, og selvom der gælder en ulovbestemt retsgrundsætning om myndighedsinhabilitet, fandt nævnet ikke grundlag for at antage, at kommunen var afskåret fra at træffe afgørelse, eller at der konkret var inddraget usaglige hensyn.
Arkæologiske undersøgelser
Nævnet bemærkede, at spørgsmålet om arkæologiske undersøgelser ikke er reguleret i planloven og derfor ikke er et retligt spørgsmål efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som nævnet har kompetence til at behandle.
På baggrund af ovenstående kunne Natur- og Miljøklagenævnet ikke give medhold i klagen over Køge Kommunes afgørelse af 30. juni 2015.
Lignende afgørelser