Klage over Kolding Kommunes forslag til kommuneplantillæg nr. 30
Dato
24. september 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Kolding Kommunes forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 til Kommuneplan
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage indgivet af en lokal partiforening til Natur- og Miljøklagenævnet vedrørende Kolding Kommunes forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 til Kommuneplan 2010-2021 for området ved Riberdyb og Holmsminde. Forslaget, der blev vedtaget som forslag til offentliggørelse den 24. juni 2013, omhandler udviklingen af et centralt byområde ved Kolding Å til en ny bydel med butikker, erhverv og boliger.
Klagerens anbringender
Klageren gjorde gældende, at forslaget til tillæg indeholder væsentlige ændringer i bygningshøjden, byggeprocenten og trafikbelastningen, som ikke var tilstrækkeligt belyst i den forudgående offentlighedsfase. Det blev fremhævet, at bebyggelsesprocenten for området i sin helhed fastlægges til 300, hvilket er mere end en tredobling af kommuneplanens generelle rammebestemmelser på 90. Klageren anførte desuden, at det bebyggede areal hæves fra 24.500 m² til 90.000 m², og at planerne for parkering var ændret fra under terræn til på terræn, hvilket burde have udløst en fornyet forudgående offentlighedsfase.
Kommunens proces og planforslag
Kolding Kommune indkaldte ideer og forslag forud for udarbejdelsen af kommuneplantillæg nr. 30 i perioden 14. december 2011 til 11. januar 2012. Annoncen beskrev visionen om at udvikle området til en ny, central bydel med outlet-butikker, designrelaterede erhverv og boliger, samt håndtering af trafik og parkering, herunder etablering af ca. 1.000 parkeringspladser i et parkeringshus og en fuld parkeringsetage. Kommunen udtalte, at den forudgående offentlighedsfase var gennemført i overensstemmelse med Planloven § 23c.
Det endelige forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 fastlægger, at hovedparten af bygningerne vil blive opført i op til 4 etager, mens bygninger langs banen kan blive op til 6 etager, herunder et parkeringshus. Det samlede etageareal vil ikke overstige 90.000 m². Forslaget følges af lokalplan 0034-41, der skal muliggøre udviklingen af området.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelser efter planloven. Dette inkluderer spørgsmål om, hvorvidt kommunen har fulgt procedurereglerne i planlovens kapitel 6 om tilvejebringelse af planer. Nævnet kan derimod ikke tage stilling til planens indholdsmæssige rimelighed eller hensigtsmæssighed.
Vurdering af forudgående offentlighed
Nævnet bemærkede, at Planloven § 23c, stk. 1 kræver, at en kommune indkalder ideer og forslag før udarbejdelsen af et forslag til ændring af en kommuneplan, når ændringen ikke er omfattet af kommunens planstrategi. Planloven § 23c, stk. 2 specificerer, at indkaldelsen skal indeholde en kort beskrivelse af hovedspørgsmålene i den forestående planlægning og ske ved offentlig bekendtgørelse.
Natur- og Miljøklagenævnet fandt, at Kolding Kommune havde gennemført en forudgående offentlighed i perioden 14. december 2011 til 11. januar 2012. Nævnet understregede, at formålet med den forudgående offentlighed er at indhente inspiration til planlægningsarbejdet, og at der derfor kan ske ændringer i det endelige planforslag. Den korte beskrivelse i den forudgående offentlighed kan ikke indholdsmæssigt sidestilles med det konkrete planforslag.
Afgørelse
Nævnet konkluderede, at den af kommunen gennemførte forudgående offentlighed i forbindelse med forslag til Kommuneplantillæg nr. 30 lå inden for rammerne af Planloven § 23c, stk. 2. Derfor kunne klageren ikke gives medhold i klagen. Kolding Kommunes forslag til Kommuneplantillæg nr. 30, vedtaget som forslag til fremlæggelse den 24. juni 2013, står herefter ved magt.
Lignende afgørelser