Command Palette

Search for a command to run...

Afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle på grund af landskabelige hensyn

Sagen omhandler en klage over Langeland Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle. Ansøger ønskede at opstille en SWP 10 husstandsmølle med en effekt på 10 kW og en totalhøjde på 25 m. Møllen skulle placeres ca. 25 m nord for bygningerne på ejendommen, som er beliggende i landzone og inden for kystnærhedszonen. Ejendommens bygninger ligger lige uden for 300 m strandbeskyttelseslinjen og er noteret som landbrugsejendom.

Kommunens afslag og begrundelse

Langeland Kommune meddelte afslag den 11. februar 2016 i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen begrundede afslaget med, at ejendommen ligger i et område, der er udpeget som særlig værdifuldt landskab og et område med særlige udsigter i kommuneplanen. Ifølge kommunens landskabelige beskrivelse er området fint og forholdsvis uforstyrret med vid udsigt over landskaber og Marstal Bugt. Kommunen vurderede, efter en besigtigelse, at den ansøgte husstandsmølle ville medføre en væsentlig og negativ ændring af helhedsoplevelsen af landskabet og påvirke miljøet i kystnærhedszonen væsentligt, især da placeringen lå åbent mod Marstal Bugt/farvand syd for Ærø.

Klagerens anbringender

Ansøger, repræsenteret af [virksomhed1], påklagede afgørelsen den 10. marts 2016. Klager gjorde gældende, at kystlandskabet ikke ville blive væsentligt påvirket, da møllen ville blive placeret i modsat retning af aktuelle sigtelinjer og kystlandskab. Det blev yderligere anført, at møllen med sin placering på den nordlige side af bygningerne ville være længst væk fra naboer og bag bygningerne, hvilket ville begrænse den visuelle påvirkning set fra syd. Klager fremhævede også, at møllen ville være afskærmet af naturlig bevoksning ved udsigt fra nord mod ejendommen, og at kommunen ikke havde angivet, hvilke udsigtskiler og sigtelinjer møllen ville påvirke.

Kommunens bemærkninger til klagen

Langeland Kommune bemærkede over for Natur- og Miljøklagenævnet, at den beplantning, klager henviste til, er en del af lodsejernes jord og derfor kunne fjernes, hvilket potentielt ville fjerne den påståede afskærmning.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Langeland Kommunes afgørelse af 11. februar 2016 om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på ejendommen. Afgørelsen blev truffet efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Nævnets vurdering af landzonereglerne

Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker, hvor der er åbnet mulighed for det gennem planlægning. Reglerne skal administreres ud fra landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Landzoneområder skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Nævnet lægger stor vægt på lovens almene formål og overvejer afgørelsens betydning for fremtidige lignende sager.

Kystnærhedszonen og vindmøllebekendtgørelsen

Kystnærhedszonen skal ifølge Planlovens § 5a søges friholdt for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed. I denne zone kan landzonetilladelse kun gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planlovens § 35, stk. 3. Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages omfattende hensyn til vindressourcen, nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Selvom der normalt kun må opstilles vindmøller i udpegede områder, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 1, gælder dette ikke for husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 m, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Tilknytningskravet anses for opfyldt ved en afstand på op til ca. 20 m.

Nævnets konkrete vurdering

Natur- og Miljøklagenævnet fandt efter en konkret vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens afslag. Nævnet lagde vægt på kommunens vurdering, baseret på en forudgående besigtigelse, at møllen ville få en væsentlig negativ indvirkning på landskabet. Området ligger i kystnærhedszonen og er udpeget i kommuneplanen som særlig værdifuldt landskab og et område med særlige udsigter. Nævnet konkluderede, at klare landskabelige hensyn talte afgørende imod opstilling af husstandsmøllen. Det forhold, at kommunen ikke konkret henviste til bestemte udsigtskiler eller sigtelinjer, kunne ikke føre til en anden afgørelse, da kommunen havde foretaget en konkret vurdering efter besigtigelse.

Lignende afgørelser