Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på dispensation til lovliggørelse af carport opført for tæt på skel

Dato

26. september 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Herning Kommunes afslag på dispensation til carport på ejendommen

Sagen omhandler en carport opført på ejendommen [adresse1] i Tjørring, som er omfattet af Byplanvedtægt nr. 21. Carporten blev opført i 2002-2004, men ikke i overensstemmelse med den meddelte byggetilladelse, da den er placeret tættere på vejskel end tilladt.

Byplanvedtægt og kommunal praksis

Byplanvedtægtens § 1.5 fastsætter en byggelinje på 5 meter fra skel mod vej. Herning Kommune har dog en fast praksis, der tillader, at byggelinjen ved vendepladser, som i dette tilfælde, nedsættes til 2,5 meter. Kommunen kan desuden acceptere et tagudhæng på op til 0,5 meter ud over byggelinjen, hvilket betyder, at yderste del af taget må være 2,0 meter fra skel.

Sagens forløb

I sommeren 2012 modtog Herning Kommune anonyme henvendelser om byggerier i området, hvilket førte til en undersøgelse. Kommunen konstaterede, at carporten på klagers ejendom overskred den gældende byggelinje. Målinger viste, at tagrenden var placeret ca. 70 cm fra skel, og i nogle vurderinger helt ude i skel. Kommunen henstillede den 5. december 2012 til, at forholdet blev lovliggjort.

Efter en afvist klage til Natur- og Miljøklagenævnet (da der endnu ikke var truffet en formel afgørelse), ansøgte ejers advokat formelt om dispensation den 5. november 2013. Den 9. december 2013 meddelte Herning Kommune afslag på dispensation.

Kommunens begrundelse for afslag

Kommunen begrundede afslaget med, at man i mange år har vægtet overholdelsen af byggelinjen højt for at bevare områdets åbne karakter. En dispensation ville skabe præcedens og underminere muligheden for at opretholde byggelinjen i fremtiden. Kommunen påpegede, at to lignende sager i samme område også havde fået afslag og påbud om fysisk lovliggørelse.

Klagerens argumenter

Klager fremførte flere argumenter for, hvorfor dispensation burde gives:

  • Carporten er en åben konstruktion, der ikke generer nogen, og ejendommen ligger for enden af en stikvej.
  • Kommunen burde have reageret ved ansøgningen om byggetilladelse, hvis byggeriet var i strid med reglerne.
  • Klager handlede i god tro, da byggeriet blev udført af en tidligere ejer, og det har stået i 13 år uden problemer.
  • Der er tvivl om, hvorfra byggelinjen skal måles. Målt fra fortovskant til stolpe overholdes kravet på 2,5 meter.
  • En ændring af tagkonstruktionen vil være uforholdsmæssigt omkostningsfuld i forhold til den begrænsede overskridelse.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Herning Kommunes afgørelse og gav ikke medhold i klagen. Nævnet kan efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4 kun tage stilling til retlige spørgsmål og ikke til, om kommunens skønsmæssige afgørelse er rimelig eller hensigtsmæssig.

Vurdering af dispensationsmulighed

Nævnet fandt, at en dispensation fra byplanvedtægtens § 1.5 ikke ville være i strid med planens principper, jf. Planloven § 19. Det er dog op til kommunens skønsmæssige vurdering, om den vil meddele en sådan dispensation. Kommunens afslag var baseret på planmæssige hensyn til at bevare områdets karakter, hvilket er en saglig begrundelse.

Tilsynspligt og passivitet

Kommunen har pligt til at påse overholdelse af planloven, jf. Planloven § 51. Nævnet vurderede, at kommunen ikke havde udvist passivitet, da den reagerede i 2012, kort tid efter at være blevet bekendt med det ulovlige forhold. Retten til at kræve lovliggørelse var derfor ikke fortabt.

Indrettelseshensyn

Selvom carporten havde stået i cirka 10 år, da kommunen greb ind, fandt nævnet ikke, at denne tidsperiode var tilstrækkelig lang til, at ejeren kunne have en berettiget forventning om, at forholdet var accepteret (indrettelseshensyn). Derfor kunne kommunen fortsat kræve fysisk lovliggørelse.

Natur- og Miljøklagenævnet konkluderede på denne baggrund, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte kommunens afgørelse.

Lignende afgørelser