Afgørelse om afslag på dispensation til skiltning på [adresse1], Hillerød
Dato
30. juni 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Hillerød Kommunes afslag på dispensation til skiltning på [adresse1
Sagen omhandler en klage over Hillerød Kommunes afslag på dispensation til skiltning på en ejendom beliggende på [adresse1] i Hillerød. Ejendommen er omfattet af Lokalplan nr. 255 "Et erhvervsområde ved [adresse1] og [adresse4]". Lokalplanens formål er at skabe grundlag for erhvervsformål og fastlægge erhvervstyper for at forebygge miljøgener.
Lokalplanens bestemmelser om skiltning
Lokalplanens § 8.3 fastsætter, at skiltning og reklamering kun må finde sted efter byrådets tilladelse. Lokalplanens § 9 regulerer anvendelsen af ubebyggede arealer, men omfatter ikke bestemmelser om skiltning på disse arealer.
Kommunens konstatering og afslag
Hillerød Kommune konstaterede den 1. november 2012, at der var opsat skiltning uden tilladelse. Kommunen meddelte ejeren, at de opsatte bannere stred mod kommuneplanens ønske om at begrænse skiltning og undgå reklamering, og at de skulle nedtages.
Lejerens ansøgning og argumenter
Lejeren af ejendommen ansøgte om dispensation til at bibeholde facadens nuværende udseende og til at benytte to fritstående banneranordninger seks uger om året. Lejeren argumenterede for, at den eksisterende skiltning blot var en videreførelse, at den respekterede bygningen, og at skiltning var en væsentlig del af markedsføringen. Det blev også anført, at området var et industrikvarter med bredere rammer for skiltning, og at andre handlende i området benyttede lignende skiltning. Lejeren mente desuden, at kommunens afslag var diskriminerende, konkurrenceforvridende og i strid med den frie konkurrence og EUF-traktaten.
Kommunens begrundelse for afslag
Hillerød Kommune meddelte afslag den 21. november 2013. Begrundelsen var, at bannerne på facaden mod [adresse2] og [adresse3] samt det store banner over et vindue mod [adresse1] stred mod ønsket om at begrænse skiltning og tilpasse skiltningen bygningens arkitektur. De fritstående banneranordninger blev vurderet til at virke skæmmende og i strid med ønsket om at begrænse skiltning. Kommunen oplyste desuden, at de løbende fulgte op på ulovlig skiltning i området og fremhævede, at klagerens skiltning var massiv og potentielt til fare for trafiksikkerheden.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Lejeren klagede til Natur- og Miljøklagenævnet den 18. december 2012, hvor de fastholdt deres argumenter om diskrimination og konkurrenceforvridning. Kommunen videresendte klagen og præciserede, hvilke virksomheder der lå inden for samme lokalplanområde, og at de ville følge op på ulovlig skiltning.
Natur- og Miljøklagenævnet har behandlet sagen i henhold til Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4, som giver nævnet kompetence til at tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunale afgørelser efter planloven.
Retlige rammer for lokalplaner og dispensation
Det følger af Planlovens § 18, at lokalplanbestemmelser er bindende for borgerne. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, kræver dispensation fra kommunen. En sådan dispensationsprocedure skal følge Planlovens § 19 og iagttage bestemmelserne om forudgående naboorientering i Planlovens § 20.
Skiltning på bebyggelse
Lokalplanens § 8.3 indeholder et forbud mod skiltning og reklamering uden byrådets tilladelse, men giver samtidig byrådet mulighed for at give tilladelse efter en konkret vurdering. Nævnet fastslog, at Hillerød Kommune havde hjemmel til at kræve bannerne på facaden mod [adresse2] og [adresse3] samt banneret opsat hen over et vindue på facaden mod [adresse1] fjernet. Nævnet kan ikke tage stilling til, om et afslag på dispensation er rimeligt eller hensigtsmæssigt, da dette er en skønsmæssig afgørelse.
Skiltning på ubebyggede arealer
Lokalplanens § 9 regulerer anvendelsen af ubebyggede arealer, men indeholder ingen bestemmelser om skiltning på disse arealer. Derfor er skiltning på ubebyggede arealer umiddelbart tilladt efter lokalplanen. Nævnet konkluderede, at Hillerød Kommune ikke havde hjemmel til at kræve den fritstående skiltning på hjørnet af [adresse3] og [adresse1] fjernet.
Lighedsgrundsætningen
Kommunen skal overholde almindelige forvaltningsretlige principper, herunder lighedsgrundsætningen, som indebærer, at ens sager som udgangspunkt skal have samme resultat. Nævnet vurderede, at sager om skiltning uden for lokalplanområdet ikke er sammenlignelige med den aktuelle sag. Da Hillerød Kommune har oplyst, at de løbende orienterer sig og følger op på ulovlig skiltning i området, fandt nævnet ikke, at kommunens afslag i den aktuelle sag var udtryk for usaglig forskelsbehandling.
Afgørelse
Natur- og Miljøklagenævnet kan ikke give medhold i klagen over Hillerød Kommunes afslag på dispensation til skiltning på facaden mod [adresse2] og [adresse3] samt banneret opsat hen over et vindue på facaden mod [adresse1].
Natur- og Miljøklagenævnet ophæver den del af afgørelsen af 21. november 2012, der vedrører den fritstående skiltning på hjørnet af [adresse3] og [adresse1].
Lignende afgørelser