Command Palette

Search for a command to run...

Klage over Solrød Kommunes afgørelse om lovliggørelse af tagvinduer

Dato

27. august 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om lovliggørelse af tagvinduer på ejendommen, beliggende [adresse1

En nabo til ejendommen på [adresse1] klagede til Natur- og Miljøklagenævnet over Solrød Kommunes vurdering af, at to tagvinduer på ejendommen var lovliggjort. Kommunen havde tidligere påbudt fysisk lovliggørelse af vinduerne, som var blevet fastgjort med skruer og afblændet med folie. Kommunen mente, at dette opfyldte kravene i Lokalplan 316.2.

Klageren var uenig i kommunens vurdering og anførte, at fastgørelsen ikke var permanent, da en skrue let kunne fjernes, og vinduet åbnes. Desuden mente klageren, at folien ikke afblændede tilstrækkeligt, da det var muligt at se igennem den om aftenen, hvilket klageren opfattede som chikane.

Lokalplanens bestemmelser og ejendommens historie

Ejendommen er omfattet af Lokalplan 316.2 for kystområdet Solrød Strand, som blev vedtaget den 18. juni 2007. Lokalplanens § 7, stk. 8, fastsætter, at vinduer i etager over stueplan samt altaner og lignende opholdsområder ikke må anbringes nærmere naboskel end 5 meter.

Solrød Kommune vurderede, at den afblændede del af vinduerne, efter påsætning af folie, havde en afstand på 5,1 meter til naboskel og dermed overholdt lokalplanen. Det fremgik dog af sagens oplysninger, at det ene tagvindue havde eksisteret siden ejendommens opførelse i 1986, mens det andet blev etableret omkring 2002 i forbindelse med en tagrenovering. Begge vinduer var således etableret før Lokalplan 316.2 trådte i kraft.

Natur- og Miljøklagenævnet tog stilling til, om Solrød Kommune retligt havde kunnet anvende Lokalplan 316.2 som hjemmel for sin afgørelse. Nævnet henviste til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at behandle retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven.

Lokalplaners retsvirkning

Nævnet fremhævede, at det følger af Planlovens § 18, at bestemmelser i en lokalplan alene er bindende for fremtidige dispositioner. Dette betyder, at eksisterende lovlige forhold kan fortsætte uændret, uanset lokalplanens bestemmelser, selv ved ejer- eller brugerskifte. En lokalplan udløser således ingen handlepligter for ejere eller brugere af ejendomme vedrørende allerede etablerede forhold.

Nævnets konklusion

Da de omstridte tagvinduer var etableret i henholdsvis 1986 og 2002, altså før Lokalplan 316.2 trådte i kraft, kunne Solrød Kommune ikke med henvisning til denne lokalplans bestemmelser kræve tagvinduerne ændret.

Nævnet bemærkede, at da Solrød Kommune udelukkende havde henvist til Lokalplan 316.2, havde Natur- og Miljøklagenævnet ikke anledning til at vurdere, om tagvinduerne måtte være etableret i strid med bestemmelser i en tidligere gældende lokalplan eller byplanvedtægt. Nævnet tilføjede for god ordens skyld, at et ulovligt forhold, der har eksisteret i meget lang tid, under visse omstændigheder ikke længere vil kunne kræves lovliggjort, bl.a. af indrettelseshensyn.

Afgørelsen var, at kommunen ikke havde kunnet anvende Lokalplan 316.2 som hjemmel for sin afgørelse.

Lignende afgørelser