Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afvisning af realitetsbehandling af klage over Silkeborg Kommunes Kommuneplan 2013-2015

Dato

20. marts 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Silkeborg kommunes vedtagelse af kommuneplanramme nr. 32-T-01

Sagen omhandler en klage indgivet af en landbruger til Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) vedrørende Silkeborg Kommunes endelige vedtagelse af Kommuneplan 2013-2015, som blev offentliggjort den 2. oktober 2013. Klagen retter sig specifikt mod Kommuneplanramme nr. 32-T-01, der udlægger et areal til en ny genbrugsplads i Voel og Gjern, samt den tilhørende miljøvurdering.

Klager, der driver landbrug med husdyrhold, fremfører en række indvendinger mod placeringen af genbrugspladsen direkte op ad sin ejendom. Disse indvendinger omfatter:

  • Gener for landbrugsdriften: Forventede gener i form af støj, affald og øgede trafikmængder, som vil vanskeliggøre store og tunge transporter til og fra ejendommen.
  • Miljømæssige bekymringer: Potentielle gener for naturen og vildtet, da en fredskov grænser op til ejendommen.
  • Økonomiske og praktiske konsekvenser: Værdiforringelse af ejendommen, forhindring af adgang til ejendommens nordlige arealer og begrænsning af muligheder for fremtidig udvidelse af driften.

Silkeborg Kommune har oplyst, at placeringen af genbrugspladsen er baseret på en planlægningsmæssig analyse af beliggenhed i forhold til opland og trafikstruktur. Kommunen fremhæver desuden, at placeringen giver mulighed for afskærmning af genbrugspladsen med skov- og beplantningsbælter. Vedrørende miljøvurderingen oplyser kommunen, at arealudlægget er vurderet på kommuneplanniveau i henhold til lov om strategisk miljøvurdering, og at en nærmere miljøscreening og eventuel miljøvurdering vil finde sted i forbindelse med udarbejdelsen af en lokalplan for genbrugspladsen.

Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) afviste at realitetsbehandle klagen over Silkeborg Kommunes vedtagelse af Kommuneplan 2013-2015.

Nævnets kompetence og klagepunkter

NMK's afgørelse er baseret på en vurdering af nævnets kompetence i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4. Ifølge denne bestemmelse kan nævnet kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, herunder om kommuneplanens vedtagelse er sket i overensstemmelse med reglerne i planlovens kapitel 6 om planers tilvejebringelse. Nævnet har derimod ikke beføjelse til at vurdere, om planforslagets indhold er hensigtsmæssigt, herunder i forhold til klagers interesser.

Miljøvurderingsloven fastlægger procedurer og indhold for beslutningsgrundlaget forud for vedtagelse af planer, men den sætter ikke grænser for, hvad myndighederne kan beslutte af politiske, økonomiske eller andre grunde. Klagerens anbringender vedrørende støj, affald, trafik, adgangsforhold, værdiforringelse og miljøpåvirkning blev af nævnet anset for at omhandle kommuneplanrammens hensigtsmæssighed og ikke retlige spørgsmål.

Afgørelse

På baggrund af ovenstående fandt Natur- og Miljøklagenævnet, at de fremførte klagepunkter ikke udgjorde retlige spørgsmål, som nævnet havde kompetence til at behandle. Derfor afviste nævnet at realitetsbehandle klagen over Silkeborg Kommunes vedtagelse af Kommuneplan 2013-2015, offentliggjort den 2. oktober 2013, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.

Lignende afgørelser