Klage over påbud om fjernelse af ulovligt lysskilt - Sønderborg Kommune
Dato
25. juni 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Sønderborg Kommune - [adresse1] - Påbud - Ulovligt lysskilt
Sagen omhandler en klage indgivet af en repræsentant for en bruger over Sønderborg Kommunes påbud om fjernelse af et lysskilt opsat på en ejendom i Sønderborg. Kommunen havde den 10. oktober 2013 meddelt afslag på dispensation til opsætning af et lysskilt i form af en skærm med skiftende reklamer. Da skiltet allerede var opsat, varslede kommunen den 17. oktober 2013 om udstedelse af påbud, som blev udstedt den 8. november 2013. Varsel og påbud var stilet til både ejendommens ejer og brugerens repræsentant.
Klageren gjorde gældende, at påbuddet ikke skulle rettes til ham, men til brugeren, som er hans klient. Han anmodede desuden om en forlængelse af fristen for efterlevelse af påbuddet, såfremt han og brugeren accepterede at modtage det. I forhold til den underliggende afgørelse argumenterede klageren for, at det opsatte lysskilt ikke var i strid med lokalplanens bestemmelser, og at der i området i øvrigt var opsat andre kommercielle skilte. Klageren mente, at skiltet ikke burde behandles anderledes, blot fordi det var moderne og fulgte den naturlige udvikling på området.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen er omfattet af Lokalplan nr. 0-0112 Skilte og Facader i Sønderborg Kommune fra 2004. Lokalplanens § 8, stk. 15, fastsætter regler for lysskilte:
- Lysskilte med gennemskinnelig baggrund må almindeligvis ikke anvendes.
- Kun tekst og logo må være indvendigt belyst.
- Lysskilte skal udføres uden løbende eller blinkende effekter, der virker generende i gadebilledet.
Klagefristen for afslaget på dispensation var udløbet på tidspunktet for klagen over påbuddet.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf afgørelse i sagen efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver mulighed for at klage over retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser, herunder tilsynsafgørelser, truffet efter planloven.
Kommunens tilsynsforpligtelse
NMK bemærkede, at kommunalbestyrelsen efter Planloven § 51, stk. 1 påser overholdelsen af planloven, herunder lokalplaner. Tilsynsmyndigheden skal foranledige et ulovligt forhold lovliggjort, medmindre forholdet har underordnet betydning, jf. Planloven § 51, stk. 5. Kommunen påser desuden, at påbud og forbud efterkommes, jf. Planloven § 51, stk. 4. Da klagefristen for afslaget på dispensation var udløbet, jf. Planloven § 60, stk. 1, ansås det opsatte lysskilt for at være et ulovligt forhold, der kunne kræves lovliggjort fysisk.
Rette adressat for påbuddet
Efter Planloven § 63, stk. 1 påhviler det ejeren af en ejendom at berigtige et ulovligt forhold. Hvis det drejer sig om ulovlig brug af en ejendom, påhviler pligten også brugeren. Ejeren af ejendommen havde modtaget påbud om retablering af forholdene og havde ikke klaget herover. NMK fandt dog, at kommunen hverken havde udstedt påbudsvarsel eller påbud til rette adressat ved at udstede varsel og påbud til brugerens repræsentant. Disse skulle i stedet have været udstedt direkte til brugeren selv.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet ophævede Sønderborg Kommunes afgørelse af 17. oktober 2013 om udstedelse af varsel og påbud til brugerens repræsentant og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Ved udstedelse af et nyt påbud skal kommunen fastsætte en rimelig frist for efterlevelse af påbuddet. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser