Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om husstandsvindmølle på [adresse1]
Dato
19. juni 2014
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Favrskov Kommunes tilladelse til husstandsvindmølle på [adresse1
Lovreferencer
Sagen omhandler Favrskov Kommunes tilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle på en ejendom i landzone. Tilladelsen blev meddelt den 11. marts 2014 i henhold til Planloven § 35, stk. 1.
Ansøgning og kommunens vurdering
Ansøgningen vedrørte en husstandsvindmølle på 6 kW med en totalhøjde på 24,6 m, placeret ca. 30 meter fra ejendommens eksisterende bebyggelse. Favrskov Kommune besigtigede ejendommen den 13. december 2013 og vurderede, at møllen ville fremstå i tilknytning til den eksisterende bebyggelse, bag en stor ladebygning og et udvokset vildthegn. Kommunen lagde vægt på, at det ansøgte ikke stred mod planlægningsmæssige hensyn og ikke medførte væsentlige ændringer i omgivelserne. Afstanden til nærmeste naboskel blev målt til 120 m og til nabobeboelse 140 m. En støjmåling fra en tilsvarende vindmølle viste, at støjgrænserne overholdtes ved en afstand på 90 m.
Klagers indsigelser
En nabo påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet og anførte flere punkter:
- Sagsbehandling: Kommunen havde afholdt besigtigelse uden at invitere eller informere klager, hvilket forhindrede deltagelse og kommentarer.
- Møllens højde og visuel påvirkning: Klager mente, at terrænforholdene (ejendommen ligger lavere) reelt øgede møllens højde til 30,6 m i forhold til klagers ejendom. Møllen ville blive meget dominerende, og Naturstyrelsens vejledning om, at møllen skal opfattes som en samlet enhed med bebyggelsen, var ikke fulgt. Klager henviste til, at der burde tages størst muligt hensyn til nabobebyggelse i henhold til vindmøllecirkulæret.
- Støjgener: Kommunen havde ikke foretaget egne støjmålinger, men blot lagt en måling fra en tilsvarende mølle til grund. Klager mente, at terrænet, der skråner ned mod klagers ejendom, og en nærliggende halmlade, der kunne reflektere lyden, ville øge støjgenerne. Disse forhold var påpeget under naboorienteringen, men ikke behandlet af kommunen.
- Alternative placeringer: Klager foreslog, at kommunen burde have undersøgt alternative placeringer, herunder ved ansøgers egen beboelsesejendom.
Favrskov Kommunes bemærkninger til klagen
Favrskov Kommune fastholdt sin afgørelse og bemærkede:
- Besigtigelse: Formålet med besigtigelsen var at give kommunen et grundlag for at behandle ansøgningen, og parter inddrages først efter en overordnet vurdering.
- Højde og visuel indpasning: Møllens højde beregnes fra terræn til vingespids (24,6 m). Terrænforhold indgår i den samlede vurdering af landskabelig indpasning. Kommunen vurderede, at kun de øverste 16 m af møllen ville være synlig fra klagers ejendom, da den nederste del ville være skjult af en ladebygning og et plantebælte.
- Støjvurdering: Kommunen henviste til, at vindmøllebekendtgørelsen ikke skelner mellem terræntyper ved beregning af støjudsendelse. Støjbidrag fra andre vindmøller 2,5 km væk skulle ikke indgå i den kumulative beregning. Kommunen tilbød at kontakte mølleejeren, hvis der opstod begrundet mistanke om overskridelse af støjgrænserne.
- Placering: Kommunen vurderede, at den valgte placering var den mest optimale inden for ejendommen, da den var i umiddelbar tilknytning til eksisterende bebyggelse og visuelt opfattedes som en del af ejendommen. Kommunen mente, at hensynet til naboer og øvrige interesser i henhold til vindmøllecirkulæret var varetaget.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1, og ændrede Favrskov Kommunes tilladelse til et afslag.
Nævnets vurdering af landzonebestemmelserne
Nævnet fremhævede, at et af formålene med planlovens landzonebestemmelser er at sikre, at anlæg som husstandsvindmøller i det åbne land opstilles under hensyntagen til landskabelige værdier og i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Ifølge Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1, skal der tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og øvrige interesser i det åbne land. Cirkulærets Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3 undtager husstandsmøller under 25 m i totalhøjde fra kravet om kommuneplanretningslinjer, hvis de opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg.
Krav om umiddelbar tilknytning
Nævnet fastslog, at husstandsvindmøller efter praksis og i overensstemmelse med vindmøllecirkulæret som udgangspunkt skal opføres i umiddelbar tilknytning til den øvrige bebyggelse på ejendommen, så den sammen med ejendommens bebyggelse opfattes som en samlet enhed i landskabet. Praksis opererer med en afstand på ca. 20 m fra den eksisterende bebyggelse.
Afgørelsens begrundelse
Den ansøgte placering af husstandsmøllen var 30 m fra ejendommens bebyggelse. Natur- og Miljøklagenævnet vurderede, at denne afstand ikke kunne anses for at være i umiddelbar tilknytning til ejendommens bebyggelse. På baggrund af landskabelige hensyn fandt nævnet, at en placering 30 m væk fra bygningerne ikke kunne tillades i det åbne landskab.
Nævnet ændrede derfor Favrskov Kommunes tilladelse af 11. marts 2014 til et afslag. Det blev bemærket, at nævnet ikke havde taget stilling til, om der kunne gives tilladelse til opførelse af husstandsvindmøllen med en placering i tættere tilknytning til ejendommens eksisterende bebyggelse i overensstemmelse med nævnets praksis. En ansøgning herom skulle i givet fald indgives til Favrskov Kommune.
Lignende afgørelser