Klage over Esbjerg Kommunes vedtagelse af lokalplan for boligområde i Hjerting by
Dato
13. december 2013
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Esbjerg Kommunes vedtagelse af Lokalplan 05-010-0007 og Kommuneplantillæg
Lovreferencer
Sagen omhandler Esbjerg Kommunes endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 05-010-0007 for et boligområde i Hjerting by samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 2012.52. Lokalplanen muliggør etablering af op til 22 boliger på en tidligere sportsplads, der dækker et areal på ca. 1,5 ha. Kommuneplantillægget skal sikre overensstemmelse mellem lokalplanen og kommuneplanen. Lokalplanen fastsætter et fælles grønt opholdsareal på ca. 19 % af det samlede grundareal, hvilket er en dispensation fra kommuneplanens krav om mindst 25 %.
Klage fra Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening (DN), lokalafdeling Esbjerg, påklagede kommunens vedtagelse med flere anbringender, herunder:
- Kommunen har ikke tilgodeset de store bestande af flagermus i og omkring lokalplanområdet.
- Der er behov for en konsekvensvurdering og afbødende foranstaltninger for flagermusene.
- De omkringliggende gamle træer bør beskyttes mod fældning.
- Placeringen af grønne områder bør revurderes.
- Kommunen burde ikke have dispenseret fra kommuneplanens krav om mindst 25 % grønne områder.
Kommunens vurderinger og tiltag
Esbjerg Kommune har screenet lokalplanen efter Lov om miljøvurdering af planer og programmer og vurderet, at der ikke skulle udarbejdes en fuld miljøvurdering, da planen ikke fastsætter rammer omfattet af lovens bilag 3 og 4, og ikke indvirker væsentligt på miljøet eller internationale naturbeskyttelsesområder. En konsekvensvurdering efter habitatdirektivet blev ligeledes undladt, da planen ikke ligger inden for et Natura 2000-område og ikke skønnes at påvirke beskyttede arter på habitatdirektivets bilag IV eller deres levesteder.
Under den offentlige høring modtog kommunen indsigelser, herunder en henvendelse om forekomst af mange flagermus i området. Som følge heraf foretog kommunen to besigtigelser af lokalplanområdet. På baggrund af disse besigtigelser vurderede kommunen, at fældning af træer i perioden fra 31. august til 1. november bør undgås af hensyn til flagermusene. Kommunen konkluderede, at projektet ikke forventes at have en væsentlig negativ indflydelse på flagermusene, men at visse hensyn bør tages.
Kommunens notat af 19. juni 2013 oplyste om mulige bilag IV-arter som vandflagermus, sydflagermus, brunflagermus, markfirben og spidssnudet frø. Notatet fremhævede, at store, gamle træer i nærliggende områder giver fødegrundlag og opholdssteder for flagermusene, og at en del af træerne i projektområdet bevares. Den samlede vurdering var, at boligområdet ikke ville medføre væsentlig påvirkning af yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter.
Natur- og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Nævnet kan således vurdere, om en lokalplan er tilvejebragt i overensstemmelse med loven, men kan ikke tage stilling til planens rimelighed eller hensigtsmæssighed.
Overholdelse af Planloven
Nævnet bemærkede, at en kommune kan vedtage et forslag til en lokalplan endeligt, når forslaget har været fremlagt offentligt med en frist på mindst 8 uger for fremsættelse af indsigelser, jf. Planloven § 27, stk. 1, 1. pkt. og Planloven § 24, stk. 3.
Vurdering efter Habitatbekendtgørelsen
Kommunens planlægning skal administreres under hensyntagen til internationale forpligtelser, herunder Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 2. Denne bekendtgørelse fastsætter bindende forskrifter for myndighederne med henblik på at sikre overholdelse af forbuddet mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder for dyrearter og den strenge beskyttelse af plantearter i henhold til Rådets direktiv 92/43/EØF (habitatdirektivet) artikel 12 og 13.
Det følger af Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 11, stk. 1, nr. 1 og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 11, stk. 2, at planforslag ikke kan vedtages, hvis gennemførelse af planen kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for dyrearter optaget i habitatdirektivets bilag IV, litra a). Vurderingen skal fremgå af redegørelsen til planforslaget, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 11, stk. 3.
Nævnet fandt, at kommunens vedtagelse af lokalplanen ikke var i strid med Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 11, stk. 1-3, da kommunen havde foretaget de nødvendige screeninger og vurderinger forud for den endelige vedtagelse af planen. Kommunen havde bl.a. vurderet, at fældning af træer i den kritiske periode fra 31. august til 1. november bør undgås af hensyn til flagermusene, og at det projekterede boligområde ikke ville medføre væsentlig påvirkning af yngle- eller rastesteder for bilag IV-arter.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet opretholder Esbjerg Kommunes afgørelse af 17. juni 2013 om endelig vedtagelse af Lokalplan nr. 05-010-0007 for et boligområde i Hjerting by samt tilhørende Kommuneplantillæg nr. 2012.52. Nævnet bemærker dog, at den kommende realisering af plangrundlaget kan forudsætte en fornyet vurdering i henhold til habitatbekendtgørelsens bestemmelser afhængig af, hvornår planen realiseres.
Lignende afgørelser