Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Norddjurs Kommune
Dato
4. december 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Norddjurs Kommune landzonetilladelse til en husstandsvindmølle
Lovreferencer
Norddjurs Kommune meddelte den 31. maj 2016 landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en landbrugsejendom beliggende på [adresse1]. Ejendommen, der omfatter 10 matrikler med et samlet areal på ca. 91,2 ha, ligger i landzone og inden for kystnærhedszonen. Dele af ejendommen er desuden udpeget som bevaringsværdigt landskab i kommuneplanen. Den ansøgte vindmølle, en 25 m høj Solid Wind Power husstandsvindmølle, ønskedes opstillet 100 m syd for det bevaringsværdige landskab og 700 m fra kysten. Der findes allerede en 30 m høj Vestas-vindmølle på ejendommen, ca. 230 meter fra gårdsanlægget. Den nye mølle skulle placeres 10 m fra en driftsbygning, ca. 80 m fra stuehuset og ca. 300 m fra den eksisterende mølle.
Kommunens oprindelige vurdering og afgørelse
Norddjurs Kommunes forvaltning indstillede til afslag på ansøgningen. Forvaltningen vurderede, at opstillingen ville være i strid med de beskyttelseshensyn, kommunen er forpligtet til at varetage efter planloven, herunder hensynet til kystnærhedszonen. En landskabsvurdering fra 1. april 2016 konkluderede, at møllen ville forringe den særlige natur og de landskabelige samt rekreative interesser, der knytter sig til det åbne landskab og klintekysten på Djursland. Vurderingen fremhævede, at de to møller, grundet forskelle i type og rotorhastighed samt kort indbyrdes afstand, ville påvirke landskabet negativt og forringe kystlandskabets kvaliteter og unikke oplevelser. På trods af forvaltningens indstilling besluttede Miljø- og teknikudvalget den 24. maj 2016, at opstillingen ikke var i strid med de hensyn, der skal varetages efter Planlovens § 35, og at den kunne indpasses i landskabet. Kommunen meddelte herefter landzonetilladelse den 31. maj 2016 med fire vilkår, herunder krav om placering tæt på eksisterende bebyggelse, neutral farve på møllen og nedtagning ved ophørt brug.
Klagen til Planklagenævnet
DN Norddjurs klagede den 28. juni 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet (siden overført til Planklagenævnet den 1. februar 2017) over kommunens afgørelse. Klagen anførte navnlig, at husstandsvindmøllen var i strid med planlovens landzonebestemmelser, herunder kystnærhedszonen, og at den ville skabe præcedens. Klageren fremhævede, at kommuneplanen selv anfører, at kystnærhedszonen skal friholdes for tekniske anlæg, og at den ansøgte mølle sammen med den eksisterende mølle ville virke uroligt og ødelægge udsigten over kystlandskabet, især nær kalkklinterne ved Karlby.
Planklagenævnet ændrer Norddjurs Kommunes afgørelse af 31. maj 2016 om landzonetilladelse til en husstandsvindmølle til et afslag. Nævnet har kompetence til at behandle sager om kommunale afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1.
Generelle principper for landzonetilladelser
Landzonereglerne, som findes i Planlovens § 35, stk. 1, har til formål at friholde landzoner for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug eller fiskeri. Administrationen af disse regler skal varetage landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Nævnet lægger stor vægt på lovens almene formål og den præcedens, en afgørelse kan skabe for fremtidige lignende sager. Der gælder visse undtagelser fra kravet om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 5u og Planlovens §§ 36-38.
Kystnærhedszonen og vindmøller
Kystnærhedszonen skal som udgangspunkt friholdes for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, jf. Planlovens § 5a. Landzonetilladelse i denne zone kan kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planlovens § 35, stk. 3.
Ved planlægning for vindmøller skal der tages omfattende hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1. Vindmøller må kun opstilles i områder udpeget i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dog gælder dette ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg (typisk inden for ca. 20 m), jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Praksis er at give afslag på husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger, medmindre en konkret vurdering udelukker væsentlig negativ indvirkning.
Planklagenævnets konkrete vurdering
Planklagenævnet fandt, at placeringen af husstandsvindmøllen inden for kystnærhedszonen var i strid med kommuneplanens retningslinjer, da den ville forringe kystens naturmæssige, landskabelige og rekreative værdi. Nævnet lagde vægt på kommunens egen landskabsvurdering fra 1. april 2016, som konkluderede, at møllen ville medføre en forringelse af de særlige landskabelige interesser ved klintekysten. Desuden bemærkede nævnet, at møllens placering i det åbne landskab, dens visuelle udformning og størrelse ville have en ikke ubetydelig landskabelig påvirkning på det udpegede bevaringsværdige landskab, især da den ligger tæt på dette område og inden for kystnærhedszonen.
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser