Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af landzonetilladelse til hestestald i Nyborg Kommune

Dato

14. oktober 2015

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om hestestald på en landbrugsejendom i Nyborg Kommune

Sagen omhandler en klage over Nyborg Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til opførelse af en hestestald på en landbrugsejendom. Ejendommen, der er på ca. 3,5 ha, ligger i landzone og indeholder et stuehus samt mindre udhuse.

Ansøgning og Kommunens Afgørelse

Ejendommens ejer ansøgte om tilladelse til at opføre en hestestald på 242 m², en ridebane på 1.364 m² og en grusbelægning på ca. 600 m². Ansøger begrundede behovet med, at de eksisterende bygninger ikke var egnede til hestehold, og at stalden skulle anvendes til egne heste med planer om udvidelse af hesteholdet.

Nyborg Kommune meddelte landzonetilladelse den 1. september 2014 med vilkår for placering og udformning, herunder farvevalg og terrænændringer. Kommunen vurderede, at hestestalden ikke var erhvervsmæssigt nødvendig for ejendommens drift som landbrugsejendom. Dog fandt kommunen, at tilladelsen ikke stred mod Planlovens § 35, stk. 1's intentioner, da de eksisterende bygninger var uegnede, og ejendommen ikke var omfattet af særlige beskyttelsesinteresser. Kommunen bemærkede desuden, at en tilsvarende størrelse maskinhus ville være blevet tilladt.

Klagen fra Danmarks Naturfredningsforening

Danmarks Naturfredningsforening (DN), Lokalafdelingen Nyborg, påklagede alene den del af afgørelsen, der vedrørte hestestalden. DN gjorde gældende, at tilladelsen burde omgøres til et afslag, da stalden ikke var erhvervsmæssigt nødvendig for landbrugsejendommens drift. Foreningen udtrykte bekymring for, at tilladelsen kunne danne præcedens for lignende ikke-erhvervsmæssigt nødvendigt byggeri.

DN henviste til Natur- og Miljøklagenævnets praksis, hvorefter der som udgangspunkt ikke meddeles landzonetilladelse til udhusbygninger på 100 m² eller derover, medmindre der foreligger helt særlige omstændigheder. DN fandt ikke, at der forelå en særlig begrundelse eller særlige omstændigheder i denne sag.

Ansøger bemærkede i sit svar, at ejendommen var erhvervet specifikt til et mindre hestehold, og at den ansøgte stald ville blive opført i tilknytning til eksisterende bygninger, hvilket ville forhindre spredt bebyggelse.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Nyborg Kommunes afgørelse om landzonetilladelse til opførelse af hestestalden. Nævnet afgrænsede sin prøvelse til udelukkende at omfatte hestestalden, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 12 a.

Vurdering af Erhvervsmæssig Nødvendighed

Nævnet var enig med Nyborg Kommune i, at den ansøgte hestestald ikke var erhvervsmæssigt nødvendig for ejendommens drift som landbrugsejendom. Derfor krævede opførelsen landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1. Nævnet bemærkede, at byggeri, der er erhvervsmæssigt nødvendigt, normalt er undtaget fra krav om landzonetilladelse, jf. Planlovens § 36, stk. 1, nr. 3, medmindre det opføres uden tilknytning til eksisterende bebyggelsesarealer, jf. Planlovens § 36, stk. 2.

Formål med Landzonereglerne og Nævnets Praksis

Nævnet fremhævede hovedformålet med landzonereglerne, som er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker planlagt. Reglerne skal administreres under hensyntagen til landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige interesser. Nævnet lagde vægt på lovens almene formål og betydningen for fremtidige lignende sager.

Nævnet anerkendte sin praksis om normalt at meddele landzonetilladelse til mindre stalde til husdyrhold, selvom de ikke er erhvervsmæssigt nødvendige, forudsat at der ikke er afgørende landskabelige forhold, der taler imod, og at bebyggelsen holdes samlet.

Samlet Vurdering og Afgørelse

Efter en samlet vurdering fandt Natur- og Miljøklagenævnet, at der kunne meddeles landzonetilladelse til hestestalden. Nævnet lagde vægt på følgende:

  • Der var tale om en rimelig udnyttelse af en mindre landbrugsejendom i det åbne land.
  • Der var ikke udpeget særlige landskabelige interesser i området.
  • Den ansøgte stald kunne indpasses på ejendommen uden væsentlige gener for det omgivende landskab.
  • Stalden havde god sammenhæng med ejendommens øvrige bygninger.
  • Ejendommens eksisterende bygninger var ikke egnede til et hestehold.

På baggrund heraf stadfæstede Natur- og Miljøklagenævnet Nyborg Kommunes afgørelse af 1. september 2014.

Lignende afgørelser