Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om afslag på husstandsvindmølle i Jammerbugt Kommune

Dato

30. oktober 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Jammerbugt Kommunes afslag til husstandsvindmølle på [adresse1

Sagen omhandler Jammerbugt Kommunes afslag på at give tilladelse til opførelse af en husstandsvindmølle på en ejendom beliggende i landzone og inden for skovbyggelinjen. Ansøgeren ønskede at opføre vindmøllen i tilknytning til en eksisterende landbrugsbygning på ejendommen.

Kommunens begrundelse for afslag

Jammerbugt Kommune begrundede sit afslag med en række landskabelige hensyn:

  • Kulturmiljø: Ejendommen ligger i umiddelbar nærhed af Klim Bjerg, som er udpeget som et værdifuldt kulturmiljø i kommuneplanen (Helhedsplan 13). Kommunen vurderede, at en husstandsvindmølle ville forringe oplevelsen af dette kulturmiljø, både til og fra Klim Bjerg.
  • Kystnærhedszone: Ejendommen er placeret inden for kystnærhedszonen, og kommunen mente, at vindmøllen ville bryde oplevelsen af de åbne vidder i området.
  • Hedeområde: Et stort hedeområde med indlandsklitter, cirka 450 meter nord for den ansøgte mølleplacering, ville blive visuelt påvirket. Kommunen fremhævede, at møllen især ville påvirke oplevelsen af landskabet set fra nord, hvor samspillet mellem klitheden og plantagen på Klim Bjerg er fremtrædende.

Kommunen konkluderede, at den ansøgte husstandsvindmølle var i strid med de landskabelige hensyn og interesser, som både Planloven § 35, stk. 1 og Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2 samt Helhedsplan 13 søger at varetage.

Klagerens anbringender

Ansøgeren påklagede afgørelsen til Natur- og Miljøklagenævnet med følgende argumenter:

  • Møllen placeres vest for ejendommens bygninger og i umiddelbar tilknytning hertil, hvilket ifølge klageren er i overensstemmelse med vindmøllecirkulæret og Helhedsplan 13 for Jammerbugt Kommune.
  • Klageren henviste til retningslinje 4.14 i Helhedsplanen, som angiver, at husstandsvindmøller med en maksimal højde på 25 meter efter en konkret vurdering kan opføres ved eksisterende bygninger i det åbne land, jordbrugsområder og naturområder.
  • Klageren mente, at bygningerne og vindmøllen ville udgøre et samlet hele i landskabet, i overensstemmelse med planlovens intentioner.
  • Klageren var uforstående over for kommunens begrundelse om påvirkning af hedearealet nord for bygningerne og påpegede, at møllen placeres lavt i terræn i et jordbrugsområde.
  • Klageren henviste desuden til tidligere tilladelser til husstandsvindmøller i kystbeskyttelseszonen.

Kommunens supplerende bemærkninger

Jammerbugt Kommune fastholdt sin vurdering og bemærkede, at den ansøgte husstandsvindmølle ville medføre en uheldig landskabelig påvirkning af Klim Bjerg, skovbrynet, klitheden nord for ejendommen og kystlandskabet. Kommunen delte ikke klagerens vurdering af, at møllen og landbrugsbygningerne ville udgøre et samlet hele, da husstandsvindmøllens høje og lodrette karakter adskiller sig væsentligt fra de langstrakte landbrugsbygninger.

Natur- og Miljøklagenævnet stadfæstede Jammerbugt Kommunes afgørelse af 14. juli 2014 om afslag på opførelse af en husstandsvindmølle. Afgørelsen blev truffet efter Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2, jf. Naturbeskyttelsesloven § 17, stk. 1 (skovbyggelinje) og Planloven § 58, stk. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1 (landzone).

Nævnets vurdering og begrundelse

Nævnet lagde vægt på, at et af formålene med planlovens landzonebestemmelser er at sikre, at opstilling af anlæg i det åbne land sker under hensyntagen til landskabelige værdier og i overensstemmelse med den overordnede planlægning. Ifølge Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1 skal der ved behandling af ansøgninger om landzonetilladelse tages størst muligt hensyn til natur, kulturhistoriske værdier og jordbruget.

Selvom Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3 undtager husstandsvindmøller med en totalhøjde på op til 25 meter fra kravet om kommuneplanretningslinjer, hvis de opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, skal kommunen altid foretage en konkret vurdering af den landskabelige virkning.

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Jammerbugt Kommunes vurdering af, at opstillingen af husstandsvindmøllen med den ansøgte placering ikke bør tillades. Nævnet bemærkede, at landzonemyndigheden er nærmest til at foretage den konkrete landskabelige vurdering, og at Natur- og Miljøklagenævnet som ankeinstans kun bør ændre landzonemyndighedens afgørelse, hvis klare retlige eller landskabelige hensyn taler derfor. Klagerens anbringender, herunder om placering i tilknytning til eksisterende bebyggelse, kunne ikke føre til et andet resultat.

Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1 og Planloven § 62.

Lignende afgørelser