Command Palette

Search for a command to run...

Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til opførelse af helårsbolig på [adresse1]

Dato

7. november 2017

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i klagesag om landzonetilladelse i forbindelse med opførelse af helårsbolig

Norddjurs Kommune meddelte den 1. juni 2016 en landzonetilladelse til ændret anvendelse af en ejendom beliggende [adresse1] med henblik på opførelse af en helårsbolig og et udhus. Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening den 27. juni 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet, og sagen blev den 1. februar 2017 overført til Planklagenævnet i henhold til Lov om Planklagenævnet § 14, stk. 2.

Klager gjorde gældende, at det ansøgte byggeri ikke burde tillades, da ejendommen ligger uden for byzoneafgrænsningen, og at byggeriet ville påvirke udsigten over Hevring ådal.

Ansøgningens indhold

Ansøgningen, indsendt af [forening1] på vegne af ejeren, omhandlede opførelse af en ny helårsbolig på 153 m² i ét plan samt et udhus på 70 m² på [matrikel1], Nørager By. I ansøgningen blev det fremhævet, at praksis for landzonetilladelser er mere lempelig i yderområder, og at ejendommen ligger i umiddelbar tilknytning til anden boligbebyggelse.

Ejendommens og områdets karakteristika

Ejendommen [adresse1] er en ubebygget ejendom på ca. 1 ha, bestående af [matrikel1] og [matrikel2], Nørager By, uden landbrugspligt. Den ligger uden for den afgrænsede landsby Nørager, ca. 300 meter fra nærmeste bymæssige boligbebyggelse. Ejendommen afgrænses mod syd af Nymøllevej, syd for hvilken der ligger et erhvervsområde i byzone. Vest for ejendommen ligger to beboelsesejendomme i afstande af ca. 50 og 100 meter.

Både den dagældende kommuneplan 2013 og den nugældende kommuneplan 2017 udlægger potentielle fremtidige byzoneområder til byudvikling øst, syd og vest for Nørager By, men ejendommen [adresse1] ligger uden for disse områder. Ejendommen er desuden omfattet af særlige udpegninger i kommuneplanen, herunder:

  • Bevaringsværdigt landskab
  • Økologiske forbindelser
  • Lavbundsareal
  • Potentielle naturbeskyttelsesinteresser

[matrikel2] er yderligere omfattet af Naturbeskyttelsesloven § 3 som beskyttet mose, og hele ejendommen ligger inden for skovbyggelinjen.

Kommunens begrundelse for tilladelse

Norddjurs Kommune begrundede sin tilladelse af 1. juni 2016 med, at det ansøgte område havde sammenhæng med eksisterende bebyggelse, og at der var tale om udvikling i et vanskeligt stillet landdistrikt.

Planklagenævnet har kompetence til at behandle klager over kommunale afgørelser om landzonetilladelser i henhold til Planloven § 35, stk. 1 og Planloven § 58, stk. 1, nr. 1.

Generelt om landzonebestemmelserne

Landzonebestemmelserne i Planloven § 35, stk. 1 fastslår, at der i landzone ikke må foretages udstykning, opføres ny bebyggelse eller ske ændring i anvendelsen af bestående bebyggelse og ubebyggede arealer uden kommunal tilladelse, medmindre der gælder undtagelser efter Planloven § 5u, Planloven § 36, Planloven § 37 og [Planloven § 38]. Hovedformålet med zoneinddelingen er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Administrationen af landzonereglerne skal varetage landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser.

Efter hidtidig praksis gives der som altovervejende hovedregel afslag på ansøgninger om opførelse af fritliggende boliger i det åbne land og i landområder med spredt bebyggelse. Praksis er særligt restriktiv tæt på byzone og lige uden for landsbyer for at opretholde en klar grænse mellem by og land. Nye boliger i landzone bør som udgangspunkt baseres på planlægning, typisk lokalplanlægning.

Vanskeligt stillede landdistrikter

Den dagældende Planloven § 35, stk. 1, 2. pkt. (landdistriktsbestemmelsen) tillod kommunen at lægge særlig vægt på udviklingen i vanskeligt stillede landdistrikter. Denne bestemmelse havde til formål at styrke udviklingen ved at lempe praksis for opførelse af nye helårsboliger i umiddelbar tilknytning til eksisterende landsbyer eller tilsvarende sammenhængende bebyggelse. Med ændringen af planloven, der trådte i kraft den 15. juni 2017, blev landdistriktsbestemmelsen nyaffattet, hvilket gav kommunalbestyrelserne mere generel frihed i administrationen af landzonereglerne, uanset om der er tale om et vanskeligt stillet landdistrikt. Ændringsloven indeholder ikke overgangsregler for landzonebestemmelserne.

Planklagenævnets konkrete vurdering

Planklagenævnet finder, at det ansøgte byggeri ikke bør tillades, da det strider mod hovedformålet med planlovens landzonebestemmelser om at undgå spredt og uplanlagt bebyggelse. Nævnet har lagt vægt på følgende:

  • Boligen ønskes placeret i det åbne land uden tilknytning til de eksisterende boligområder i Nørager By.
  • Både den dagældende og den nugældende kommuneplan udlægger potentielle fremtidige byzoneområder til byudvikling øst, syd og vest for Nørager By, hvilket ikke omfatter det ansøgte område nord for Nymøllevej.
  • Ejendommen er beliggende i et område med særlige beskyttelsesinteresser ifølge kommuneplanens udpegninger og ligger inden for skovbyggelinjen.

Nævnet vurderer, at hverken den dagældende landdistriktsbestemmelse i Planloven § 35, stk. 1, 2. pkt. eller de senere ændringer i planloven kan føre til et andet resultat. På baggrund heraf ændrer Planklagenævnet Norddjurs Kommunes afgørelse af 1. juni 2016 til et afslag. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne i henhold til Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1 og er endelig, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4.

Lignende afgørelser