Command Palette

Search for a command to run...

Landzonetilladelse til opførelse af stuehus på landbrugsejendom

Dato

4. marts 2016

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Tønder Kommunes landzonetilladelse til opførelse af stuehus på

Sagen omhandler Tønder Kommunes afgørelse af 5. februar 2015 om landzonetilladelse til opførelse af et stuehus på en landbrugsejendom i Ballum. Natur- og Miljøklagenævnet behandlede klager over denne tilladelse, primært relateret til et potentielt vindmølleprojekt i området. Ejendommen, beliggende i landzone og kystnærhedszonen, er en landbrugsejendom på 30.380 m2 med omfattende driftsbygninger. Det tidligere stuehus blev nedrevet i 2008, og ejeren har siden 2014 boet i en campingvogn på ejendommen. Ansøgningen om et nyt stuehus blev indgivet i januar 2015.

Tønder Kommunes afgørelse

Tønder Kommune meddelte landzonetilladelse til et nyt stuehus på 228 m2 (inkl. integreret garage), der skulle placeres ca. 9 meter fra de eksisterende driftsbygninger. Kommunen begrundede tilladelsen med, at stuehuset ikke stred mod planlovens landzonebestemmelser, da det skulle erstatte et nedrevet stuehus og ville fremstå som en samlet bebyggelse i tilknytning til de eksisterende bygninger. Kommunen vurderede også, at genopførelsen ikke ville påvirke de nationale planlægningsinteresser i kystnærhedszonen.

Klager over afgørelsen

Flere parter klagede til Natur- og Miljøklagenævnet over kommunens afgørelse. Klagerne, herunder selskabet [virksomhed1] og flere lodsejere, anførte, at opførelsen af en bolig på ejendommen ville forhindre etableringen af en planlagt vindmøllepark i Rejsby Hede-området, da boligen ville ligge inden for 600 meter fra de nærmeste vindmøller. Dette ville medføre et betydeligt økonomisk tab for lodsejerne på ca. 60 mio. kr. Klagerne fandt det besynderligt, at ansøgningen om et nyt stuehus blev indgivet på et tidspunkt, hvor det ville genere vindmølleprojektet, og mistænkte, at formålet var at opnå økonomisk kompensation. En klager mente desuden, at kommunen burde have foretaget naboorientering.

Kommunens udtalelse og supplerende oplysninger

Tønder Kommune kommenterede klagerne og oplyste, at de primært handlede om økonomiske interesser relateret til vindmøller. Kommunen redegjorde for et forslag til Kommuneplantillæg nr. 12-001 – Temaplan for vindmøller, som var fremlagt i efteråret 2014, men som senere blev besluttet ikke at videreføre i april 2015. Kommunen fastholdt, at ejendommen som landbrugsejendom efter Landbrugsloven har pligt til at være forsynet med en passende bolig, hvilket NaturErhvervstyrelsen havde bekræftet.

Nævnets høring af klagerne

Efter at Tønder Kommune oplyste, at temaplanen for vindmøller var droppet, spurgte Natur- og Miljøklagenævnet klagerne, om de ønskede at fastholde deres klage. En klager fastholdt klagen betinget af, at ansøger ikke ville gøre indsigelse mod eventuelle fremtidige vindmøller.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse i sagen efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3.

Generelle landzoneregler

Landzonereglerne i Planlovens § 35, stk. 1 fastsætter, at der som udgangspunkt kræves kommunal tilladelse til udstykning, ny bebyggelse eller ændret anvendelse i landzone. Der findes dog undtagelser fra dette krav, som beskrevet i Planlovens § 5u og Planlovens §§ 36-38. Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning og sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt, under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser.

Stuehuse på landbrugsejendomme

Byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for driften af en landbrugsejendom, kræver ikke landzonetilladelse, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Dette inkluderer stuehuse, der er nødvendige for ejendommens drift. Ifølge Landbrugslovens § 9, stk. 1 skal en landbrugsejendom som udgangspunkt være forsynet med en passende beboelsesbygning. Nævnets praksis tilsiger, at opførelse af et nyt stuehus på en landbrugsejendom kræver landzonetilladelse, hvis bruttoetagearealet overstiger 250 m2 mere end uvæsentligt. Hvis erhvervsmæssigt nødvendige bygninger opføres uden tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, kræves dog tilladelse for beliggenhed og udformning, jf. Planlovens § 36, stk. 2.

Naboorientering

Planlovens § 35, stk. 4 fastsætter, at landzonetilladelse først kan meddeles to uger efter skriftlig orientering til naboer, medmindre det ansøgte er af underordnet betydning for naboerne, jf. Planlovens § 35, stk. 5.

Nævnets vurdering af den konkrete sag

Natur- og Miljøklagenævnet lagde til grund, at der efter Landbrugslovens § 9, stk. 1 er pligt til at opføre et stuehus på den pågældende landbrugsejendom. Det ansøgte stuehus på 228 m2 (inkl. integreret garage) er mindre end den størrelse, der efter nævnets praksis kræver landzonetilladelse. Nævnet vurderede derfor, at stuehuset er erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom, og at der dermed ikke kræves landzonetilladelse til opførelsen, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3. Da stuehuset opføres i tilknytning til de eksisterende driftsbygninger, kræves der heller ikke landzonetilladelse til placering og udformning, jf. Planlovens § 36, stk. 2. Nævnet fandt, at den eventuelle betydning for et fremtidigt vindmølleprojekt ikke kunne føre til et andet resultat. Da der ikke kræves landzonetilladelse, var spørgsmålet om manglende naboorientering irrelevant.

Afgørelse

Natur- og Miljøklagenævnet ophævede Tønder Kommunes afgørelse af 5. februar 2015 om landzonetilladelse. Det ansøgte stuehus kan således opføres uden landzonetilladelse. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planlovens § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser