Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afvist klage vedrørende landzonetilladelse i Høje-Taastrup Kommune
Dato
23. januar 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på lovliggørende landzonetilladelse til opført skur i Høje-Taastrup
Sagen omhandler en klage over Høje-Taastrup Kommunes afgørelse af 3. oktober 2016, hvor kommunen meddelte afslag på en lovliggørende landzonetilladelse til et opført skur på en ejendom i Vridsløsemagle By, Sengeløse. Kommunen havde samtidig varslet et påbud om lovliggørelse af bebyggelsen i henhold til Planloven § 35, stk. 1.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Ansøger påklagede kommunens afgørelse den 8. november 2016 via Klageportalen til Natur- og Miljøklagenævnet. I klagen blev der blandt andet anført, at:
- Skuret allerede stod på ejendommen ved overtagelsen.
- En nedrivning af skuret ville medføre byggelarm.
- Skuret falder naturligt ind i landskabet.
- Klager var villig til at skille sig af med en campingvogn og nedlægge størstedelen af terrassen som kompensation for at bibeholde skuret.
Kommunens sagsbehandling og klagevejledning
Høje-Taastrup Kommune oplyste, at afgørelsen blev sendt til klager via e-mail den 3. oktober 2016 kl. 10.55. Kommunens afgørelse indeholdt en klagevejledning, der informerede om en klagefrist på 4 uger fra modtagelsen af afgørelsen.
Natur- og Miljøklagenævnet afviste at behandle klagen over Høje-Taastrup Kommunes afslag på lovliggørende landzonetilladelse. Afvisningen skete på baggrund af, at klagefristen var overskredet.
Begrundelse for afvisning
Ifølge Planloven § 60, stk. 1 skal en klage indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt. Da kommunens afgørelse blev sendt til klager via e-mail den 3. oktober 2016, blev den anset for modtaget samme dag. Dette betød, at klagefristen udløb den 31. oktober 2016. Klagen blev dog først modtaget i Klageportalen den 8. november 2016, hvilket var efter fristens udløb.
Nævnenes praksis vedrørende klagefrister er restriktiv, og en klage indgivet efter fristens udløb vil normalt blive afvist, selv ved korte overskridelser. Nævnet fandt ikke, at der i denne sag forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse af denne praksis. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9. Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.
Lignende afgørelser