Natur- og Miljøklagenævnets afslag på genoptagelse vedrørende ulovlige jordarbejder ved Dybbøl Skanser
Dato
19. juni 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om genoptagelse af Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse i sagen
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf den 19. december 2014 afgørelse om at afvise en klage fra realitetsbehandling. Klagen omhandlede Sønderborg Kommunes vurdering af, at påbud efter naturbeskyttelsesloven var efterkommet, samt klage over områdets lokalplan, da der endnu ikke var truffet en afgørelse om fortolkning af denne. Afgørelsen blev truffet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 4 og Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1.
Borgergruppen "BEVAR DYBBØLS HISTORISKE SKANSER" anmodede den 7. februar 2015 om genoptagelse af sagen. Klager anførte, at nævnets afgørelse var baseret på urigtige oplysninger fra kommunen.
Klagerens anbringender
Klager fastholdt, at der var sket ulovlige jordarbejder og vejanlæg inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen i områderne 2, 4 og 5, samt anlæggelse af en ulovlig parkeringsplads. Det blev fremført, at der kun havde eksisteret en simpel markvej, ikke en egentlig vej, og at der var foretaget betydelig jordopfyldning i område 4 (690 m2, ca. 1 m højde) og område 5 (ca. 1750 m2, ca. 0,5 m højde). Klager mente, at kommunen ikke overholdt sin tilsynspligt. Desuden blev det oplyst, at spørgsmålet om opmåling af fortidsmindebeskyttelseslinjen ville blive indbragt for ombudsmanden, og at Sønderborg Kommune endnu ikke havde behandlet de klagepunkter vedrørende lokalplanforhold, som nævnet havde henvist til kommunal behandling.
Kommunens svar
Sønderborg Kommune oplyste i marts og april 2015, at:
- Område 2: En gammel, eksisterende markvej, etableret før lokalplanen, var midlertidigt brugt som adgangsvej. Stabilgrus var fjernet, vejen lukket, og området retableret. En midlertidig parkeringsplads var også retableret.
- Område 4: En tidligere jordopfyldning var fjernet, og området retableret.
- Område 5: Et oplag, der ved en fejl var placeret inden for 100 m af fortidsmindet, var fjernet, og området ville blive tilsået med enggræs. Kommunen erkendte, at en hjørneafskæring til vejen ved en fejl var anlagt inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, men at fejlen var rettet, og ingen del af vejen nu lå inden for linjen.
- Kommunen fastholdt, at alle anlæg i medfør af lokalplanen udføres uden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, og at midlertidige forhold inden for linjen var fjernet.
Klagerens yderligere bemærkninger
Klager fastholdt, at reetableringen kun var delvis, og at der stadig var store ulovlige ændringer inden for fortidsmindebeskyttelseslinjen, herunder ny terrænregulering, manglende fjernelse af tilkørselsramper, niveaureguleringer og anlæg af ny indkørsel. Klager opfordrede nævnet til en uvildig gennemgang og opmåling af forholdene og påpegede, at kommunens tilsyn var mangelfuldt, hvilket blev understreget af påbegyndelsen af en ulovlig sti inden for beskyttelseslinjen.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) har pligt til at vurdere en anmodning om genoptagelse, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, der kunne have ændret sagens udfald, eller hvis der er begået væsentlige sagsbehandlingsfejl. Væsentlige nye retlige forhold kan også begrunde en genoptagelse.
Nævnets vurdering og afgørelse
NMK fandt ikke, at anmodningen om genoptagelse, de efterfølgende uddybninger eller kommunens oplysninger indeholdt nye faktiske oplysninger eller påviste fejl ved sagsbehandlingen, der kunne begrunde en genoptagelse af nævnets afgørelse af 19. december 2014 om afvisning fra realitetsbehandling. Nævnet afslog derfor anmodningen om at genoptage sagen.
Nævnets kompetence
NMK oplyste vejledende, at nævnets kompetence ikke omfatter at foretage en opmåling af fortidsmindebeskyttelseslinjen "i marken" eller selve udøvelsen af tilsynet. En klage over udøvelsen af tilsynspligten i kommunen kan eventuelt rettes til Statsforvaltningen.
Afgørelsens endelighed
NMK's afgørelse om afslag på genoptagelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1 og Planloven § 62. Fristen på 6 måneder regnes fra den oprindelige afgørelse af 19. december 2014. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser