Command Palette

Search for a command to run...

Landzonetilladelse til genopførelse af bygning til garage og mindre kontor

Dato

6. december 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om landzonetilladelse til genopførelse af bygning til garage og mindre

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Vejle Kommunes afgørelse af 9. november 2015, som gav landzonetilladelse til genopførelse af en bygning til garage og mindre kontor på en ejendom i Brejning By, Gauerslund. Klagen blev indgivet af et advokatfirma på vegne af to omboende.

Ejendommens karakteristika og historik

Ejendommen er registreret som erhvervsmæssig bebyggelse i landzone og ligger inden for strandbeskyttelseslinjen, kystnærhedszonen og skovbyggelinjen. Vejle Kommunes kommuneplan udpeger området som værdifuldt landskab med potentielle økologiske forbindelser og kulturhistorisk værdi, med visuel tilknytning til Brejning Lystbådehavn. Kommuneplanens mål for Kellers Park, hvor ejendommen ligger, inkluderer bevaring af kulturmiljøet, landskabet og parkens eksisterende udtryk, tilpasning af ny bebyggelse til terræn, sikring af offentlig tilgængelighed og etablering af stisystemer.

Den eksisterende bygning er ca. 90 m² i én etage, ca. 4,5 meter høj, opført i lyse tegl med pladetag. I 2010 blev der tinglyst en servitut om, at værkstedsbygningen kun måtte anvendes til kunst/keramikværksted, men denne tilladelse er bortfaldet grundet manglende udnyttelse. Bygningens lovlige anvendelse er derfor værksted med mindre kontor/kantine.

Ansøgning og klagepunkter

Ansøger indsendte oprindeligt en ansøgning om genopførelse af en bygning på ca. 161 m² i to etager og 6 meters højde. Efter naboorientering af dette projekt, hvor klagerne gjorde indsigelse, fremsendte ansøger et revideret projekt. Det reviderede projekt omhandlede genopførelse af en bygning med ca. samme størrelse, placering og højde som den eksisterende bygning, til brug for garage og mindre kontor. Bygningen ønskes opført med facader i sort træbeklædning og sadeltag med røde eller mørkerøde vingetegl. Naturstyrelsen har givet dispensation efter naturbeskyttelsesloven til både grusbelægning og genopførelse inden for strandbeskyttelseslinjen.

Vejle Kommune meddelte landzonetilladelse den 9. november 2015 baseret på det reviderede projekt. Tilladelsen blev givet på vilkår om nedrivning af eksisterende bygning, genopførelse i overensstemmelse med Naturstyrelsens dispensationer, samme placering og størrelse, arkitektonisk og farvemæssig tilpasning til omgivelserne, anvendelse i virksomhedsklasse 1, samt etablering af grusbelægning til parkering og adgang. Kommunen begrundede afgørelsen med, at bygningen genopføres med omtrent samme karakter og anvendelse, og at den har naturlig visuel tilknytning til bebyggelsen ved Brejning Lystbådehavn. Kommunen vurderede, at projektet var af underordnet betydning i forhold til nationale planlægningsinteresser i kystområderne og ikke krævede dispensation fra skovbyggelinjen.

Klagerne anførte i deres klage til Natur- og Miljøklagenævnet, at kommunens afgørelse var ugyldig grundet manglende naboorientering/partshøring vedrørende det reviderede projekt. De mente desuden, at træfacaden ville skabe disharmoni med de rekreative arealer, og at der ikke var grundlag for yderligere kontorer.

Kommunens svar på klagen

Vejle Kommune udtalte, at naboorienteringens omfang var vurderet ud fra områdets topografiske forhold og den høje fredskov. Kommunen har således vurderet, at sagen var af underordnet betydning set fra den bagvedliggende boligbebyggelse, og dermed fra klagernes bolig- og opholdsarealer. Kommunen oplyste, at klagernes synspunkter havde været kendt under hele sagens behandling, og at det reviderede projekt i væsentlig grad imødekom de tidligere indkomne bemærkninger. Kommunen vurderede, at klagerne ikke havde tilstrækkelig væsentlig individuel interesse til at begrunde partshøring efter Forvaltningsloven § 19.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Vejle Kommunes afgørelse om landzonetilladelse. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.

Generelt om planlovens landzonebestemmelser

Nævnet fremhævede, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres ud fra landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. I kystnærhedszonen må der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planloven § 35, stk. 3. Nævnets praksis tillader normalt genopførelse af byggeri, hvis det nye opføres med omtrent samme størrelse og placering som det eksisterende.

Naboorientering og partshøring

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering af, at den reviderede ansøgning var af underordnet betydning for klagerne, jf. Planloven § 35, stk. 5. Dette skyldtes, at der allerede var foretaget naboorientering af det oprindelige projekt, som var mere afvigende, og at kommunen var bekendt med klagernes indsigelser. Det reviderede projekt indebar opførelse af en bygning med samme størrelse og placering som den eksisterende.

Nævnet vurderede desuden, at klagerne ikke havde partsstatus i sagen efter Forvaltningsloven § 19. Nævnet lagde vægt på, at det ansøgte byggeri ikke indebar væsentlige gener, herunder indbliksgener, for klagerne, primært på grund af afstanden til klagernes bolig- og opholdsarealer og bygningens karakter af genopførelse med samme størrelse og placering.

Konkret vurdering af landzonetilladelsen

Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Vejle Kommunes vurdering af, at det ansøgte var i overensstemmelse med de hensyn, der skal varetages ved administration af planlovens landzonebestemmelser. Nævnet lagde vægt på kommunens konkrete vurdering af området og projektets betydning i forhold til omgivelserne. Da der var tale om genopførelse af en bygning med ca. samme størrelse og placering som den nuværende, fandt nævnet ikke, at tilladelsen var i strid med planlovens landzonebestemmelser.

Nævnet stadfæstede derfor Vejle Kommunes afgørelse af 9. november 2015. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62.

Lignende afgørelser