Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af landzonetilladelse til overdækning af kirsebærplantage

Dato

6. oktober 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om lovliggørende landzonetilladelse til overdækning af kirsebærplantage

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en klage over Slagelse Kommunes lovliggørende landzonetilladelse af 4. februar 2015. Tilladelsen vedrørte overdækning af en kirsebærplantage på ejendommene [adresse1] 13, [adresse1] 15 og [adresse2] 16. Klagen blev indsendt af tre omboende naboer, som mente, at der ikke var taget tilstrækkeligt hensyn til dem, og at virksomheden havde fået for vidtgående beføjelser.

Ansøgningens baggrund

Overdækningen af kirsebærplantagen dækker et areal på 42 hektar. En mindre del af arealet ligger i byzone og kræver derfor ikke landzonetilladelse. Ansøgningen oplyste, at overdækningen var nødvendig for at beskytte kirsebærrene mod stære, regn og hagl, da tidligere forsøg med skræmmemetoder havde været ineffektive eller generende for naboer. Virksomheden fremhævede plantagens betydning for den danske kirsebærproduktion (25-40%) og dens eksportpotentiale. Overdækningen består af 4 meter høje træstolper med udspændte stålwirer, hvorpå plastnet rulles ud i 4-8 uger i sæsonen. Resten af året er plastnettene rullet sammen på wirerne.

Ejendomme og områdeforhold

Ejendommene er registreret som landbrugsejendomme og ligger i landzone. Dele af ejendommene grænser op til Skælskør By og er udlagt som boligområde i kommuneplanen. Området er desuden udpeget som klimazone med risiko for oversvømmelse, ligger inden for kystnærhedszonen, og dele er omfattet af udpegninger som landbrugsflade, spredningskorridor i naturnetværk og beskyttet kystforlandskab. Disse udpegninger giver mulighed for erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri, men med hensyntagen til landskab og spredningskorridorer. De overdækkede arealer grænser også op til Natura 2000-område nr. 162.

Dispensation fra strandbeskyttelseslinjen

En del af det ansøgte område ligger inden for strandbeskyttelseslinjen, jf. Naturbeskyttelsesloven § 15. Naturstyrelsen meddelte den 12. november 2014 dispensation til den del af overdækningen, der ligger inden for strandbeskyttelseslinjen. Dispensationen blev givet på vilkår om, at plastdelene kun måtte være udbredt i maksimalt 8 uger i sæsonen og skulle fjernes fra strandbeskyttelseszonen uden for denne periode. Stolper og wirer kunne bibeholdes hele året. Naturstyrelsen vurderede, at overdækningen var erhvervsmæssigt nødvendig og ikke havde afgørende landskabelige indvendinger, især på grund af den midlertidige karakter af plastoverdækningen og det særlige problem med stære. Dispensationen blev ikke påklaget.

Naboorientering og klagepunkter

Kommunen foretog naboorientering, og modtog bemærkninger fra fem naboer, herunder klagerne. Klagerne anførte navnlig forringet udsigt, værdiforringelse af ejendomme, støj fra overdækningen, når den er rullet sammen, samt overdækningens udseende. De foreslog en differentieret tilladelse for det område, der grænser op til deres boliger, herunder øget afstand til overdækningen, nedtagning af plastdelene på den nærliggende mark, når de ikke er i brug, og nedskæring af den eksisterende afskærmende beplantning til 1,8 meter. Klagerne savnede en saglig argumentation for, at udvalget gik imod forvaltningens indstilling om at fjerne plastdelene i hele plantagen.

Kommunens landzonetilladelse

Kommunen vurderede, at overdækningen var erhvervsmæssigt nødvendig for landbrugsdriften, jf. Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. Da overdækningen ikke lå i tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, krævede den dog landzonetilladelse for så vidt angår beliggenhed og udformning, jf. Planloven § 36, stk. 2. Kommunen fastsatte vilkår for tilladelsen, herunder at plastoverdækningen maksimalt måtte være udbredt i 8 uger i sæsonen, at der skulle holdes en afstand på 30 meter til skel ved naboejendomme i Skælskør By, og at overdækningerne skulle fjernes helt, hvis de ikke havde været brugt inden for et år. Et flertal i kommunens udvalg besluttede, at vilkåret om nedtagning af plastdele kun skulle gælde inden for strandbeskyttelseslinjen, i modsætning til forvaltningens indstilling om at lade det gælde for hele plantagen.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Slagelse Kommunes lovliggørende landzonetilladelse til overdækning af kirsebærplantagen. Kommunens afgørelse står således ved magt.

Generelt om landzonereglerne

Nævnet bemærkede, at ændring i anvendelsen af ubebyggede arealer og opførelse af bebyggelse i landzone forudsætter tilladelse fra kommunalbestyrelsen, jf. Planloven § 35, stk. 1. Afgørelser træffes på grundlag af planlægningsmæssige og landskabelige hensyn. I kystnærhedszonen, jf. Planloven § 5a, må der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser, jf. Planloven § 35, stk. 3. Byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt for en landbrugsejendoms drift, kræver som udgangspunkt ikke landzonetilladelse, jf. Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. Dog kræves tilladelse for beliggenhed og udformning, hvis byggeriet opføres uden tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer, jf. Planloven § 36, stk. 2.

Nævnets vurdering af den konkrete sag

Et enigt Natur- og Miljøklagenævn fandt, at overdækningerne af den ansøgte karakter og omfang er omfattet af udtrykket "bebyggelse", jf. Planloven § 35, stk. 1. Herefter vurderede nævnet, om overdækningerne var erhvervsmæssigt nødvendige for ejendommens drift som landbrugsejendom.

Et flertal på syv af nævnets medlemmer fandt, at overdækningerne måtte anses for at være erhvervsmæssigt nødvendige for ejendommens drift som landbrugsejendom og dermed omfattet af Planloven § 36, stk. 1, nr. 3. Disse medlemmer fandt, at overdækningerne derfor alene krævede landzonetilladelse for så vidt angår beliggenheden og udformningen, jf. Planloven § 36, stk. 2. Flertallet fandt efter en samlet vurdering ikke grundlag for at tilsidesætte Slagelse Kommunes vurdering.

To medlemmer (Pelle Andersen-Harild og Peter Thyssen) fandt derimod, at det ansøgte lå ud over, hvad der kunne anses for at være erhvervsmæssigt nødvendigt for ejendommens drift som landbrugsejendom, og stemte for at ændre Slagelse Kommunes afgørelse til et afslag.

I overensstemmelse med flertallets vurdering stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Slagelse Kommunes lovliggørende landzonetilladelse.

Lignende afgørelser