Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på dispensation til etablering af kulturcenter

Dato

19. januar 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Albertslund Kommunes afgørelse om afslag på dispensation til etablering

Sagen omhandler en klage over Albertslund Kommunes afslag på dispensation til at etablere et kulturcenter på en ejendom beliggende i Værkstedskvarteret. Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 3.8, som udlægger området til erhvervsformål, specifikt kontor- og servicevirksomhed, industri, værksted, lager og engroshandel i det relevante delområde.

Baggrund for ansøgningen

Klageren, ejeren af ejendommen, havde forud for erhvervelsen i juli 2013 rettet henvendelse til Albertslund Kommune for at få bekræftet, at ejendommen kunne anvendes til kulturelle arrangementer. Kommunen svarede den 12. august 2013 via mail, at ejendommen kunne anvendes til kulturelle aktiviteter. På baggrund heraf ansøgte klageren om byggetilladelse til at ændre anvendelsesformålet til et kulturcenter, der skulle indeholde konference- og mødelokaler, netcafé, køkken, festlokale og fitnesscenter samt afholde kurser og aktiviteter for børn og unge.

Kommunens afslag og begrundelse

Albertslund Kommune meddelte den 30. oktober 2014 afslag på ansøgningen. Kommunen vurderede, at et kulturcenter ikke kunne indeholdes i eller sidestilles med de i lokalplanen fastsatte anvendelsesformål. Kommunen anførte, at en dispensation til en sådan anvendelse ville være i strid med Planlovens § 19, stk. 1, og at etableringen af kulturcenteret derfor ville kræve udarbejdelse af en ny lokalplan. Kommunen tilkendegav dog positiv indstilling til at udarbejde en ny lokalplan for projektet.

Klagerens anbringender

Klageren gjorde gældende, at:

  • Kommunen tidligere havde givet et forholdstilsagn om, at ejendommen kunne anvendes som forening, idet det blev anført, at ejendommen i forhold til lokalplanen kunne anvendes til kulturelle foreninger.
  • Lokalplanens redegørelse angav mulighed for omdannelse til byfunktioner som servicevirksomhed, herunder kulturelle foreninger, men at dette ved en fejl ikke var medtaget i selve lokalplanens bestemmelser.
  • Det var uacceptabelt, at kommunen ændrede sin vurdering.
  • Kommunen allerede var i gang med en lokalplanændring for at imødekomme ønsket.
  • En dispensation ikke ville stride mod lokalplanens formål, og ansøger havde handlet i god tro.
  • Kommunen tidligere havde givet dispensation i en lignende sag.

Kommunens supplerende bemærkninger

Kommunen fastholdt sin afgørelse og forklarede, at den tidligere positive tilkendegivelse skyldtes en for vid tolkning af begrebet 'servicevirksomhed'. Kommunen erkendte, at lokalplanens redegørelse fejlagtigt nævnte kulturelle foreninger som en mulighed, men at denne mulighed ikke var indarbejdet i de bindende bestemmelser på grund af bekymringer vedrørende parkering, friarealer og trafikbelastning. Kommunen bekræftede desuden, at et kommuneplantillæg og en ny lokalplan for området var under udarbejdelse og forventedes endeligt vedtaget i juni 2015.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven.

Lokalplanens bindende karakter

Nævnet fastslog, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne i henhold til Planlovens § 18. Dette betyder, at dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver en dispensation fra kommunen.

Fortolkning af lokalplanens anvendelsesbestemmelser

Nævnet vurderede, at anvendelsen af ejendommen til et kulturcenter ikke opfylder lokalplanens bestemmelser i § 3, stk. 1 og 5, da foreningsformål ikke er omfattet af anvendelsesbestemmelsernes ordlyd. Nævnet præciserede, at angivelser i lokalplanens redegørelse ikke er bindende i sig selv, men alene kan tjene som fortolkningsbidrag til forhold, der vurderes at være omfattet af de enkelte lokalplansbestemmelsers ordlyd.

Dispensation fra lokalplanens principper

Ifølge Planlovens § 19, stk. 1 kan en kommune dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper. Videregående afvigelser, der strider mod planens principper, kan kun foretages ved tilvejebringelse af en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2. Nævnet fremhævede, at planens principper omfatter formålsbestemmelsen og anvendelsesbestemmelserne, samt den planlagte struktur og fordeling mellem friarealer og bebyggede arealer. Dispensation fra en anvendelsesbestemmelse kan kun meddeles i ganske særlige tilfælde, hvor anvendelsen ligger meget tæt på den umiddelbart tilladte.

Konklusion

Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at etableringen af et kulturcenter er i modstrid med lokalplanens udlæg af ejendommen til erhvervsformål. En sådan anvendelse kan derfor ikke ske på grundlag af en dispensation, men forudsætter tilvejebringelsen af en ny lokalplan. Nævnet bemærkede, at kommunen allerede var i gang med at udarbejde et kommuneplantillæg og en ny lokalplan for området.

På baggrund af ovenstående kunne Natur- og Miljøklagenævnet ikke give medhold i klagen over Albertslund Kommunes afgørelse af 30. oktober 2014 om afslag på dispensation til etablering af kulturcenter på ejendommen.

Lignende afgørelser