Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om Lokalplan nr. 347 for boligområde ved [adresse1]

Dato

26. februar 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, retlig (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Syddjurs Kommunes Lokalplan nr. 347 for boligområde ved [adresse1

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Syddjurs Kommunes Lokalplan nr. 347 for et boligområde ved [adresse1], som byrådet endeligt vedtog den 20. december 2012. Klagen blev indgivet af Danmarks Naturfredningsforenings Lokalafdeling, Syddjurs, og omboende.

Klagepunkter

Klagerne fremførte flere anker mod lokalplanen:

  • Manglende redegørelse for adgangsvej til området, herunder at en skitseret vejadgang fra 2004 ville medføre alvorlige landskabsindgreb og kræve køb af et grønt område, der angiveligt ikke havde været i offentligt udbud.
  • Problematikken med dele af vejanlægget liggende uden for lokalplanområdet, hvilket ville kræve tinglysning af vejret.
  • At et lignende byggeprojekt (Lokalplanforslag nr. 273) tidligere var blevet opgivet, men nu var godkendt, selvom området var blevet en del af Nationalpark Mols Bjerge.
  • Uforståenhed over, at lokalplanen pålagde grundejerforeningen etablering, drift og vedligeholdelse af den nye, private fællesvej og andre fællesanlæg, hvilket klagerne mente fritog den private udstykker for byggemodning.
  • Opfordring til kommunen om at opgive eller udskyde planlægningen, indtil anden adgangsmulighed var tilvejebragt, og problematikken omkring skovbyggelinjen var løst.
  • Konstatering af tilstedeværelsen af bilag IV-arten markfirben i området af naboer.

Sagens baggrund

Lokalplan nr. 347 blev tilvejebragt for at muliggøre udstykning af fire nye byggegrunde til helårsboliger. Området, der er 0,6 ha og noteret som landbrug, har tidligere været udlagt som byudviklingsområde i Regionplan 2005 og er i dag delvist skovbevokset. Mod syd, øst og vest grænser det op til eksisterende boligområder, mens et udyrket landbrugsareal med en mose og sø, beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3, ligger mod nord.

Byrådet havde i oktober 2007 afvist et lignende forslag (Lokalplanforslag nr. 273) for seks byggegrunde på grund af ønsket om at bevare landskabelige og miljømæssige værdier. Sagen blev dog genoptaget, og området blev inddraget i Kommuneplan 2009's ramme for nye boligområder.

Lokalplanområdet er omfattet af skovbyggelinje i forhold til Skærsø Plantage, som er fredskov. Ny bebyggelse skal udformes med hensyntagen til landskabelige værdier. Området er også en del af Nationalpark Mols Bjerge, specifikt planlægningszone 3, hvor der ikke er fastlagt særlige bestemmelser for lokalplanlægning i bekendtgørelsen om Nationalpark Mols Bjerge. Desuden ligger området i kystnærhedszonen, ca. 300 m fra Ebeltoft Vig, og boligudbygningen vurderes at ligge i naturlig sammenhæng med den omgivende bymæssige bebyggelse.

Miljøvurderinger

Kommunen har vurderet, at lokalplanområdet potentielt kan være rasteområde for stor vandsalamander, en bilag IV-art, grundet nærliggende ynglevandhuller. Dog vurderes det, at mere velegnede arealer uden for lokalplanområdet er tilstrækkelige, og at området kun undtagelsesvist vil blive benyttet. Kommunen konkluderede, at planens realisering ikke ville påvirke bilag IV-arter negativt. Bebyggelsen skal opføres uden for Natura 2000-områder og forventes ikke at have effekt uden for ejendommen.

Offentlig høring og ændringer

Forslaget til Lokalplan nr. 347 var offentligt fremlagt fra 5. juli 2011 til 13. september 2011, og der blev afholdt borgermøde den 23. august 2011. Efter behandling af indkomne bemærkninger og indsigelser besluttede byrådet den 20. december 2012 at vedtage lokalplanen endeligt med mindre ændringer, herunder en reduktion af bebyggelsesprocenten fra 30 til 20 og en øgning af mindsteafstanden til nabobebyggelse fra 5 m til 10 m.

Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Syddjurs Kommunes Lokalplan nr. 347, og planvedtagelsen står derfor ved magt. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17.

Nævnets vurdering af retlige spørgsmål

Nævnet kan efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 4 kun tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven. Dette indebærer, at nævnet kan behandle klager over, at vedtagelsen ikke er sket i overensstemmelse med de retningslinjer, der er fastsat i planlovens kapitel 6 om planers tilvejebringelse. Uenighed i indholdet eller hensigtsmæssigheden af plantilvejebringelsen er derimod ikke et retligt spørgsmål.

Kommuner har ret til at tilvejebringe planforslag og ændringsforslag, når det er planlægningsmæssigt relevant, uanset om et projekt er lokalplanpligtigt eller ej. Syddjurs Kommunes ønske om at muliggøre opførelse af helårsboliger på et areal udlagt til byudvikling blev anset for et lovligt planlægningsmæssigt formål.

Overholdelse af procedureregler

Lokalplanforslaget har været offentligt fremlagt i overensstemmelse med planlovens procedureregler, og indkomne bemærkninger og indsigelser er blevet behandlet af byrådet i forbindelse med den endelige planvedtagelse. Nogle punkter blev endda imødekommet.

Vurdering af bilag IV-arter

Kommunens planlægning skal administreres under hensyntagen til internationale forpligtelser, herunder habitatbekendtgørelsen, der sikrer overholdelse af forbuddet mod at beskadige eller ødelægge yngle- og rasteområder for dyrearter og den strenge beskyttelse af plantearter i henhold til Habitatdirektivets artikel 12 og 13, jf. Habitatbekendtgørelsen § 2. Planforslag kan ikke vedtages, hvis de kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter, jf. Habitatbekendtgørelsen § 11, stk. 1, nr. 1 og Habitatbekendtgørelsen § 11, stk. 2. Vurderingen skal fremgå af redegørelsen, jf. Habitatbekendtgørelsen § 11, stk. 3.

Nævnet fandt ikke grundlag for at anfægte eller tilsidesætte kommunens vurdering af, at realiseringen af planen ikke ville påvirke bilag IV-arter negativt, selvom lokalplanområdet potentielt kunne være rasteområde for stor vandsalamander. Nævnet bemærkede desuden, at hvis der konstateres arter omfattet af artsbeskyttelsen efter Habitatdirektivets bilag IV i forbindelse med projektets realisering, vil kommunen have pligt til at træffe de nødvendige beskyttelsesforanstaltninger.

Adgangsvej og grundejerforening

Problematikken omkring etablering af vejadgang til lokalplanområdet blev vurderet til ikke at have betydning for lokalplanens lovlighed, men kunne vanskeliggøre dens virkeliggørelse.

Bestemmelsen i Lokalplan nr. 347 om oprettelse af grundejerforening er fastsat med hjemmel i Planloven § 15, stk. 2, nr. 13, som giver mulighed for at optage bestemmelser om oprettelse af grundejerforeninger, herunder om medlemspligt og om foreningens ret og pligt til at forestå etablering, drift og vedligeholdelse af fællesarealer og fællesanlæg.

Skovbyggelinje

Nævnet bemærkede afslutningsvis, at arealet er omfattet af skovbyggelinje efter Naturbeskyttelsesloven § 17. Opførelse af bebyggelse forudsætter derfor, medmindre skovbyggelinjen ophæves, at kommunen meddeler dispensation. En sådan afgørelse vil kunne indbringes for Natur- og Miljøklagenævnet til efterprøvelse af såvel ret som skøn, jf. Naturbeskyttelsesloven § 86.

Sammenfattende fandt Natur- og Miljøklagenævnet ikke grundlag for at anse byrådets endelige vedtagelse af Lokalplan nr. 347 for ulovlig.

Lignende afgørelser