Command Palette

Search for a command to run...

Landzonetilladelse til kajakklubhus på havn – Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse

Dato

28. oktober 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om landzonetilladelse til opførelse af et klubhus for en kajakklub

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en sag om Hedensted Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et klubhus for en kajakklub på matr.nr. […1], Østrup By, […], beliggende på [adresse1], 7130 Juelsminde. Sagen blev behandlet i henhold til Planloven § 58, stk. 1, nr. 1 og Planloven § 35, stk. 1, som omhandler landzonebestemmelser.

Ansøgningens baggrund og omfang

Kajakklubben, stiftet i 2003 med ca. 75 medlemmer, søgte om at etablere en permanent base for sine aktiviteter på havnen i [adresse1]. Klubben havde hidtil anvendt et privatejet skur uden faciliteter og et delt anneks, hvilket blev anset for utidssvarende. Klubben ønskede at skabe et multihus, der også kunne anvendes af skoler og børnehaver, og som skulle fungere som et lokalt kraftcenter for havkajak.

Den ansøgte bygning omfattede et klubhus på ca. 98 m² og et kajakopbevaringsskur på ca. 27 m². Byggeriet var planlagt i ét plan med en højde på ca. 4,7 meter, udformet som en pavillonbygning, der skulle tilpasses det eksisterende sejlklubhus med gule pudsede facader, hvide vinduesrammer og tagpap på saddeltaget. Klubhuset skulle hæves 1 meter på et plateau med træterrasser.

Områdebeskrivelse og planlægningsforhold

Det ansøgte område ligger i landzone på havnen i […]. Ifølge Kommuneplan 2013 er området udpeget som kulturmiljø og særligt værdifuldt landskab. Kommuneplanens retningslinjer foreskriver, at værdifulde landskaber som hovedregel skal friholdes for byggeri, og at nybyggeri i kulturmiljøer skal ske under hensyntagen til de kulturhistoriske elementer. Området er desuden omfattet af kommuneplanramme 1.L.07, der udlægger det til blandet bolig og erhverv med en maksimal bebyggelsesprocent på 30 % og en højde på højst 8,5 meter. Klubhuset ligger også inden for strandbeskyttelseslinjen.

Naboorientering og klagepunkter

Hedensted Kommune foretog naboorientering, hvilket resulterede i bemærkninger fra otte omboende, herunder de fire klagere. Klagerne anførte primært, at:

  • Området og byen, udpeget som kulturmiljø og særligt værdifuldt landskab, ville blive forringet.
  • Herlighedsværdien og udsigten over Horsens Fjord ville blive forringet.
  • Havnemiljøet ville blive ødelagt af yderligere bygninger, der ville forhindre udsigten til naturen og det enestående fugle- og dyreliv.
  • Eksisterende bygninger på havnen burde kunne anvendes.
  • Kommunen havde henvist kajakroere til at søsætte kajakker fra private nabogrunde.
  • Miljøet ville blive forringet af øget trafik.
  • Opførelsen af klubhuset på en del af den eksisterende parkeringsplads ville medføre mangel på parkeringspladser.
  • En aftale fra 2002/2003 mellem Hedensted Kommune, sejlklubben og borgerforeningen kun tillod parkeringspladser på arealet.
  • Der ikke var et reelt behov for et klubhus.

Kommunens og Naturstyrelsens vurderinger

Hedensted Kommune lagde i sin begrundelse for tilladelsen vægt på, at klubhuset ville understøtte frilufts- og havnelivet uden væsentlig negativ påvirkning af kulturmiljøet og det særligt værdifulde landskab. Kommunen vurderede, at bygningen var tilpasset miljøet på havnen, og at placeringen nær vandet var afgørende for klubbens eksistens. Kommunen oplyste desuden, at selvom parkeringspladserne ville blive reduceret, ville arealet fortsat være offentligt tilgængeligt.

Naturstyrelsen havde den 27. november 2014 meddelt dispensation fra strandbeskyttelseslinjen i Naturbeskyttelsesloven § 15 til klubhuset og opbevaringsskuret, men afslag på et grønt hegn. Styrelsen begrundede dispensationen med, at klubhuset ville understøtte friluftslivet uden unødig påvirkning af kystlandskabet, og at bygningen var tilpasset havnemiljøet. Naturstyrelsens dispensation blev ikke påklaget.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Hedensted Kommunes landzonetilladelse til opførelse af et klubhus for en kajakklub. Nævnet fandt, at der ikke var afgørende planlægningsmæssige eller landskabelige hensyn, der talte imod at meddele tilladelsen.

Nævnets vurdering af landzonebestemmelserne

Nævnet lagde vægt på, at havnen allerede var bebygget, og at det ansøgte klubhus ville blive opført i tilknytning til eksisterende bygninger og tilpasset havnemiljøet. Nævnet vurderede, at opførelsen af klubhuset ikke i væsentlig grad ville øge trafikken til og fra området. Desuden blev det fremhævet, at klubhuset, udover at tjene kajakklubbens medlemmer, også ville kunne anvendes af skoler og børnehaver.

Nævnet fandt ikke, at klagernes anbringender vedrørende parkeringsforhold på havnen og i området, samt spørgsmålet om søsætning af kajakker, kunne føre til et andet resultat.

Afgrænsning af nævnets kompetence

Natur- og Miljøklagenævnet bemærkede, at det ikke har kompetence til at behandle spørgsmål af privatretlig karakter. Dette omfattede specifikt spørgsmålet om Hedensted Kommunes aftale med sejlklubben og borgerforeningen vedrørende langtidsparkeringer.

Afgørelse

På baggrund af en konkret vurdering stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Hedensted Kommunes landzonetilladelse af 27. april 2015. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år efter meddelelse, eller hvis den ikke har været udnyttet i 3 på hinanden følgende år, jf. Planloven § 56, stk. 1.

Lignende afgørelser