Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om hævet terrasse i Frederikssund

Dato

22. december 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Frederikssund kommunes afgørelse om at en hævet terrasse på [adresse1

Sagen omhandler en klage over Frederikssund Kommunes afgørelse af 2. juni 2014, som fastslog, at en opført hævet terrasse på ejendommen matr.nr. [...1], [adresse1] og [adresse2] i Frederikssund var umiddelbart tilladt i henhold til Lokalplan nr. 033.

En omboende klagede til Natur- og Miljøklagenævnet den 4. juni 2014 med flere anbringender:

Klagerens anbringender

  • Terrassen var i strid med lokalplanens bestemmelser, herunder § 8, stk. 3, om placering og omfang af bebyggelse samt § 11 om ubebyggede arealer.
  • Terrassen overtrådte byggelovens regler, herunder krav om helhedsvurdering og overskridelse af bebyggelsesprocenten, jf. BR10 2.1 og 2.3.
  • Kommunens sagsbehandling var i strid med god forvaltningsskik, da klager ikke modtog svar på sin indsigelse under partshøringen.

Klager henviste desuden til Natur- og Miljøklagenævnets tidligere afgørelse af 11. oktober 2013 (NMK-33-01979) vedrørende en altan på samme ejendom.

Ejendom og Lokalplan

Den omhandlede ejendom er omfattet af Lokalplan nr. 033 "Lokalplan for Havnemesterboligen, [adresse1] i Frederikssund" fra 2010. Lokalplanens formål er at fastlægge anvendelse, sikre bevaring af ejendommens arkitektur, regulere ubebyggede arealer og afgrænse området. Lokalplanens § 8, stk. 3, fastsætter, at der udover et elevatortårn ikke må etableres nogen former for tilbygninger på Havnemesterboligen.

Den hævede terrasse er opført på husets sydlige facade, har samme bredde som facaden, og er hævet ca. 80 cm over terræn. Den er udført i træ med rækværk af træstolper og glas.

Kommunens sagsbehandling og vurdering

Efter klagerens henvendelser i september og oktober 2013 svarede Frederikssund Kommune den 9. oktober 2013, at Lokalplan nr. 033 ikke regulerede hævede terrasser, og at terrassen derfor ikke var i strid med lokalplanen. Kommunen oplyste dog, at terrassen krævede byggetilladelse. Efter ejerens ansøgning om lovliggørelse i januar 2014 sendte kommunen ansøgningen i partshøring i februar 2014 med henblik på en helhedsvurdering efter byggeloven. Klager indsendte indsigelse den 3. marts 2014.

Frederikssund Kommune meddelte byggetilladelse den 20. maj 2014, hvilket klager påklagede til Statsforvaltningen. Den 2. juni 2014 svarede kommunen klager, at terrassen ikke var i strid med lokalplanens bestemmelser, herunder § 8, stk. 3, og § 11, da den ikke blev betragtet som en tilbygning, men som en konstruktion, der stod på jorden ved siden af bygningen og ikke hang på den som en altan. Kommunen fastholdt, at lokalplanen skulle have specifikt forbudt hævede terrasser, hvis det var hensigten.

Kommunen videresendte klagen til Natur- og Miljøklagenævnet den 3. juli 2014, idet de bemærkede, at dele af klagen (vedrørende byggeloven) lå uden for nævnets kompetence og var videresendt til Statsforvaltningen.

Natur- og Miljøklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Nævnet bemærkede indledningsvis, at klager over fortolkning af byggelovens regler henhører under Statsforvaltningens kompetence.

Lokalplanens bindende virkning

Det følger af Planloven § 18, at lokalplanbestemmelser er bindende for borgerne. Dispositioner, der er i overensstemmelse med lokalplanen, er umiddelbart tilladt, mens afvigelser kræver dispensation fra kommunen.

Lokalplanens § 8, stk. 3, fastsætter, at der udover et elevatortårn ikke kan etableres nogen former for tilbygninger på Havnemesterboligen.

Nævnets vurdering af terrassen som tilbygning

Frederikssund Kommune vurderede, at den hævede terrasse ikke var en tilbygning, da den stod på jorden og ikke hang på bygningen. Natur- og Miljøklagenævnet var dog af en anden opfattelse. Nævnet lagde vægt på, at terrassen er opført i umiddelbar forbindelse med den eksisterende bygning og er fastgjort hertil, hvilket gør den "sammenbygget" med bygningen. På baggrund heraf vurderede nævnet, at den hævede terrasse er at betragte som en tilbygning.

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet fandt derfor, at den hævede terrasse ikke var umiddelbart tilladt efter Lokalplan nr. 033. Nævnet ophævede Frederikssund Kommunes afgørelse af 2. juni 2014 om, at terrassen var umiddelbart tilladt. Frederikssund Kommune skal nu vurdere, om de kan og vil meddele dispensation fra lokalplanens § 8, stk. 3, til den opførte hævede terrasse.

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser