Afslag på landzonetilladelse til opstilling af husstandsmølle på [adresse1]
Dato
13. januar 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på opstilling af husstandsmølle på [adresse1] i Højer Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Tønder Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i Rudbøl, Højer. Den ansøgte mølle er trevinget med en totalhøjde på 25 meter og ønskes opstillet 20 meter nordvest for ejendommens nordligste driftsbygning.
Områdets karakteristika
Ejendommen er beliggende i landzone og er omfattet af flere udpegninger i kommuneplanen, herunder bevaringsværdigt landskab, bevaringsværdigt kulturlandskab, geologisk bevaringsværdigt landskab og uforstyrret landskab. Området er desuden en del af Nationalpark Vadehavet, et EF-fuglebeskyttelsesområde, et Ramsar-område og et Natura 2000-opland. Den foreslåede placering er 95 meter fra "Tøndermarsk-fredningen".
Kommunens afslag
Tønder Kommune meddelte afslag den 13. maj 2016 i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen begrundede afslaget med, at møllen ville blive meget synlig over lang afstand, fremstå forstyrrende i landskabet og dermed påvirke de visuelle værdier væsentligt.
Klagerens anbringender
Klageren påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet den 3. juni 2016. Klageren anførte navnlig, at møllen ikke ville have negativ indflydelse på de omkringliggende marker og ikke ville være i konflikt med områdets udpegninger. Det blev yderligere anført, at der allerede findes store møller i området, at den ansøgte mølle ikke ville være synlig på grund af eksisterende bygninger og træer, og at den ikke ønskes placeret i et naturreservat. Klageren nævnte også, at der tidligere har været opstillet en husstandsmølle på naboejendommen, og udtrykte bekymring for forskelsbehandling, da en ven havde fået tilladelse til en lignende mølle ca. 9-10 km fra klagerens ejendom.
Lovgrundlag for vindmøller
Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages omfattende hensyn til vindressourcen, nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Normalt må vindmøller kun opstilles inden for områder udpeget i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1. Dog gælder dette ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Tilknytningskravet anses for opfyldt ved en afstand på op til ca. 20 meter.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1, og stadfæstede Tønder Kommunes afslag på landzonetilladelse.
Nævnets vurdering
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering. Der blev lagt særlig vægt på, at den ansøgte husstandsmølle ønskes opstillet i et område med væsentlige landskabelige interesser. Kommunen havde vurderet, at møllen ville blive meget synlig over lang afstand og fremstå forstyrrende i landskabet, hvilket ville påvirke de visuelle værdier væsentligt. Nævnet konkluderede, at klare landskabelige hensyn talte afgørende imod opstillingen af husstandsmøllen.
Forskelsbehandling
Det forhold, at der var givet landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle 9-10 km fra ansøgerens ejendom, kunne ikke medføre et andet resultat i denne sag.
Endelig afgørelse
På baggrund af ovenstående stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Tønder Kommunes afgørelse af 13. maj 2016, og afslaget på landzonetilladelse står dermed ved magt.
Lignende afgørelser