Command Palette

Search for a command to run...

Afvisning af klage over miljøvurdering af lokalplanforslag for [..] Efterskole i Silkeborg Kommune

Dato

7. januar 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Silkeborg Kommunes miljøvurdering af forslag til lokalplan 42-

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf den 7. januar 2015 afgørelse i sagerne NMK-33-02718 og NMK-41-00288. Sagerne omhandlede en klage over Silkeborg Kommunes afgørelse af 27. oktober 2014 om at sende forslag til lokalplan 40-008 i offentlig høring samt den tilhørende miljøvurdering. Kommunen havde udarbejdet miljøvurderingen i henhold til Miljøvurderingsloven § 16, stk. 12, og afgørelsen blev truffet efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4.

Baggrund for klagen

Klagen blev indgivet den 10. november 2014 af Kolpengaard Plantage. Klager gjorde gældende, at en intensivering af områdets udnyttelse, som lokalplanforslaget muliggjorde, ville have en væsentlig indvirkning på miljøet, herunder de nærliggende Natura 2000-områder. Klager var uenig i de vurderinger, der fremgik af kommunens miljørapport/miljøvurdering, især konsekvensvurderingen af planforslagets indvirkninger på beskyttede arter og natur.

Den påklagede afgørelse

Silkeborg Kommune havde den 27. oktober 2014 besluttet at sende forslag til lokalplan 40-008 for Efterskole i offentlig høring fra den 30. oktober til den 31. december 2014. Samtidig blev en miljøvurdering udarbejdet. Miljøvurderingen skulle omfatte følgende aspekter:

  • Natura 2000-områder
  • Bilag IV-arter/rødlistearter
  • Påvirkning af søen
  • Stilleområde
  • Landskab

Lokalplanforslaget var tiltænkt at erstatte den eksisterende lokalplan 42-003. Klager uddybede senere sine kommentarer til kommunens udtalelse, hvor der navnlig blev peget på mangler i miljøvurderingen vedrørende påvirkningen af Natura 2000-områderne samt hensigtsmæssigheden af planforslagets indhold i forhold til natur, støj og øgede aktiviteter.

Natur- og Miljøklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Silkeborg Kommunes afgørelse.

Afvisning af klage over lokalplanforslag

Nævnet afviste at behandle klagen over Silkeborg Kommunes afgørelse af 27. oktober 2014 om offentliggørelse af lokalplanforslag 42-008 for Efterskole. Begrundelsen var, at klagen ikke indeholdt retlige spørgsmål om denne afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4. Nævnet kan kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, hvilket betyder, at uenighed i planens indhold eller hensigtsmæssighed ikke kan efterprøves. Kommunen har til enhver tid ret til at tilvejebringe planforslag i overensstemmelse med Planlovens kapitel 6.

Afvisning af klage over miljøvurdering

Klagen over indholdet af miljøvurderingen/miljørapporten, der var udarbejdet i forbindelse med lokalplanforslaget, blev ligeledes afvist. Nævnet henviste til sin praksis, hvorefter klager over en miljøvurdering først kan tages op til behandling, når den plan, miljøvurderingen knytter sig til, er endeligt vedtaget. Planen var på tidspunktet for klagen endnu ikke endeligt vedtaget.

Nævnets praksis hviler på følgende hensyn:

  • Miljøvurderingslovens klageregler En afgørelse efter miljøvurderingsloven kan påklages efter de regler, der er fastsat i den lovgivning, som planen er udarbejdet i henhold til, jf. Miljøvurderingslovens § 16. Er en plan udarbejdet i henhold til planloven, er hjemlen for klage tillige Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4. Det kan ikke udledes af disse klageregler, at nævnet skal behandle en klage over en miljøvurdering allerede på forslagsstadiet.

  • Hensynet til offentlighedsperioden Kommuner offentliggør ofte et forslag til en plan samtidig med en miljørapport. En kommune skal fastsætte en frist på mindst 8 uger for indsigelser mod planforslaget, jf. Planlovens § 24, stk. 3, hvilket svarer til fristen for bemærkninger til en miljørapport, jf. Miljøvurderingslovens § 8, stk. 3. Ved først at behandle klagen over miljøvurderingen i forbindelse med den endelige vedtagelse af planen tilgodeses hensynet til offentlighedens medvirken.

  • Planen bliver måske ikke vedtaget i den foreslåede form Efter offentlighedsperioden skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om planen skal vedtages endeligt, og eventuelle ændringer. Indkomne høringssvar kan medføre ændringer i plan og projekt, eller at planen opgives helt. En klagesagsbehandling af en miljøvurdering bør derfor først finde sted efter planens endelige vedtagelse.

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Mulighed for fremtidig klage

Hvis Silkeborg Kommune vedtager forslag til lokalplan 40-008 endeligt, vil både planvedtagelsen og miljøvurderingen kunne påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, for så vidt angår retlige spørgsmål, i henhold til reglerne i Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 og Miljøvurderingslovens § 16.

Lignende afgørelser