Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af landzonetilladelse til husstandsmølle i Silkeborg Kommune

Dato

12. marts 2013

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opstilling af husstandsmølle ved Fårvang i Silkeborg Kommune

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Silkeborg Kommunes landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle. Klagen kom fra en nabo, der anførte manglende nabohensyn.

Tidligere behandling

  • Natur- og Miljøklagenævnet havde tidligere behandlet sagen og ændret kommunens tilladelse til et afslag pga. landskabelige hensyn.
  • Sagen blev genoptaget, da møllen kunne placeres anderledes, og hjemvist til fornyet behandling i kommunen.

Ejendommens forhold

  • Ejendommen er en landbrugsejendom beliggende i et åbent landskab ca. 450 m sydøst for Fårvang.
  • Der er ansøgt om at opstille en 22,1 m høj husstandsmølle 22 m fra ejendommens bebyggelse og ca. 96-110 m fra nærmeste naboer.

Kommunens vurdering

  • Kommunen fandt, at husstandsmøllen ville give visuel uro, men at denne ville være begrænset pga. sammenhængen med den eksisterende bebyggelse og landskabets karakter.
  • Kommunen vurderede, at støjgrænserne i bekendtgørelsen om støj fra vindmøller kunne overholdes.

Klagerens argumenter

  • Klager anførte, at kommunen ikke havde taget tilstrækkeligt nabohensyn, da klagers opholdsarealer ligger tæt på møllens placering.
  • Klager frygtede forstyrrelse af fred og ro og negativ påvirkning af ejendomsvurderingen.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Silkeborg Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til opstilling af husstandsmøllen.

Begrundelse

  • Afgørelsen er truffet efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1, der kræver tilladelse til ny bebyggelse i landzone.
  • Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at husstandsmøllen kunne tillades på den ansøgte placering.
  • Nævnet henviste til, at landzonemyndigheden er nærmest til at foretage en konkret vurdering, og at Natur- og Miljøklagenævnet som klageinstans kun bør ændre afgørelsen, hvis klare retlige og landskabelige hensyn taler derfor.

Lignende afgørelser