Command Palette

Search for a command to run...

Klage over dispensation fra lokalplan i Tårnby Kommune

Dato

9. maj 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Tårnby Kommunes meddelelse af dispensation fra en lokalplanbestemmelse

Natur- og Miljøklagenævnet (NKN) traf den 9. maj 2014 afgørelse i en sag vedrørende Tårnby Kommunes dispensation fra en lokalplanbestemmelse. Sagen omhandlede en klage fra en beboer over kommunens afgørelse af 3. februar 2014 om dispensation til opførelse af et parcelhus, hvis husdybde oversteg de i lokalplanen fastsatte mål.

Sagens baggrund og lokalplanens bestemmelser

Den pågældende ejendom er omfattet af Lokalplan 79, en bevarende lokalplan for Tårnby Landsby. Lokalplanens formål er at bevare og styrke landsbymiljøet, herunder eksisterende bebyggelse med særlig historisk og arkitektonisk værdi, samt at sikre, at ny bebyggelse indpasses under hensyntagen til byggetraditioner. Lokalplanens § 8.6 fastsætter en maksimal husdybde på 7 meter.

Tidligere afgørelse og dispensation

Tårnby Kommune meddelte oprindeligt byggetilladelse den 2. september 2013. Denne tilladelse blev påklaget til NKN, som den 11. december 2013 afgjorde, at den tilladte husdybde overskred lokalplanens grænse, og at byggeriet derfor ikke var umiddelbart tilladt efter Planlovens § 18. Som følge heraf indledte Tårnby Kommune en dispensationsproces og foretog naboorientering den 6. januar 2014. Klager indsendte sin indsigelse den 17. januar 2014.

Klagerens indsigelser

Klager anførte i sin indsigelse, at kommunen burde have orienteret en bredere kreds af naboer, og at den maksimalt tilladte bebyggelsesprocent i lokalplanen ikke var overholdt. Klager uddybede senere sin klage til NKN med yderligere punkter, herunder at sagen burde have været politisk behandlet, at kommunens besvarelse af indsigelsen ikke var fyldestgørende, og at naboorienteringen ikke tydeliggjorde, at byggeriet næsten var færdigt, eller hvem der havde ansøgt om dispensationen.

Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Tårnby Kommunes afgørelse om dispensation. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62, stk. 1.

Nævnets kompetence

NKN kan efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4 alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Nævnet kan således ikke vurdere afgørelsens hensigtsmæssighed, herunder i forhold til klagers interesser.

Dispensation fra lokalplanens principper

Efter Planlovens § 19, stk. 1 kan en kommune dispensere fra en lokalplan, hvis dispensationen ikke er i strid med planens principper. Videregående afvigelser kræver en ny lokalplan, jf. Planlovens § 19, stk. 2. NKN vurderede, at principperne i en lokalplan typisk omfatter formålsbestemmelsen og anvendelsesbestemmelserne, samt den planlagte struktur og fordeling mellem friarealer og bebyggede arealer. De mere detaljerede bestemmelser om bebyggelsens omfang, udformning og placering anses som hovedregel ikke for at være en del af principperne, medmindre de specifikt er fastlagt for at fastholde en særlig udformning.

Nævnet fandt, at den bebyggelsesregulerende bestemmelse i Lokalplan 79, § 8.6, om maksimal husdybde ikke udgør en del af lokalplanens principper. Tårnby Kommune havde derfor hjemmel i Planlovens § 19, stk. 1 til at meddele dispensation herfra. Det blev bemærket, at planloven ikke fastsætter bestemmelser om kommunens delegation af kompetence til forvaltningen.

Naboorientering

I henhold til Planlovens § 20, stk. 1 skal der normalt foretages naboorientering mindst to uger før dispensation meddeles. NKN konstaterede, at Tårnby Kommune havde foretaget forudgående orientering af klageren, og at klageren på baggrund af kommunens henvisning til den oprindelige ansøgning og NKN's tidligere afgørelse, ikke kunne være i tvivl om sagens karakter eller byggeriets fremskredne stadie. Klageren havde således haft mulighed for at fremkomme med sin indsigelse på et fuldt oplyst grundlag. Klagerens anbringende om, at en bredere kreds burde have været naboorienteret, blev afvist fra realitetsbehandling, da klageren ikke havde den fornødne retlige interesse heri.

Konklusion

Nævnet konkluderede, at Tårnby Kommune havde hjemmel i planloven til at træffe den påklagede afgørelse af 3. februar 2014 om dispensation fra lokalplanens § 8.6, og der kunne derfor ikke gives medhold i klagen.

Lignende afgørelser