Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse i sag om lokalplanlægning for festival- og eventområde ved [adresse1] 18, Skanderborg Kommune

Sagen omhandler klager over Skanderborg Kommunes vedtagelse af Lokalplan 1041, Kommuneplantillæg nr. 13-02 og den tilhørende miljørapport (VVM-redegørelse og miljøvurdering) for et festival- og eventområde ved [adresse1] 18, kendt som "KærligHeden". Planerne havde til formål at muliggøre anvendelse af området til festival- og eventformål, en kultur- og koncerthal, lager- og værkstedsfaciliteter samt en administrationsbygning. Området syd for [adresse1] ved Vrold Sø skulle desuden kunne anvendes til friluftsliv og rekreative formål for offentligheden.

Klagerens Hovedpunkter

Klagerne, repræsenteret af et advokatfirma og en nærliggende campingplads ([virksomhed2]), gjorde gældende, at planerne og VVM-tilladelsen var ugyldige på grund af væsentlige retlige mangler. De centrale klagepunkter var:

  • Ubestemthed og ugyldighed: Lokalplanens beskrivelse af de påtænkte aktiviteter var for ubestemt til at danne grundlag for etablering af en forlystelsespark.
  • Gener for naboer: Etableringen ville medføre uacceptable støjgener fra aktiviteter og trafik samt påvirke et Natura 2000-område og stride mod naturbeskyttelseslovens søbeskyttelseslinje og skovbyggelinje.
  • Miljøgodkendelse: Kommunen havde ikke anerkendt, at forlystelsesparker er godkendelsespligtige efter miljøbeskyttelseslovens regler, og at støjniveauet skulle fastsættes i en miljøgodkendelse frem for et påbud.
  • Virksomhedsklassifikation: Kommunen havde klassificeret forlystelsesparken forkert og undladt at angive virksomhedsklasser for delområder C og D. Klagerne mente, at en butik på 200 kvm. ikke var omfattet af Planlovens § 5o.
  • Lokaliseringsprincip: Placeringen af forlystelsesparken stred mod miljøbeskyttelseslovens lokaliseringsprincip og de grundlæggende hensyn i planloven.
  • Miljøvurderingens mangler: Utilstrækkelige støjberegninger for koncerthal, varelevering og ikke-musikbårne arrangementer. Desuden manglede en fuld Natura 2000 konsekvensvurdering.
  • VVM-tilladelsens vilkår: Vilkårene for antal arrangementer og benyttelsesgrad var ubestemte og manglede specifikke støjgrænser, målemetoder og kontrolbestemmelser. Trafikafviklingsplanen blev anset for utilstrækkelig.

Skanderborg Kommunes Svar

Skanderborg Kommune afviste klagerens synspunkter og fastholdt planernes gyldighed:

  • Lokaliseringsprincipper: Kommunen vurderede, at planlægningen ikke stred mod Planlovens § 1, stk. 2, nr. 4. Midlertidige overskridelser af vejledende støjgrænser under udendørs musikbårne arrangementer var acceptable, da planlovens formålsbestemmelse tager sigte på mere vedvarende aktiviteter.
  • VVM-pligt og miljøgodkendelse: Projektet blev vurderet som omfattet af Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning bilag 2, pkt. 13d ("Forlystelsesparker o.l."), men ikke som en egentlig forlystelsespark, og krævede derfor ikke miljøgodkendelse efter miljøbeskyttelsesloven.
  • Virksomhedsklasser: Lokalplaner skal ikke indeholde miljøklasser, da disse er hjælperedskaber til planlægning og ikke konkrete miljøkrav. Område D er rekreativt og kræver ikke miljøklasse.
  • Støjgrænser og regulering: Støjgrænser fastlægges efter miljøbeskyttelsesloven, ikke i lokalplanen. Kommunen vurderede campingpladsen som område 5 (boligområder for åben og lav boligbebyggelse) i henhold til Miljøstyrelsens vejledning nr. 5/1984.
  • Trafikforhold: Miljørapporten indeholdt en grundig vurdering, og krav om trafikafviklingsplaner for større arrangementer sikrede tilstrækkelig regulering.
  • Natura 2000 og beskyttelseslinjer: Miljørapporten konkluderede ingen væsentlig påvirkning af Natura 2000-områder. Dispensation fra søbeskyttelseslinjen var allerede stadfæstet.
  • Øvrige punkter: Kommunen afviste klager over toiletbygningens højde, parallelvejens udtagelse fra kommuneplanen, manglende visualiseringer/skyggeberegninger og butikkens størrelse.

Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagerne over Kommuneplantillæg nr. 13-02 og Lokalplan 1041 med tilhørende miljørapport. VVM-tilladelsen af 20. juni 2013 blev stadfæstet med visse ændringer.

Nævnets Vurdering og Afgørelse

Nævnet behandlede sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3 og Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, samt Miljøvurderingsloven § 16, stk. 1. Sagen blev behandlet efter den dagældende Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning.

Bilagspunkt og VVM-pligt

Nævnet fandt, at området ikke faldt ind under begrebet "Forlystelsesparker o.l." som defineret i Naturklagenævnets praksis (NKO nr. 361 fra oktober 2005). I stedet henførte nævnet projektet til Bekendtgørelse om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning bilag 2, pkt. 11a (Anlægsarbejder i byzone, herunder opførelse af butikscentre og parkeringspladser). Der var således ikke grundlag for at kræve en miljøgodkendelse som for en forlystelsespark.

Lokalisering

Nævnet fandt ikke, at planlægningen var i strid med Planlovens § 1, stk. 2, nr. 4 om lokaliseringsprincipper. Midlertidige overskridelser af vejledende støjgrænser under udendørs musikbårne arrangementer ændrede ikke dette, da planlovens formålsbestemmelse tager sigte på mere vedvarende aktiviteter.

Virksomhedsklasser

Nævnet afviste klagepunktet om virksomhedsklasser. Planloven indeholder ikke krav om, at lokalplaner skal indeholde oplysninger om virksomhedsklasser, da disse er hjælperedskaber og ikke egentlige miljøkrav. Miljøkrav fastsættes efter miljøbeskyttelsesloven.

VVM-tilladelsen

Nævnet fandt ikke, at VVM-tilladelsen led af en retlig mangel, blot fordi projektet medførte væsentlige miljømæssige påvirkninger. Hverken VVM-direktivet eller de danske regler kræver, at væsentlige påvirkninger skal fjernes eller reduceres. Nævnet tilføjede dog nye vilkår for ophør af musik fra scener ved forskellige arrangementstyper, baseret på oplysninger i VVM-redegørelsen:

  • Vilkår 5a: Ved LiveCamp skal musik fra scener ophøre senest kl. 24.
  • Vilkår 5b: Ved åbne éndags musikbårne arrangementer skal musik fra scener ophøre senest kl. 24. Ved medhjælperfesten skal musikken fra scener ophøre senest 3 timer efter midnat. Ved andre arrangementer for en indbudt kreds skal musikken fra scener ophøre senest 1 time efter midnat.
  • Vilkår 5c: Ved ikke-musikbårne arrangementer skal udendørs aktiviteter ophøre senest kl. 24.

Naturforholdene

Nævnet fandt ikke grundlag for at anfægte miljørapportens konklusioner om, at der ikke ville ske væsentlig påvirkning af Natura 2000-område N 52 eller bilag IV-arter.

Øvrige Klagepunkter

Nævnet afviste klager over søbeskyttelseslinjen (da dispensation allerede var stadfæstet), toiletbygningens højde (lokalplan fortrænger byggeloven), parallelvejen (planlægningsmæssig vurdering), manglende visualiseringer/skyggeberegninger (ikke et lovkrav), butikkens størrelse (anset som passende under Planlovens § 5o), trafikforhold (grundig vurdering og tilstrækkelig regulering), og mangler ved miljørapporten (ingen væsentlige mangler fundet). Nævnet kunne ikke tage stilling til spørgsmål om erhvervelse af arealet på urigtigt grundlag, skeladskillelse eller hegnsloven.

Lignende afgørelser