Afslag på landzonetilladelse til husstandsvindmølle i kystnærhedszone og landskabeligt værdifuldt område
Dato
29. august 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Norddjurs Kommunes afslag på landzonetilladelse til opførelse
Lovreferencer
Sagen omhandler et afslag fra Norddjurs Kommune på en ansøgning om landzonetilladelse til at opstille en 24,97 meter høj husstandsvindmølle. Ejendommen er beliggende i landzone og kystnærhedszone samt i et landskabskarakterområde benævnt "Voer og Hollandsbjerg Fjordlandskab".
Kommunens afslag
Norddjurs Kommune meddelte afslag med henvisning til, at vindmøllen ville fremstå som et dominerende og fremmedartet element i det værdifulde landskab. Kommunen lagde vægt på, at møllen ville blive placeret højt i terrænet og visuelt konkurrere med Voer Kirkes tårn som et kulturhistorisk orienteringspunkt. Desuden blev det vurderet, at møllen ville forringe de landskabelige og rekreative interesser i området. Afstanden på 50 meter fra ejendommens eksisterende bebyggelse blev ikke anset for at være i "umiddelbar tilknytning", som praksis foreskriver.
Klagerens argumenter
Klageren anførte, at kravet om umiddelbar tilknytning kunne opfyldes ved nærhed til en nabobygning, og henviste til andre sager, hvor møller var opstillet længere væk fra bebyggelse. Klageren mente desuden, at nabohensyn var tillagt for stor vægt, da kun få naboer havde klaget. Endelig argumenterede klageren for, at møllens placering uden for landsbyafgrænsningen og i et område, hvor kirken ikke altid er synlig, burde tillade opstillingen.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæster Norddjurs Kommunes afslag på landzonetilladelse. Afgørelsen står således ved magt.
Vurdering af "umiddelbar tilknytning"
Nævnet fastslår, at opstilling af husstandsvindmøller i landzone som udgangspunkt kræver, at de placeres i umiddelbar tilknytning til ejendommens eksisterende bygninger for at fremstå som en samlet enhed. I henhold til Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9 og fast praksis indebærer dette en afstand på typisk op til 20 meter. Den ansøgte placering 50 meter fra bebyggelsen opfylder ikke dette krav.
Landskabelige hensyn og kystnærhedszonen
Nævnet lægger afgørende vægt på kommunens konkrete landskabelige vurdering. Da ejendommen ligger i kystnærhedszonen, gælder der skærpede krav. Ifølge Planlovens § 5a må der kun gives tilladelse til projekter af helt underordnet betydning for de nationale kystinteresser. Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at møllen vil have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen i det udpegede landskabskarakterområde.
Lighedsgrundsætningen
Klagerens henvisninger til andre tilladelser til husstandsvindmøller afvises. Nævnet bemærker, at afgørelser om landzonetilladelse altid beror på en konkret vurdering af de stedspecifikke forhold. De sager, klageren henviser til, vurderes ikke at være sammenlignelige, og der er derfor ikke grundlag for at konstatere usaglig forskelsbehandling. Nævnet stadfæster derfor kommunens afgørelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1.
Lignende afgørelser