Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afvisning af realitetsbehandling vedrørende nedrivningstilladelse i Skive Kommune

Dato

20. marts 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Skive Kommunes tilladelse til nedrivning af ejendommen [adresse1

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage fra [Forening1] vedrørende Skive Kommunes tilladelse til nedrivning af ejendommen [adresse1] i Skive. Klagen omhandlede kommunens håndtering af sagen, herunder spørgsmål relateret til Planloven § 14 og Bygningsfredningsloven § 18, samt kommunens økonomiske involvering i bevaringsspørgsmål.

Sagens forløb i Skive Kommune

Skive Kommune meddelte den 16. december 2014 tilladelse til nedrivning af ejendommen [adresse1]. Ejendommen er registreret med en høj bevaringsværdi (3) i Kommuneatlas Skive og er optaget som bevaringsværdig i Kommuneplan 2013-25. Dette medførte, at bygningen var omfattet af Bygningsfredningsloven § 18, som kræver offentlig bekendtgørelse af nedrivningsanmeldelsen og kommunal stillingtagen til et eventuelt forbud efter Planloven § 14.

Ansøgningen om nedrivning blev offentligt fremlagt i fire uger, hvilket resulterede i ti indsigelser mod nedrivningen.

Kommunale beslutninger

Sagen blev forelagt Teknik- og Miljøudvalget den 12. august 2014, hvor det blev besluttet at udsætte sagen i seks måneder. Formålet var at give interessenter mulighed for at finde anvendelse og midler til bevaring af ejendommen, med den klare udmelding, at kommunen ikke ville involveres økonomisk.

Efter genoptagelse af sagen den 4. november 2014 besluttede udvalget at nedlægge et forbud efter Planloven § 14 med henblik på at bevare ejendommen. Efter partshøring af ejendommens ejer blev sagen dog genbehandlet den 16. december 2014. Her besluttede udvalget at imødekomme ansøgerens ønske om nedrivning, da der ikke var fundet investorer eller initiativer til bygningens bevaring. Udvalget ønskede ikke, at bygningen fortsat skulle forfalde og skæmme bybilledet. Det blev desuden oplyst, at bevaringstemaet for hele kommunen ville blive behandlet i forbindelse med den kommende kommuneplanrevision.

Ejeren af ejendommen anmodede Natur- og Miljøklagenævnet om en hurtig afgørelse grundet sagens lange forløb.

Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Skive Kommunes afgørelse om tilladelse til nedrivning af ejendommen [adresse1]. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden seks måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1.

Nævnets kompetence

Nævnet kan efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4 kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Spørgsmål vedrørende kommunens skønsmæssige vurdering, herunder om afgørelsen er hensigtsmæssig, ligger uden for nævnets kompetence.

Afvisning af klagepunkter

Natur- og Miljøklagenævnet har ikke kompetence til at behandle spørgsmål vedrørende Bygningsfredningsloven eller byggelovgivningen (bygningsreglementet). Derfor afviste nævnet den del af klagen, der vedrørte selve nedrivningstilladelsen, som var meddelt efter byggelovgivningen, samt den del, der vedrørte proceduren krævet i Bygningsfredningsloven § 18, da nævnet ikke er rette klagemyndighed.

Vurdering af planlovens bestemmelser

Kommunalbestyrelsens beslutning om at nedlægge forbud efter Planloven § 14 er en skønsmæssig vurdering, som nævnet ikke kan tage stilling til. Klagerens henvisning til Planloven § 49 blev fundet irrelevant, da ejeren af ejendommen havde opnået nedrivningstilladelse.

Samlet set afviste Natur- og Miljøklagenævnet at realitetsbehandle den del af klagen, der vedrørte planloven i Skive Kommunes afgørelse, da klagen ikke indeholdt retlige spørgsmål, som nævnet havde kompetence til at behandle.

Lignende afgørelser