Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på husstandsmølle i Thisted Kommune
Dato
11. august 2015
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om afslag på at opsætte en husstandsmølle i Thisted Kommune
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Thisted Kommunes afslag på opførelse af en husstandsmølle på en ejendom i landzone. Ejendommen er beliggende i et område, der i kommuneplanen er udpeget som landskabeligt interesseområde og kystnærhedszone. Ansøgningen vedrørte en 10 kW husstandsmølle på gittermast med en maksimal højde på 25 meter, der skulle opstilles i tilknytning til huset.
Thisted Kommunes Afgørelse og Begrundelse
Thisted Kommune meddelte afslag den 22. maj 2015 i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen begrundede afslaget med, at opstillingen af husstandsmøllen ville have en negativ påvirkning af landskabet. Denne vurdering blev foretaget efter en besigtigelse af området. Kommunen lagde vægt på, at møllen ville påvirke udsigten over Limfjorden, Agger Tange og Vesterhavet, og at møller ofte ville kunne ses samlet fra områder som [vejen] og gravhøjene Staversbøl Høje og Morhøj. Afslaget skulle desuden ses i sammenhæng med ansøgninger om husstandsmøller på nærliggende ejendomme, hvilket indikerede et præcedenshensyn.
Kommunen præciserede den 23. juni 2015, at Klima-, Miljø- og Teknikudvalget den 2. februar 2015 havde besluttet at stramme praksis for husstandsmøller i landskabelige interesseområder. Forvaltningen blev bemyndiget til at meddele afslag, medmindre det konkret kunne udelukkes, at møllen ville have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen. Kommunen afviste klagers argumenter om manglende udsigt fra ejendommen, da møllens påvirkning af landskabet skulle vurderes bredere. Selvom der allerede fandtes en ældre, større vindmølle i nærheden, vurderede kommunen, at yderligere husstandsmøller ville forstærke den negative landskabspåvirkning.
Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet
Ejeren af ejendommen påklagede afgørelsen den 19. juni 2015 til Natur- og Miljøklagenævnet. Klager gjorde gældende, at kommunen havde truffet et generelt afslag for flere matrikler og var uenig i kommunens begrundelse vedrørende udsigt til fjord, hav og høje, da der var et kraftigt læhegn. Klager anførte desuden, at der allerede var mange møller synlige fra højene. Supplerende anførtes det, at ansøgningen burde have været sendt i nabohøring.
Natur- og Miljøklagenævnet (NMK) traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet stadfæstede Thisted Kommunes afslag på opstilling af husstandsmøllen.
Nævnets Vurdering af Landzonebestemmelserne
NMK bemærkede, at et af formålene med planlovens landzonebestemmelser er at sikre, at anlæg som husstandsvindmøller opstilles under hensyntagen til landskabelige værdier og i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Nævnet henviste til Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 1, som fastslår, at der ved planlægning for vindmøller skal tages omfattende hensyn til natur, landskab og kulturhistoriske værdier. Selvom husstandsmøller med en totalhøjde på op til 25 meter, der opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, er undtaget fra kravet om kommuneplanudpegning, jf. Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller § 2, stk. 9, gælder der særlige principper for områder med særlige landskabsudpegninger.
Praksis for Husstandsmøller i Landskabelige Interesseområder
NMK's praksis, i overensstemmelse med vindmøllebekendtgørelsen, er, at husstandsvindmøller som udgangspunkt skal opføres i umiddelbar tilknytning til den øvrige bebyggelse for at opfattes som en samlet enhed i landskabet. I områder med særlige landskabsudpegninger meddeles der som udgangspunkt afslag på opstilling af husstandsmøller, medmindre det på baggrund af en konkret vurdering kan udelukkes, at opstillingen vil få en væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af landskabet.
Nævnets Konklusion
Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Thisted Kommunes konkrete vurdering af, at en husstandsmølle på ejendommen ville have en negativ indflydelse på landskabet, som er udpeget som landskabeligt interesseområde. Nævnet lagde desuden vægt på præcedenshensynet, idet der også var ansøgt om møller på nærliggende ejendomme. Vedrørende klagers anbringende om nabohøring bemærkede nævnet, at der hverken i planloven eller forvaltningsloven er krav om nabohøring, når der meddeles afslag på en landzonetilladelse.
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser