Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Helsingør Kommunes vedtagelse af kommuneplantillæg nr. 27 og en landzonetilladelse til fortsat drift af et affaldsanlæg samt opførelse af en støjvold i Sanderødgård Grusgrav. En nabo og Danmarks Naturfredningsforening klagede over afgørelserne.

Baggrund for sagen

Helsingør Kommune vedtog den 14. december 2015 et kommuneplantillæg, der muliggjorde fortsat drift af et genbrugsanlæg i en eksisterende grusgrav. Efterfølgende, den 25. januar 2016, meddelte kommunen en tidsbegrænset landzonetilladelse til anlægget og til etablering af en fire meter høj og ca. 450 meter lang støjvold. Tilladelsen var betinget af, at driften skulle ophøre senest den 25. januar 2026, samtidig med tilladelsen til råstofindvinding.

Klagepunkter vedrørende kommuneplantillægget

Klagerne anførte flere punkter mod kommuneplantillægget:

  • Manglende planlægningsmæssig begrundelse: Klagerne mente, at der ikke var en reel synergi mellem råstofindvinding og genbrugsaktiviteterne, og at råstofkvaliteten var dårlig.
  • Strid med Fingerplanen: Det blev hævdet, at placeringen af et industrielt anlæg i "Det øvrige hovedstadsområde" var i strid med Fingerplanen.
  • Strid med landzonebestemmelser: Klagerne frygtede, at afgørelsen ville skabe præcedens for placering af industrivirksomheder i alle råstofgrave.
  • Hensyn til drikkevand: Der blev udtrykt bekymring for grundvandsforurening i et område med særlige drikkevandsinteresser (OSD-område).

Klagepunkter vedrørende landzonetilladelsen

Klagerne over landzonetilladelsen fokuserede på:

  • Støj og forurening: Naboer havde i årevis klaget over støj, og der var bekymring for tilførsel af forurenede materialer.
  • Trafikbelastning: En forventet markant stigning i lastbiltrafikken på Hornbækvej blev anset for at være en fare for trafiksikkerheden.
  • Landskabelig påvirkning: Etableringen af den store støjvold blev anset for en uacceptabel påvirkning af et bevaringsværdigt landskab.
  • Juridiske og formelle fejl: Der blev peget på uklarhed om afgørelsens adressat og manglende tinglysning af vilkår fra kommunens side i henhold til Planlovens § 55.

Planklagenævnet stadfæstede Helsingør Kommunes afgørelse om landzonetilladelse, men med en præcisering af et vilkår. Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommuneplantillægget.

Vurdering af kommuneplantillægget

Planklagenævnet fandt, at kommuneplantillægget var tilstrækkeligt begrundet i planlægningsmæssige hensyn, herunder behovet for at finde en egnet placering til en genbrugsvirksomhed. Nævnet vurderede, at tillægget ikke var i strid med Fingerplanen, da affaldsanlægget er en virksomhed med særlige beliggenhedskrav, som ikke udelukkende kan placeres i de specifikt udpegede områder. Desuden fandt nævnet, at planlægning for erhverv i landzone er lovligt, og at der var taget tilstrækkeligt hensyn til drikkevandsinteresserne i henhold til gældende regler.

Vurdering af landzonetilladelsen

Nævnet vurderede, at landzonetilladelsen var i overensstemmelse med de hensyn, der varetages i Planlovens § 35, stk. 1. Der blev lagt vægt på, at anlægget er placeret i en eksisterende grusgrav, og at tilladelsen er tidsbegrænset. Forhold vedrørende støj, støv og forurening blev anset for at være tilstrækkeligt reguleret i virksomhedens miljøgodkendelse.

Nævnet fandt heller ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af trafikale og landskabelige forhold. Etableringen af støjvolden blev accepteret, da den tjener til at afskærme for støj, er midlertidig og skal fjernes efter endt råstofindvinding.

Ændring af vilkår

Planklagenævnet valgte at præcisere vilkåret om tilladelsens varighed for at skabe fuld klarhed. Det nye vilkår lyder:

  • "Landzonetilladelsen gælder kun, så længe der foregår erhvervsmæssig råstofindvinding i Sanderødgård Grusgrav, og tilladelsen ophører senest 25. januar 2026."

Dermed blev kommunens afgørelse ændret på dette punkt.

Lignende afgørelser