Command Palette

Search for a command to run...

Landzonetilladelse til erhverv i tidligere materielgård – skelnen mellem umiddelbart tilladt værksted og butik, der kræver tilladelse

Dato

12. juli 2018

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om Kalundborg Kommunes landzonetilladelse til etablering af

Sagen omhandler en landzonetilladelse givet af Kalundborg Kommune til etablering af en virksomhed med salg og reparation af have- og landbrugsmaskiner på en tidligere kommunal materielgård i landzone. En nabo klagede over afgørelsen med henvisning til indbliksgener og påvirkning af dyrelivet.

Ejendommen og ansøgningen

Ejendommen på [adresse1] er beliggende i det åbne land og omfatter flere bygninger, herunder to garager på henholdsvis 130 m² og 429 m². Ansøgningen omfattede:

  • Etablering af værksted i garagen på 130 m².
  • Indretning af udstilling og lager i garagen på 429 m².
  • Opførelse af en tilbygning på 147 m² til butik og kontor.

Virksomhedens samlede butiks- og udstillingsareal ville dermed blive 576 m² (429 m² + 147 m²).

Kommunens afgørelse

Kalundborg Kommune meddelte landzonetilladelse efter Planloven § 35, stk. 1 med den begrundelse, at det var en god udnyttelse af overflødiggjorte bygninger. Kommunen vurderede, at projektet ikke ville medføre væsentlige gener for naboer eller landskab, blandt andet på grund af eksisterende jordvolde og beplantning. Der blev stillet vilkår om støjbegrænsning og vedligeholdelse af afskærmende beplantning.

Klagens indhold

En nabo klagede over, at fældning af træer på ejendommen havde ødelagt privatlivets fred og medført, at dyrelivet var forsvundet. Klageren frygtede yderligere gener fra den planlagte tilbygning.

Planklagenævnet traf en todelt afgørelse, der både ophævede og ændrede Kalundborg Kommunes afgørelse.

Værksted i garage (130 m²)

Planklagenævnet fandt, at etableringen af værkstedet var umiddelbart tilladt og derfor ikke krævede landzonetilladelse. Dette skyldes, at værkstedet betragtes som en "håndværks- og industrivirksomhed", som kan indrettes i en overflødiggjort bygning uden tilladelse i henhold til Planloven § 37, stk. 2. Bygningen var egnet til formålet, og der skete ingen væsentlige om- eller tilbygninger. Kommunens afgørelse om at give en tilladelse til denne del blev derfor ophævet, da en tilladelse ikke var nødvendig.

Butik, udstilling og tilbygning (576 m²)

Nævnet vurderede, at indretning af udstilling og lager i garagen på 429 m² samt opførelse af en tilbygning på 147 m² samlet set udgjorde en butik på 576 m². Dette overstiger markant grænsen på 250 m² for en "mindre butik", som er undtaget fra tilladelseskravet. Derfor krævede denne del af projektet en landzonetilladelse.

Et flertal i nævnet (9 ud af 11 medlemmer) afslog at give den nødvendige landzonetilladelse. Flertallet lagde vægt på hovedreglen om, at butikker og andre ikke-jordbrugsmæssige erhverv skal placeres i byzone for at opretholde en klar grænse mellem by og land. Butikkens betydelige størrelse og hensynet til præcedens var afgørende for afslaget.

Et mindretal på to medlemmer stemte for at opretholde kommunens tilladelse, idet de lagde vægt på ejendommens tidligere anvendelse til erhverv og den begrænsede påvirkning af landskabet.

Endelig afgørelse

  • Kommunens tilladelse til værksted blev ophævet, da det var umiddelbart tilladt.
  • Kommunens tilladelse til butik, udstilling og tilbygning blev ændret til et afslag.

Lignende afgørelser