Afgørelse om klargøring af biler på [virksomhed1]s arealer i Tårnby
Dato
24. april 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om [...] servicering af biler på [virksomhed1]s arealer i Tårnby
Sagen omhandler en klage fra [virksomhed1] over Tårnby Kommunes vurdering af, hvorvidt klargøring af lufthavnspassagerers og lufthavnsansattes biler på lufthavnens parkeringsarealer kan anses for lufthavnsrelateret virksomhed i henhold til Lokalplan KLK97.
Baggrund for sagen
Tårnby Kommune traf den 15. marts 2013 afgørelse om, at [...]s anvendelse af en eksisterende bilvaskehal til klargøring af ikke-udlejningsbiler var i overensstemmelse med Lokalplan KLK97, forudsat at omfanget var begrænset, og aktiviteterne svarede til dem, der udføres på udlejningsbiler. Kommunen havde tidligere vurderet, at klargøring af udlejningsbiler var lufthavnsrelateret. Klager, [virksomhed1], påklagede kommunens vurdering, idet de mente, at servicering af passagerers og ansattes biler også burde anses for lufthavnsrelateret.
Lokalplanens bestemmelser
Ejendommen på [adresse1] er omfattet af Lokalplan KLK97 og Kommuneplantillæg for [virksomhed1] i [by1] fra 1997. Lokalplanens formål er at fastlægge anvendelse af området til lufthavn, lufthavnsrelaterede erhvervsfunktioner og trafikanlæg, i overensstemmelse med Lov om udbygning af [virksomhed1], [by1].
Lokalplanens § 1, pkt. 1.3, angiver, at de planmæssige rammer skal have en fleksibilitet, der muliggør løbende tilpasning til fremtidens krav til en moderne storlufthavn, herunder nye servicetilbud til luftfartsselskaber og passagerer. Områdets anvendelse er i § 4.1 fastlagt til lufthavn, lufthavnsrelaterede erhvervs- og servicefunktioner samt trafikanlæg. Specifikt for Østafsnit A1, hvor ejendommen ligger, må området ifølge § 4.3.1 kun anvendes til service- og forsyningsmæssige funktioner, herunder værksteder og parkeringsanlæg.
Klagerens argumenter
[virksomhed1] argumenterede for, at kommunens fortolkning af lokalplanens § 4.1 var for restriktiv. De fremførte følgende punkter:
- Servicering af passagerers og ansattes biler er en naturlig del af lufthavnsrelateret service, især da passagerer kan booke servicen sammen med parkering, og ansatte via intranet.
- Lov om udbygning af [virksomhed1], [by1] fra 1992 havde til formål at skabe fleksibilitet og sikre lufthavnens kommercielle og konkurrencemæssige position.
- Andre store europæiske lufthavne tilbyder lignende services (f.eks. Billund, Oslo, München).
- Der er ingen klar sondring mellem udlejningsbiler og private biler i forhold til kravet om lufthavnsrelation.
- At forhindre denne service i lufthavnen ville medføre unødig trafik gennem byområdet.
Kommunens argumenter
Tårnby Kommune fastholdt sin vurdering med følgende begrundelser:
- Servicering af biler er ikke en nødvendighed for lufthavnsdriften og er ikke en aktivitet, der er særlig for lufthavnsdrift.
- Fortolkningen af lokalplanen skal ske ud fra tidspunktet for dens vedtagelse, ikke en "nutidig" tolkning.
- Argumentet om, at afledte aktiviteter fra tilladte parkeringsanlæg også er tilladte, afvises.
- Kommunen mente, at de specifikke anvendelsesbestemmelser, som § 4.3.1, præciserer den overordnede bestemmelse i § 4.1, og at en undtagelsesbestemmelse i § 4.2.4 (vedrørende Nord C) ikke kan overføres til andre områder.
- Kommunen henviste til Lufthavnsloven § 4, stk. 2, som tillader forretningsmæssig og geografisk sammenhæng med lufthavnsdrift, men primært for hotel- og konferencevirksomhed.
- Kommunen vurderede, at aktiviteterne havde et så ubetydeligt omfang, at de ikke var planlægningsmæssigt relevante og derfor ikke krævede dispensation efter Planloven § 19 eller landzonetilladelse efter Planloven § 35. Klageren bestred dog relevansen af dette punkt, da klagen alene omhandlede fortolkningen af "lufthavnsrelateret".
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede sagen som et retligt spørgsmål i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 4. Nævnet bemærkede, at lokalplanbestemmelser skal være klart og præcist formuleret for at være bindende, jf. Planloven § 18.
Nævnet fandt, at Lokalplan KLK97 er tilvejebragt med henblik på at skabe udviklingsmuligheder og fremtidssikre lufthavnen som international lufthavn. Lokalplanen indeholder bestemmelser, der skal muliggøre etablering af fremtidige funktioner og imødekomme krav til service.
Nævnet var ikke enig i Tårnby Kommunes vurdering. Det blev fastslået, at lokalplanen ikke indeholder bestemmelser, der med tilstrækkelig sikkerhed kan fastslå, at servicering af lufthavnspassagerers og lufthavnsansattes biler, der er parkeret på lufthavnens parkeringsanlæg, ikke kan anses for lufthavnsrelateret virksomhed på linje med servicering af udlejningsbiler.
Natur- og Miljøklagenævnet gav derfor medhold i klagen.
Lignende afgørelser