Planklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til garage i Nyborg Kommune
Dato
9. januar 2018
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Nyborg Kommunes landzonetilladelse til garage på 114 m2 på
Nyborg Kommune meddelte den 28. april 2016 landzonetilladelse til opførelse af en garage på 114 m2 på ejendommen [adresse1], [matrikel1] Refsvindinge By, Refsvindinge. Ejendommen, der ligger i landzone og har et areal på 6.763 m2, er ikke en landbrugsejendom og ligger uden for landsbyafgrænsningen for Refsvindinge By.
Ejendommen råder i forvejen over et fritliggende enfamilieshus på 139 m2, en garage på 17 m2 og et udhus på 79 m2, alle opført i 1946. Ansøgningen omhandlede opførelse af en ny garage på 114 m2, hvor den eksisterende garage på 17 m2 skulle nedrives. Den nye garage skulle opføres i betonblokke eller teglsten med fladt tag og tilbygges enfamilieshusets nordøstlige hjørne.
Kommunens Indstilling og Afgørelse
Forvaltningen i Nyborg Kommune indstillede til Teknik og Miljøudvalget, at der blev meddelt afslag på landzonetilladelsen. Begrundelsen var ejendommens beskedne jordtilliggende og det eksisterende udhusareal på 79 m2. Forvaltningen henviste desuden til Natur- og Miljøklagenævnets praksis, hvorefter der normalt ikke gives landzonetilladelse til udhusbygninger på 100 m2 og derover, medmindre der foreligger særlige omstændigheder. Trods forvaltningens indstilling besluttede Teknik og Miljøudvalget den 25. april 2016 at give landzonetilladelse, idet kommunen vurderede, at tilladelsen ikke var i strid med planlovens intentioner for udviklingen i landzone.
Klagen og Kommunens Bemærkninger
DN Nyborg klagede den 6. juni 2016 til Natur- og Miljøklagenævnet (sagen overført til Planklagenævnet pr. 1. februar 2017) over kommunens afgørelse. Klager anførte, at formålet med landzonebestemmelserne er at friholde landskabet for unødvendigt byggeri, og at Natur- og Miljøklagenævnets praksis kun tillader ikke-erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri på 100 m2 og derover under særlige omstændigheder. Klager fremhævede, at ejendommen allerede havde et udhus på 79 m2, og at den ansøgte garage var i strid med planlovens intentioner og ville skabe en uheldig præcedensvirkning.
Nyborg Kommune bemærkede i sit svar, at kommunen modtager mange ansøgninger fra ejere af ejendomme uden landbrugspligt, der ønsker større udhus-/garagebygninger til maskiner, hobbyinteresser eller dyrehold. Kommunen mente, at 100 m2 udhusareal ikke er meget i landzone, og at det er hensigtsmæssigt at opbevare maskiner og foder indendørs for at undgå rod på ejendommen.
Planklagenævnet ændrer Nyborg Kommunes afgørelse af 28. april 2016 om landzonetilladelse til en garage på 114 m2 til et afslag.
Planklagenævnets Kompetence og Generelle Principper
Planklagenævnet har kompetence til at behandle klager over kommunale afgørelser efter Planloven § 35, stk. 1, jf. Planloven § 58, stk. 1. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Landzonereglerne skal administreres ud fra landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre den er nødvendig for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Der lægges stor vægt på lovens almene formål, og afgørelsernes præcedensvirkning indgår i vurderingen.
Vurdering af Ansøgningen
Der kræves landzonetilladelse til opførelse af garager over 50 m2, jf. Planloven § 36, stk. 1, som undtager mindre bygninger. Da den ansøgte garage er på 114 m2, finder undtagelsesbestemmelsen ikke anvendelse, og der kræves landzonetilladelse. Efter hidtidig praksis kan der normalt meddeles tilladelse til nye udhuse og garager i størrelsesordenen 50-100 m2. Tilladelse til udhusbygninger på mere end 100 m2 gives kun, hvis der foreligger helt særlige omstændigheder.
Planklagenævnet fandt ikke, at der kunne gives landzonetilladelse til den ansøgte garage. Nævnet lagde vægt på, at det ansøgte ville være i strid med hensynet i planloven om at undgå spredt og uplanlagt bebyggelse i det åbne land. Desuden blev der lagt vægt på, at ejendommen er en beboelsesejendom på 6.763 m2, og at der allerede findes en udhusbygning på 79 m2 samt en garage på 17 m2 på ejendommen. Hensynet til præcedensvirkning indgik også i vurderingen. Nævnet fandt ikke, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en tilladelse til en garage på 114 m2, og kommunens generelle betragtninger om nævnets praksis blev ikke anset for tilstrækkelige.
Planklagenævnets Endelige Afgørelse
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser