Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til husstandsmølle i Thisted Kommune
Dato
30. marts 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om opstilling af husstandsmølle på Ballerumvej i Thisted Kommune
Lovreferencer
Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Thisted Kommunes afslag på landzonetilladelse til opstilling af en husstandsmølle på en ejendom i Brund By, Hillerslev. Ejendommen er beliggende i kommuneplanens By- og Erhvervsbåndet Thisted-Hanstholm og grænser op til kystnærhedszonen, dog uden direkte kystforbindelse.
Ansøgning og kommunens afslag
Ansøgningen, indsendt af [virksomhed1] på vegne af ejendommens ejer den 27. marts 2015, omhandlede opstilling af en 25 meter høj, 10 kW Solid Wind Power husstandsmølle med vipbart rørtårn. Møllen skulle placeres nord for ejendommens bebyggelse. Thisted Kommune meddelte afslag den 25. august 2015. Kommunen begrundede afslaget med, at møllen ville påføre de nærmeste naboer, især naboen på [adresse3], urimelige gener. Det blev fremhævet, at møllen ville stå 64 meter fra naboens primære terrasse og 77 meter fra boligen, og ville virke dominerende i udsigten fra naboens opholdsrum. Kommunen vurderede, at en alternativ placering ikke ville afhjælpe problemet.
Nabohøring og indsigelser
I forbindelse med nabohøringen indkom flere indsigelser, primært vedrørende støj- og udsigtsgener:
- Naboer på [adresse2] (130 m fra møllen) frygtede konstant vingesus udendørs.
- Naboer på [adresse3] (38 m fra skel, 62 m fra terrasse, 75 m fra beboelse) frygtede støj både ude og inde samt udsigtsgener.
- Naboer på [adresse4] frygtede støj og blinkgener, med henvisning til en lignende mølle på [adresse5], der støjer mere end forventet.
- Naboer på [adresse6] (175 m fra møllen) påberåbte sig visuelle gener og støj i et i forvejen møllebelastet område, og frygtede værditab på ejendomme.
- Nabo på [adresse7] udtrykte bekymring for udsigt og støj, og bemærkede, at en eksisterende mølle på [adresse5] støjer mere end forventet.
Støjberegninger og klagers argumenter
[virksomhed2] foretog en sammenligning af støjniveauer, der viste, at den ansøgte mølletype var den støjsvageste af fem sammenlignede typer. [virksomhed3] beregnede i et notat af 4. februar 2015, at støjen fra møllen ville ligge under støjgrænserne for beboelse i det åbne land ved afstande over ca. 40 meter, og for støjfølsomme områder over 75 meter. Den lavfrekvente støj lå under grænsen på 20 dB(A) i alle beregnede afstande. Ifølge bekendtgørelse om støj fra vindmøllere nr. 1284 af 15. december 2011 kan beregningspunktet placeres op til 15 m fra boliger. Thisted Kommune bekræftede i en redegørelse af 18. juni 2015, at støjgrænserne ved nærmeste nabo ([adresse3]) var overholdt.
Klager anførte, at støjberegningerne viste overholdelse af støjgrænserne, og at vinden primært kom fra vest-sydvest, væk fra naboerne. Klager argumenterede desuden for, at vurderingen af møllens synlighed var subjektiv, og at møllen var godkendt efter gældende lov. Klager vedlagde fotos for at illustrere, at andre elementer i landskabet (tørrestativ, solsikker, radiomast, andre møller) også påvirkede udsigten.
Kommunens supplerende udtalelse
Thisted Kommune fastholdt afslaget og anførte, at en 25 meter høj mølle 63 meter fra terrassen og 80 meter fra et køkkenvindue ville virke uacceptabelt generende visuelt, selvom støjgrænserne var overholdt. Kommunen afviste sammenligninger med andre møller og master, da disse var placeret mindst 400 meter fra naboen. Kommunen oplyste i en supplerende udtalelse, at der ikke var foretaget en egentlig landskabelig vurdering i sagen, og at afslaget udelukkende var baseret på nabohensynet.
Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1 og Planlovens § 35, stk. 1.
Landzonebestemmelser og formål
Hovedformålet med landzonebestemmelserne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker i planlagte områder. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Nabohensyn kan også indgå i vurderingen. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for landbrug, skovbrug og fiskeri.
Regler for husstandsmøller
Ifølge Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1 skal der ved planlægning for vindmøller tages hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier og jordbrugsmæssige interesser. Husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, er undtaget fra kravet om udpegning i kommuneplanen, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9. Tilknytningskravet anses for opfyldt ved afstande op til ca. 20 meter.
Nævnets vurdering og afgørelse
Nævnet bemærkede, at Thisted Kommune udelukkende havde lagt vægt på nabohensynet og ikke havde foretaget en landskabelig vurdering. I sager om landzonetilladelse skal afgørelsen først og fremmest træffes ud fra planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. Nævnet fandt, at nabohensynet alene ikke kunne bære et afslag i denne sag, især da de generelle regler for husstandsmøller, herunder støjgrænserne, var overholdt, og møllen var placeret i et område uden særlige landskabsudpegninger i kommuneplanen.
Natur- og Miljøklagenævnet ophævede derfor Thisted Kommunes afgørelse af 25. august 2015 om afslag på landzonetilladelse og hjemviste sagen til fornyet behandling i kommunen. Kommunen skal i den fornyede sagsbehandling inddrage landskabelige betragtninger. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62.
Lignende afgørelser