Stadfæstelse af lovliggørende landzonetilladelse til gårdbutik i Stevns Kommune
Dato
29. april 2016
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (før 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i sag om gårdbutik ved Strøby Egede i Stevns Kommune Natur- og Miljøklagenævnet
Ejendommen, beliggende i landzone i Stevns Kommune, er noteret som en landbrugsejendom på ca. 9,8 ha. Den består af et stuehus og bygninger registreret til erhvervsmæssig produktion. Sagen omhandler en lovliggørende landzonetilladelse til en allerede indrettet gårdbutik på ejendommen.
Gårdbutikkens indretning og omfang
Gårdbutikken er indrettet i en del af en driftsbygning, der blev opført i 1998 og tilbygget i 2008. Den samlede butiksareal er på 284 m², hvoraf gårdbutikken er indrettet i en tilbygning fra 2008 på 197 m², med et loftsareal på 92 m². I butikken sælges der brugskunst, møbler, roser, planter og grøntsager, og den har åbent alle ugens dage. Stevns Kommune har oplyst, at butiksarealet overskrider 250 m², hvilket betyder, at indretningen ikke kan finde sted efter Planlovens § 37.
Naboklager og kommunens håndtering
Naboer har klaget over kommunens afgørelse om at meddele lovliggørende landzonetilladelse. Klagerne har anført, at gårdbutikken ikke opfylder betingelserne i planloven, da den ikke har noget med jordbrugserhvervet at gøre og derfor bør henvises til bymæssig bebyggelse. De har desuden fremhævet, at bygningen er for ny til at falde ind under planlovens område for ubenyttede bygninger, og at den aldrig har været brugt til landbrugsrelaterede formål.
Klagerne har også udtrykt bekymring over:
- Manglende lovpligtige tilladelser for solcelleanlæg og gårdbutik, som efterfølgende søges lovliggjort.
- Salg af brugte biler og campingvogne fra ejendommen, hvilket skaber trafiksikkerhedsmæssige ulemper og ikke anses for at være i overensstemmelse med driften af en gårdbutik i landzone.
Stevns Kommune har svaret, at den del af ejendommen, hvor gårdbutik og solcelleanlæg ligger, ikke er omfattet af beskyttelse efter naturbeskyttelsesloven, og at der ikke er kendskab til truede arter. Kommunen har meddelt lovliggørende landzonetilladelse den 29. april 2015, med den begrundelse at etablering af anlæggene ikke er i strid med Stevns Kommuneplan 13 eller statslige interesser. Kommunen har desuden oplyst, at den vil føre tilsyn med skiltning og opstilling af biler på ejendommen med henblik på salg, da disse forhold ikke er omfattet af den meddelte landzonetilladelse.
Natur- og Miljøklagenævnets vurdering
Natur- og Miljøklagenævnet har behandlet sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet har bemærket, at hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser, herunder trafikale hensyn. Nævnet har desuden henvist til Planlovens § 5u, Planlovens § 36 og Planlovens § 38 som eksempler på undtagelser fra kravet om landzonetilladelse.
Nævnet har præciseret, at det kun tager stilling til den påklagede gårdbutik, da solcelleanlægget ikke er påklaget, og forholdene vedrørende oplag af biler og campingvogne ikke var omfattet af kommunens afgørelse. Nævnet har fastslået, at gårdbutikken, der sælger mere end ejendommens egne produkter og har et areal på 284 m², forudsætter landzonetilladelse efter Planlovens § 35, stk. 1. Kommunen er tilsynsmyndighed og påser, om planloven overholdes, jf. Planlovens § 51.
Natur- og Miljøklagenævnet stadfæster Stevns Kommunes afgørelse af 29. april 2015 om lovliggørende landzonetilladelse til gårdbutikken på ejendommen [adresse1].
Begrundelse for afgørelsen
Nævnet har efter en samlet vurdering fundet, at der ikke er grundlag for at tilsidesætte Stevns Kommunes vurdering. Der er ikke fundet planlægningsmæssige eller landskabelige forhold, der taler afgørende imod en tilladelse til gårdbutikken af den anførte størrelse og indretning. Klagerens anbringender har ikke ført til et andet resultat.
Betingelser for tilladelsen
Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter meddelelse, eller hvis den ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planlovens § 56, stk. 1.
Afgørelsens endelighed
Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.
Lignende afgørelser