Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til husstandsmølle i landskabeligt interesseområde
Dato
9. maj 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på landzonetilladelse til opstilling af husstandsvindmølle
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Thisted Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på ejendommen [adresse1], Ydby. Ejendommen er beliggende i landzone og et område, der i kommuneplanen er udpeget som landskabeligt interesseområde. Den ansøgte mølle er af typen Solid Wind Power SWP, 10 kW, med en maksimal højde til vingespids på 25 meter, og ønskes opstillet ca. 13 meter vest for ejendommens bygninger.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Thisted Kommune meddelte afslag den 6. januar 2016. Kommunen havde besigtiget området og foretaget en konkret vurdering af møllens påvirkning af det landskabelige interesseområde. Det fremgik, at området er et kystvendt, kuperet og åbent landskab med stor oplevelsesmæssig betydning og sårbarhed over for høje genstande. Kommunen bemærkede, at området ved Mølleåen er friholdt for høje genstande, bortset fra en ældre vindmølle og en enkelt husstandsmølle, der fik tilladelse før kommunens praksisændring. Højspændingsmaster i området forventes nedtaget i 2017 og indgik derfor ikke i vurderingen. Kommunen lagde også vægt på, at en tilladelse ville kunne få en uheldig præcedensvirkning for andre ansøgninger i lignende områder.
Klagerens anbringender
Klageren, repræsenterende ejeren, anførte, at udpegningen som landskabeligt interesseområde i sig selv ikke kan begrunde et afslag, og at en konkret vurdering af landskabspåvirkningen ikke var foretaget tilstrækkeligt. Klageren mente, at der burde fastsættes en tålegrænse for antallet af husstandsvindmøller i et område, og at en sådan vurdering manglede. Endvidere bemærkede klageren, at der for nyligt var givet tilladelser til opstilling af husstandsvindmøller i området.
Kommunens uddybning af praksis
Thisted Kommune oplyste, at Klima-, Miljø- og Teknikudvalget den 2. februar 2015 havde besluttet at stramme praksis for husstandsmøller i landskabelige interesseområder. Beslutningen indebærer, at der som udgangspunkt meddeles afslag, medmindre det konkret kan udelukkes, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabet. Kommunen forklarede, at den tidligere tilladelse ved [adresse2] blev givet før denne praksisændring, og at den nuværende mølle på [adresse2] allerede har en væsentlig negativ påvirkning. Kommunen vurderede, at områdets "tålegrænse" allerede var overskredet, og at yderligere møller, herunder den ansøgte, ville bidrage til en yderligere negativ påvirkning. Afslag var også givet til ansøgninger på [adresse3] og [adresse4] i samme landskab.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Thisted Kommunes afgørelse af 6. januar 2016 om afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på ejendommen [adresse1]. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.
Landzoneregler og formål
Nævnet fremhævede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af primære erhverv.
Vindmøllebekendtgørelsen og nævnets praksis
Nævnet henviste til Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1, der fastslår, at der ved planlægning for vindmøller skal tages omfattende hensyn til natur, landskab og kulturhistoriske værdier. Selvom husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg (typisk inden for ca. 20 meter), er undtaget fra kravet om udpegning i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9, er nævnets praksis, at der normalt meddeles afslag på opstilling af husstandsmøller i områder med særlige landskabsudpegninger. Dette gælder, medmindre en konkret vurdering udelukker en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen.
Vurdering af kommunens afgørelse og lighedsgrundsætningen
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Thisted Kommunes vurdering af, at opstilling af husstandsvindmøllen med den ansøgte placering ikke bør tillades. Vedrørende klagerens anbringende om tidligere tilladelser og lighedsgrundsætningen, anerkendte nævnet, at sammenlignelige sager skal behandles ens. Dog fastslog nævnet, at en kommune er berettiget til at ændre sin praksis, forudsat at ændringen er saglig, generel og konsekvent følges. Da Thisted Kommune den 2. februar 2015 havde besluttet at skærpe sin praksis for husstandsmøller i landskabelige interesseområder, fandt nævnet ikke, at kommunens afslag var udtryk for usaglig forskelsbehandling af klageren. Nævnet fandt ikke yderligere oplysninger, der kunne begrunde en tilladelse i strid med gældende regler og praksis.
Lignende afgørelser